Beste lezers,
Ik werk voor een bedrijf dat gevestigd is in Nederland, maar ik voer mijn werk volledig remote uit vanuit België. Mijn situatie:
• Ik ben al enkele jaren werkzaam bij dit bedrijf en heb onlangs een contract gekregen na eerst lange tijd in een andere hoedanigheid te hebben gewerkt.
• Mijn takenpakket is erg breed en technisch georiënteerd. Ik werk voor verschillende markten en voer diverse projecten uit die complex en tijdrovend zijn.
• Een collega in een vergelijkbare functie verdient echter aanzienlijk meer, terwijl ik meer ervaring heb en mijn werk inhoudelijk breder is. Deze collega heeft een kleiner takenpakket, maar geeft wel trainingen (iets wat ik niet doe). Ik heb daar bovenop ook nog een hoger diploma.
• Ik werk structureel 40 tot 45 uur per week, maar ontvang slechts een salaris voor 38 uur. Overuren worden niet vergoed.
Ik voel me hierdoor niet alleen ondergewaardeerd, maar ook oneerlijk behandeld. Dit leidt tot de volgende vragen:
1. Is het mogelijk om loonsverschillen en ongelijke behandeling juridisch aan te vechten, bijvoorbeeld via regels omtrent gelijke behandeling/discriminatie? Het geeft mij het idee dat ze de voorkeur geven aan een collega van dezelfde nationaliteit.
2. Wat kan ik doen om mijn overuren alsnog te laten vergoeden?
3. Zijn er specifieke wetten die van toepassing zijn, gezien het om een Nederlands bedrijf gaat en ik vanuit België werk?
Alle advies of ervaringen zijn meer dan welkom. Alvast bedankt!