Caravan, niet geleverd wat besteld was.

kurk
Topic Starter

Caravan, niet geleverd wat besteld was.

#1 , 16 feb 2010 21:14

Beste mensen,

Fijn dat er een forum als dit is.
wij hebben maart 2009 een nieuwe caravan gekocht. In de koopovereenkomst opgenomen dat de overeenkomst ontbonden zou worden indien de caravan te laat geleverd zou worden. De caravan werd inderdaad te laat geleverd, net op het nippertje voor ons verlof, begin juli, maar goed. Wij hebben dit geaccepteerd want alle vakantieplannen omgooien was ons teveel gedoe.
Een aantal door ons bestelde opties was echter niet geleverd, deze zouden nageleverd worden als wij terug waren van verlof.
Tijdens ons verlof kwamen we er achter dat de caravan zelfs niet het door ons bestelde type was, maar een eenvoudiger type (één raam ontbrak aan de voorzijde).
Daarnaast ontbrak oa:kast, zitboxen, hordeur, sunblocker
Terug van vakantie was het achter de leverancier aan zitten om alles geregeld te krijgen. Hij zou alles regelen maar moest spullen opgestuurd krijgen van de fabrikant.
Talloze e-mails en telefoontjes later ben ik nu zover dat de (op zichzelf een respectabel bedrijf) leverancier tot 1 mei 2010 heeft om de caravan in de staat te krijgen die wij mogen verwachten op basis van de bestelling.
De leverancier beroept zich op faillisement/doorstart problemen van de fabrikant, allemaal begrijpelijk maar ik vind wel dat ik nu genoeg geduld betoont heb. Wat zijn mijn mogelijkheden als de leverancier 1 mei nog steeds niet de caravan in de bestelde staat heeft gebracht? Kan ik de koopovereenkomst alsnog terugdraaien?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 feb 2010 16:26

Is hij aangetekend in gebreke gesteld??

Staan de bijkomende afspraken op papier en door hen bevestigd??

kurk
Topic Starter

#3 , 17 feb 2010 17:31

Geen van beide. De te leveren zaken staan wel duidelijk op verkoopovereenkomst, daarbij door hen aangegeven wat nog niet geleverd is.
Dat het verkeerde type is geleverd heb ik wel via e-mail min of meer bevestigd gekregen.

Kan ik alsnog een aangetekende brief sturen of is dat te laat?

Reclame

Franciscus

#4 , 17 feb 2010 18:26

Neen, dat kan u altijd ...
In het aangetekend schrijven verwijst u naar al de briefwisseling en mailtjes - die u best origineel afgedrukt bijvoegd.
Gezien ze willen wijzigen hou de brief vriendelijk.
zoiets van
wij houden eraan eventjes alles nog een een rijtje te zetten.
Op datum hebben we gekocht ... wachten
geleverd op datum - bleek niet de juiste te zijn
U hebt geschrven zie mail ' tekst herhalen' ..wij hebben geschreven
U hebt gezegd en beloofd ."""
zoals afgesproken zullen we en dat is door u bevetsigd
Volgende zaken zullen, zoals u beloofd hebt, tegen datum x geregeld zijn zonder verdere kosten of lasten voor ons enz.

Best hier ook namen in schrijven baas x - baas y - verkoper Z dat bevestigd is door baas x
U stelt die brief in aantal exemplaren op als er partijen zijn dus min 2 -
U vermeld tevens dat de brief ook per gewone post zal verstuurd worden.
U stuurt dan de brief waarop datum - in 2voud - AANGETEKEND opstaat zowel per AS als per gewoon schrijven naar firma - liefst nog met antwoord kaart - noemt nu anders bij post zodat je kan zien wanneer aangekomen.
Het 2de exemplaar is dat van u - wanneer brief zou terugkomen nooit openen. Is bewijs voor rechtbank.

kurk
Topic Starter

#5 , 18 feb 2010 18:09

Dank voor uw duidelijke reactie! Ik ga dit doen, in mei laat ik weten hoe het afgelopen is.

