Ongelijke behandeling en loonsverschillen bij remote werk

Zoekend9382
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ongelijke behandeling en loonsverschillen bij remote werk

#1 , 10 dec 2024 18:21

Beste lezers,

Ik werk voor een bedrijf dat gevestigd is in Nederland, maar ik voer mijn werk volledig remote uit vanuit België. Mijn situatie:
• Ik ben al enkele jaren werkzaam bij dit bedrijf en heb onlangs een contract gekregen na eerst lange tijd in een andere hoedanigheid te hebben gewerkt.
• Mijn takenpakket is erg breed en technisch georiënteerd. Ik werk voor verschillende markten en voer diverse projecten uit die complex en tijdrovend zijn.
• Een collega in een vergelijkbare functie verdient echter aanzienlijk meer, terwijl ik meer ervaring heb en mijn werk inhoudelijk breder is. Deze collega heeft een kleiner takenpakket, maar geeft wel trainingen (iets wat ik niet doe). Ik heb daar bovenop ook nog een hoger diploma.
• Ik werk structureel 40 tot 45 uur per week, maar ontvang slechts een salaris voor 38 uur. Overuren worden niet vergoed.

Ik voel me hierdoor niet alleen ondergewaardeerd, maar ook oneerlijk behandeld. Dit leidt tot de volgende vragen:
1. Is het mogelijk om loonsverschillen en ongelijke behandeling juridisch aan te vechten, bijvoorbeeld via regels omtrent gelijke behandeling/discriminatie? Het geeft mij het idee dat ze de voorkeur geven aan een collega van dezelfde nationaliteit.
2. Wat kan ik doen om mijn overuren alsnog te laten vergoeden?
3. Zijn er specifieke wetten die van toepassing zijn, gezien het om een Nederlands bedrijf gaat en ik vanuit België werk?

Alle advies of ervaringen zijn meer dan welkom. Alvast bedankt!

LeenW

#2 , 10 dec 2024 19:15

Ik vind dit een rare vraag. Een bedrijf mag toch perfect zelf beslissen dat ze een werknemer nuttiger vinden dan een andere en daarom meer salaris geven?

Zoekend9382
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2024 20:25

Ik vind dit een rare vraag. Een bedrijf mag toch perfect zelf beslissen dat ze een werknemer nuttiger vinden dan een andere en daarom meer salaris geven?
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp je punt, maar ik denk dat “nuttiger” niet zomaar subjectief ingevuld kan worden. Een werkgever mag inderdaad verschillen maken, maar dat moet op basis van objectieve criteria zoals verantwoordelijkheden, ervaring, opleiding of prestaties.

In mijn geval is mijn takenpakket breder en werk ik aan meer markten en projecten, terwijl mijn collega die meer verdient minder taken heeft en specifiek trainingen geeft. Hoewel dat belangrijk werk is, lijkt het me niet gerechtvaardigd dat dit automatisch als “nuttiger” wordt gezien. Daarnaast werk ik structureel meer uren zonder compensatie, wat ook meespeelt in mijn gevoel van ongelijkheid.

Ik vraag dit dus om beter te begrijpen of deze verschillen juridisch terecht zijn. Het gaat hier niet om een persoonlijke vergelijking, maar om hoe gelijke arbeid eerlijk beloond moet worden.

Reclame

Sirkii

#4 , 10 dec 2024 21:19

Het staat een werkgever vrij om het loon van elke werknemer individueel te negotiëren. Nergens is er een verplichting om “objectieve criteria” te hanteren (alhoewel dit wel gebruikelijk en logisch is). Je kan met de werkgever in gesprek gaan over loonaanpassing. Bijt hij niet dan neem je vrede met de situatie of zoek je een andere werkgever die wel meegaat in je verwachtingen (als je die vindt)

basejumper

#5 , 10 dec 2024 23:42

Als dat een bedrijf is zonder vaststaande barela’s en functieclassificaties is er geen noodzaak om verschillen objectief te argumenteren. Het staat u vrij te onderhandelen of elders werk te zoeken. Let ook op met vergelijken. U bent Belgisch resident en uw collega Nederlands resident. Fiscaliteit is verschillend. Ook gezinssituatie kan verschillen. Zelfs bij een identieke bruto loonkost zal er netto een groot verschil zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Epicuros
Juridisch actief: Ja

#6 , 12 dec 2024 18:02

In mijn antwoord ga ik ervan uit dat het Belgisch arbeidsrecht van toepassing is... Want dat is ook nergens gespecifieerd en dat zou minstens moeten blijken uit je arbeidscontract.

1) Een verschil in behandeling, is niet noodzakelijk discriminatie in de juridische zin. Er kunnen immers objectieve redenen of gronden voorhanden zijn op basis waarvan de werkgever het verschil in behandeling (verschillend loon) kan rechtvaardigen zoals bijvoorbeeld een ander takenpakket/functie.

2) Naar Belgisch arbeidsrecht vallen huisarbeiders niet onder de regels inzake arbeidstijd. Telewerkers vallen onder het begrip van huisarbeiders, waardoor men dus kan stellen dat u niet onderworpen bent aan de regels inzake arbeidstijd en bijgevolg de regels inzake inhaalrust en overloon.

3) Dat hangt volledig af van hetgeen gestipuleerd staat in uw arbeidscontract. Daar kan men bepalen dat ofwel Belgisch, ofwel Nederlands arbeidsrecht van toepassing is. Sowieso moeten de dwingendrechtelijke regels van het Belgisch arbeidsrecht gerespecteerd worden.

Groetjes

Terug naar “Loon”