Erven en succesierechten

onwetende
Topic Starter

Erven en succesierechten

#1 , 19 feb 2010 12:12

Voor ik mijn vraag stel ff een situatieschets.
Mijn vader ligt spijtig genoeg op sterven en ik wil weten waar ik juist sta.
Ik ben zelf enige zoon en ben op heel vroege leeftijd verzocht het huis te verlaten (wegens mijn geaardheid). Later hebben mijn ouders spijt gekregen van hun beslissing en hebben ze weer contact gezocht. ondanks ik maar 1 paar ouders heb en ik hen nog steeds graag zie zijn er toch wat zaken gebeurd. Toen ik de deur gewezen werd bleek mijn spaarboekje vankkundig leeggemaakt te zijn.
Nu kwam ik toevallig het een en ander te weten over de financiele toestand.
Ik weet bv dat er nog steeds een persoonlijke lening loopt en dat er een eigendom is (het huis waar ze nu in wonen). Geld staat er niet op de bankrekening, dat weet ik ook :-s
Tijdens een gesprek gisteren aan tafel met mijn moeder vertelde ze mij doodleuk dat ze het huis ging verkopen en iets gaat huren en nog van haar leven gaat profiteren.
Nu heb ik al gelezen dat ondanks ik de helft van het huis erf (en daar ook successierechten ga op betalen) mijn ma bij verkoop toch +/- 3/4 van de verkoop gaat opstrijken (mijn ma is er 64). Maar hoe zit dat bij die persoonlijke lening, erf ik die ook voor de helft of is daar die tabel van Ledoux van toepassing?
Wat ik niet weet is of er een testament is maar ik weet wel dat ze getrouwd zijn volgens het wettelijk stelsel.
Als je dit leest kan het misschien cru over en het gaat mij niet over het geld maar mijn grootste zorg gaat zijn dat ik later ga moeten bijspringen in het onderhoud van ons ma (ik weet uit ervaring dat ons ma een gat in haar hand heeft) dus wil ik mijn erfenis opzij zetten in geval dat nodig is.
Alvast bedankt voor de uitleg want ik ben het noorden kwijt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 19 feb 2010 12:39

Ik ben zelf enige zoon en ben op heel vroege leeftijd verzocht het huis te verlaten (wegens mijn geaardheid). Later hebben mijn ouders spijt gekregen van hun beslissing en hebben ze weer contact gezocht. ondanks ik maar 1 paar ouders heb en ik hen nog steeds graag zie zijn er toch wat zaken gebeurd. Toen ik de deur gewezen werd bleek mijn spaarboekje vankkundig leeggemaakt te zijn.
Ik weet bv dat er nog steeds een persoonlijke lening loopt en dat er een eigendom is (het huis waar ze nu in wonen). Geld staat er niet op de bankrekening, dat weet ik ook :-s
Tijdens een gesprek gisteren aan tafel met mijn moeder vertelde ze mij doodleuk dat ze het huis ging verkopen en iets gaat huren en nog van haar leven gaat profiteren.
Nu heb ik al gelezen dat ondanks ik de helft van het huis erf (en daar ook successierechten ga op betalen) mijn ma bij verkoop toch +/- 3/4 van de verkoop gaat opstrijken (mijn ma is er 64). Maar hoe zit dat bij die persoonlijke lening, erf ik die ook voor de helft of is daar die tabel van Ledoux van toepassing?
Wat ik niet weet is of er een testament is maar ik weet wel dat ze getrouwd zijn volgens het wettelijk stelsel.
Als je dit leest kan het misschien cru over en het gaat mij niet over het geld maar mijn grootste zorg gaat zijn dat ik later ga moeten bijspringen in het onderhoud van ons ma (ik weet uit ervaring dat ons ma een gat in haar hand heeft) dus wil ik mijn erfenis opzij zetten in geval dat nodig is.
Indien er geen huwelijkscontract is en geen testament erft u alles van uw vader in blote eigendom. Uw moeder erft het vruchtgebruik.
De erfenis omvat ook de schulden. Netto erfenis is verschjil tussen activa en passiva (schulden).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