mapleleiah

#6 , 19 feb 2010 13:57

Ik hoop dat u niets getekend hebt waarin u de caravan echt aanvaardt ... Het lijkt me namelijk heel raar dat u pas op vakantie merkt dat het om een ander type caravan gaat, dat er een raam ontbreekt enz. ... Dit zijn geen kleinigheden en dat kan in uw nadeel spelen ... zeker aangezien u de caravan al in gebruik hebt genomen ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

kurk
Topic Starter

#7 , 19 feb 2010 21:43

Ik hoop dat u niets getekend hebt waarin u de caravan echt aanvaardt ... Het lijkt me namelijk heel raar dat u pas op vakantie merkt dat het om een ander type caravan gaat, dat er een raam ontbreekt enz. ... Dit zijn geen kleinigheden en dat kan in uw nadeel spelen ... zeker aangezien u de caravan al in gebruik hebt genomen ...

Lenny
Tja, wat kan ik zeggen. De commode hadden we al gezien bij het ophalen, dat zou opgelost worden werd ons toen al verzekerd. Het ontbrekende linker voorraam zagen we pas toen we met de folders en dergelijke eens goed op onderzoek uitgingen.

Zie ook de mail hieronder die ik verstuurd heb een paar dagen na het afhalen van de caravan en de reactie van de leverancier:

Beste xxx,

Wij hebben de caravan nog eens goed bekeken en ik weet niet wat ik er van moet denken.
Het betreft volgens ons helemaal geen Deseo plus, maar een normale Deseo. Dit kunnen we onder andere zien aan het ontbreken van het raam linksvoor in de rijrichting.
Dit gecombineerd met het ontbreken van de bestelde smalle kast, de zitboxen en de hor, en de problemen met de levering doet mij vermoeden dat de fabrikant het leveringsprobleem “creatief” heeft willen oplossen, door een gewone Deseo dusdanig te verbouwen dat deze lijkt op de door ons bestelde Deseo plus. Met nadruk lijkt, want dit is dus niet geheel gelukt. Hoe kan ik er nu bijvoorbeeld op vertrouwen dat de door ons bestelde gewichtsverzwaring ook daadwerkelijk is uitgevoerd?

Indien de fabriek niet in staat is ons te leveren wat wij besteld hebben (met name de smalle kast vinden wij belangrijk) is het misschien toch het beste de koopovereenkomst alsnog te ontbinden. Als alternatief lijkt een financiële compensatie voor het niet geheel nakomen van de overeenkomst me redelijk.
Ik reken op uw begrip en redelijkheid in deze ook voor jullie vervelende kwestie.

Met vriendelijke groet,

kurk

P.s. het slotje van het serviceluik werkt niet naar behoren (of wij doen iets verkeerd).

Geachte,

Dit zijn wij niet gewoon van onze fabrikant dit is spijtig genoeg de eerste keer dat wij dit mee maken wij gaan daarom ook onze uiterste best doen om de ontbreken zo snel mogelijk op te lossen.

Wat betreft gewicht verhoging naar 1.350 kg deze zit er wel op kijkt u maar op het type plaatje rechts aan deuropening.

Wij houden u op de hoogte.

MVG
xxx

xena

#8 , 20 feb 2010 16:23

Zie ook de mail hieronder die ik verstuurd heb
waarom stuurt u geen email naar de economische inspectie ?

Franciscus

#9 , 20 feb 2010 18:34

Wat heeft de firma fout gedaan economische inspectie zou moeten weten...

xena

#10 , 23 feb 2010 01:11

Wat heeft de firma fout gedaan...
men levert een ander product dan hetgeen is besteld , als dat voor u wettelijk in orde is . wil ik wel zaken doen met u !

online klacht neerleggen
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... /index.jsp

Franciscus

#11 , 23 feb 2010 17:32

Lmopt dat het een ander produkt is ... maar het is nog steeds een contractuele overeenkomst waar twee partijen in betrokken zijn.

Uit het verhaal kan ik niet opmaken dat de verkoper niet meewil.
Hij moet in gebreke gesteld worden ( wat al gebeurd is) en hij moet daarop een schadevergoeding voorstellen of herstel wat ook aan het gebeuren is.

Dus voorlopig loopt alles zoals het hoort -- dacht ik zo.

Terug naar “Gebrekkige Producten”