Sociale huurwoning, verlies huurpremie

LeenV
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Sociale huurwoning, verlies huurpremie

#1 , 08 dec 2024 17:07

Ik ben een alleenstaande mama met 2 tieners.
Vorige week kreeg ik een brief in mijn bus dat ik eerste reserevekandidaat ben voor een sociale huurwoning.
Aangezien ik al meer dan 4 jaar op de lijst sta krijg ik ook een sociale huurpremie.
Wat mijn petje te boven gaat is volgende.
Als de kandidaat die voor mij staat de woning aanvaard en ik heb geweigerd ik als nog mijn huurpremie kwijt ben. Waar is je recht dan om 1 keer te weigeren?

Ik ben de woning ook gaan bekijken. Een woning met 3 slaapkamers. Ik was super enthousiast tot ik de slaapkamers zag. 2 mooie slaapkamers. Maar de 3de heeft een afmeting van 2,3x2,8m. Hoe ooit kan je daar een bed, bureau en kleerkast inkrijgen??
Ik heb hiervoor gemaild naar Vivendo, antwoord was dat dit een huis is voor 5 personen. Maar ik weet ook dat elk kind een eigen kamer moet hebben.
Ook weet ik dat er in dezelfde wijk een huis al sinds augustus leeg staat. Een huis waarvan ik weet dat de slaapkamers wel voldoende zijn.

Ik weet niet meer wat te doen. Ik kan het mij niet permitteren om mijn huurpremie kwijt te geraken. Ik werk fulltime en flexi.

Freec

#2 , 08 dec 2024 18:01

Op een kamer van 2.3x2.8m krijg je perfect een hoogslaper op met bureau. Zelfs misschien nog een klein kastje.
Niet groot, maar voldoende. Een gekregen paard....

Afbeelding

mava105

#3 , 08 dec 2024 19:59

Ga eens rondkijken bij IKEA. Daar zijn zelfs nog kleinere SK. Als je teveel van u laat horen, zal je er zeker naast pakken

Reclame

Lanox

#4 , 09 dec 2024 13:30

https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... 484e6a5e88

Geen idee of ze hierop zullen ingaan, maar u kan altijd proberen om op voorhand advies te vragen aan de afdeling toezicht van wonen in Vlaanderen om te zien wat hun standpunt zou zijn in uw specifieke geval.

LennieK

#5 , 12 dec 2024 09:49

Je verliest enkel jouw huurpremie als jij zelf het aanbod weigert. Niet puur omdat de 'eerste' het zou aanvaarden.

Dus als de eerste weigert, en jij vervolgens ook, dan ben je per direct jouw huurpremie kwijt.
Gaat de eerste er in wonen, waardoor jij er niet in kan, maar je hebt de woning wel niet expliciet geweigerd, dan behoudt je jouw huurpremie.

Je krijgt huurpremie omdat je al lang aan het wachten bent op een sociale woning. Het is nogal wiedes dat die huurpremie dan zou stoppen als je een woning (waarvoor je ingeschreven bent!) weigert.

LennieK

#6 , 12 dec 2024 09:54

En het is trouwens niet per se nodig dat ieder kind een eigen kamer heeft, zeker niet als ze van het zelfde geslacht zijn. Je kan ook één kamer inrichten als bureau/kastruimte en de andere als slaapruimte met twee bedden.

Terug naar “Huren”