onwetende
Topic Starter

#3 , 19 feb 2010 13:33

Indien er geen huwelijkscontract is en geen testament erft u alles van uw vader in blote eigendom. Uw moeder erft het vruchtgebruik.
De erfenis omvat ook de schulden. Netto erfenis is verschjil tussen activa en passiva (schulden).
Ok ik erf dus alles langs mijn pa zijn kant?? Maar klopt het wat ik vertelde over de verkoop van het huis??? Allez aan wat kan ik mij verwachten?? Kan iemand een globaal beeld geven met een vb??? Om het gemakkelijk te maken, stel het huis gelijk aan 200 000 en de schulden aan 50 000, geld is er niet en meubelen is niet veel soeps. Wat gaat naar wie en voor hoeveel en wat zijn de succesie rechten erop?? En wat gebeurt er bij verkoop???
Je zegt ze erft het vruchtgebruik, ok maar ook het vruchtgebruik van de lening????

Reclame

roharro

#4 , 19 feb 2010 18:49

Als het huis 200000 EUR waard is en de schuld op het huis nog 50 000 EUR is het als volgt:

eerst wordt de netto-nalatenschap van uw vader bepaald:

dat is (200 000 EUR minus 50 000 EUR)/2 = 75 000 EUR

U erft waarde blote eigendom van de nalatenschap, uw moeder het vruchtgebruik.
Waarde vruchtgebruik hangt af van de ouderdom van uw moeder.
Waarde blote eigendom (dus van uw erfenis) is 75 000 EUR minus waarde vruchtgebruik. Indien waarde vruchtgebruik bijvoorbeeld 40 000 EUR zou zijn is de waarde van je blote eigendom 35 000 EUR. Daar betaal jij erfenisrechten op.

Dat bedrag zal je ook ontvangen bij een verkoop van het huis aan 200 000 EUR (de nog uitstaande schuld zal van de 200000 EUR worden afgehouden door de notaris om de lening volledig af te lossen alvorens tot verdeling over te gaan).
Laatst gewijzigd door roharro op 19 feb 2010 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 19 feb 2010 18:49

Hiervoor zijn twee berekeningen nodig.

1. Successierechten. Ik begroot de begrafeniskosten op 5.000 €. Geen roerende goederen ( geen geld , geen auto , geen meubelen)

Gemeenschap OG. 200.000 €. Schulden , gemeenschap : 50.000 €. Netto gemeenschappelijk vermogen : 150.000 €.
Moeder heeft en houdt 75.000 €. Vaders erfdeel : 75.000 €. Na aftrek begrafeniskosten : 70.000 €.
Vermits het tegoed bestaat uit de gezinswoning , betaalt moeder op haar vruchtgebruik (waarde 38 %) geen successierechten. U wordt belast op de blote eigendom , ter waarde van 62 %. Dit is 43.400 €. Aan 3 % , met vermindering = 1235 €.

2. Verdeling na verkoop van woning aan 200.000 €. U moet hiermee akkoord gaan en mee verkopen. De schulden worden eerst betaald. Moeder krijgt haar deel 75.000 €.
Ik houd verder geen rekening met de kosten . Bij een effectieve verdeling van BE/VG is de waarde momenteel voor een vrouw van 64 jaar met rendementsverwachting 3.25 %, op basis van de laatste sterftetabellen , gewaardeerd op 54,75 %.Van vaders erfdeel ontvangt moeder dus (afgerond) 41.000 € en U ontvangt 34.000 €.

Moeder ontvangt dus , na betaling van de schulden , 116.000 € uit de verkoop , Uzelf 34.000 €.
U moet er wel op toezien dat de schulden vereffend worden na de verkoop , want idd die erft U eigenlijk mee.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”