Regeling uitzonderlijke kosten onderhoud kind

simonjo
Topic Starter

Regeling uitzonderlijke kosten onderhoud kind

#1 , 18 feb 2010 22:31

Betreffende een regeling voor uitzonderlijke onderhoudskosten, ben ik op zoek naar gangbare praktijken hieromtrent.

Mijn advokaat stelt een forfetair onderhoudsgeld voor het kindje voor, om alle problemen rond uitzonderlijke (medische) kosten te bypassen.

In de praktijk stoten we hier al direct op een probleem, bezoek aan de osteopaat met kindje = 40 euro, teruggave ziekenfonds = 10 euro, eigen bijdrage =30 euro !!!

Ik weet dat het moeilijk is om 'uitzonderlijke kosten' te definieren, maar met een beperkt inkomen kan je voor verrassingen komen te staan, en dat wil ik vermijden in het belang van het kindje.

Zelf dacht ik aan:

- indien remgeld van dagdagelijkse medische raadplegingen (huisdokter, tandarts) >= vb 30 euro per maand, dan 50/50 delen

- niet dringende hospitalisaties, operaties, orthodontie, ... mits voorafgaand overleg 50/50 delen

- dringende hospitalisaties, geen overleg -> 50/50

- kosten voor school, schoolreizen, sporten -> 50/50

Ik weet ook dat dit wel wat werk zal inhouden qua administratie, wat de zaken kan bemoeilijken. Iemand andere (betere) ideeen???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kristin

#2 , 19 feb 2010 07:36

ik vind dagdagelijkse dokterskosten onder alimentatie vallen en schoolkosten ook.
Indien meerdaagse schoolreizen enzo, bijzondere kosten.
Dan kan je voor alles 50/50 doen, waarvoor heb je dan nog alimentatie nodig

Tope

#3 , 19 feb 2010 09:07

Het lijkt mij handiger wanneer het bedrag van de alimentatie alle kosten dekt, zodat er niet elke keer opnieuw overlegd moet worden.

Teneinde onnodige discussies en verrassingen te vermijden kan je veel beter meteen in de overeenkomst laten opnemen dat de alimentatie zal verhogen vb vanaf het moment dat de studiekosten zwaarder worden of er zware medische kosten zijn.

Daar zulke clausule niet in onze EOT was opgenomen, heb ik indertijd opnieuw een advokaat moeten raadplegen om een verhoging van alimentatie te bekomen voor elk kind vanaf de leeftijd van 12 jaar.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”