feitelijk samenwonen - erfenis - reservatoir deel

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
B-Question
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

feitelijk samenwonen - erfenis - reservatoir deel

#1 , 11 dec 2024 08:36

Situatie:
Koppel woont feitelijk samen in hun gezamenlijke eigendom.
Beide partners hebben kinderen uit vorige relaties.
1 partner komt te sterven.

Vraag:
Is het mogelijk om via testament het deel van de eigendom van de overleden persoon VOLLEDIG naar de langstlevende partner te laten gaan ipv naar de kinderen ?

(Omdat er sprake is van een reservatoir deel voor de kinderen en je aldus je eigen kinderen dus nooit zou kunnen onterven)

pho450

#2 , 11 dec 2024 09:00

Je beantwoord eigenlijk je eigen vraag. Er is het reservatoir deel voor de kinderen, daar kan je niet echt omheen. Als de waarde van de eigendom lager is dan het reservatoir deel van de erfenis kan dat uiteraard wel.
Als feitenlijk samenwonende heb je geen wettelijke erfenis rechten. Je zou kunnen overwegen om wettelijk samen te gaan wonen, zodat je het vruchtgebruik van de woning erf.

B-Question
Topic Starter

#3 , 11 dec 2024 09:14

U zegt : 'Als de waarde van de eigendom lager is dan het reservatoir deel van de erfenis'

Het reservoir deel is toch 'de helft ' van het vermogen van de overledene...

Reclame

pho450

#4 , 11 dec 2024 09:23

Ik ken de financiële situatie niet. Het is mogelijk dat de erflater nog ander vermogen heeft dan jullie gezamelijke woning. Als er bv €500.000 op een spaarrekening staat en het deel van de erflater in de woning is €200.000, kan dat deel via testament aan jou "geschonken" worden.

B-Question
Topic Starter

#5 , 11 dec 2024 09:31

Ok , Ik begrijp het.
Bedankt voor je verduidelijking.
Maw: er is zo goed als geen enkele manier meer in België om je eigen kinderen volledig te onterven .

wanton

#6 , 11 dec 2024 13:34

Daar komt het op neer. Is al lang zo!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Stel een vraag”