Echtscheiding maar wil geen co-ouderschap

bezorgdmoederke
Topic Starter

Echtscheiding maar wil geen co-ouderschap

#1 , 17 feb 2010 12:14

Hallo,

ik wil van mijn echtgenoot scheiden maar wil geen co-ouderschap. Mijn echtgenoot heeft ook al 2 kinderen uit zijn vorig huwelijk en zij komen om de 14 dagen een weekend. Ik wil geen co-ouderschap omdat ik hem niet vertrouw, maar ik kan natuurlijk niets aantonen. Is het in deze tijd nog mogelijk om onder co-ouderschap onderuit te komen? Als dat niet mogelijk is komt er geen scheiding.

Groetjes
Een bezorgde moeder

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Man

#2 , 17 feb 2010 14:17

Met alle respect, "bezorgdmoederke", maar misschien moet u wat meer bezorgd zijn om uw kinderen dan om uzelf.
Het is misschien niet makkelijk om het ouderschap te moeten delen met iemand in wie u alle vertrouwen verloren hebt (ik denk trouwens dat vele gescheiden ouders dit gevoel hebben), maar verlies aub het welzijn van uw kinderen niet uit het oog.Tenzij uw man hen mishandelt/misbruikt kan ik geen enkel argument bedenken waarom u hen hun vader(figuur) zou ontnemen.

Als vader rijzen mijn haren ten berge als ik lees dat u onbeschaamd verklaart geen co-ouderschap te willen. Getuigt wat mij betreft echt van een totaal gebrek aan respect jegens uw man én uw kind(eren).

Ik denk en hoop dan ook dat er geen wettelijke middelen zijn om "onder co-ouderschap uit te komen" (sic). Dat is gelukkig toch al veel beter geregeld dan vroeger. Voor de rest zult u wel merken dat de rest van wettelijke regelingen rond echtscheiding u als vrouw nog altijd zwaar bevoordelen tov uw (ex-)echtgenoot, zelfs zonder dat u erom hoeft te vragen.

bezorgdmoederke
Topic Starter

#3 , 17 feb 2010 16:11

Met alle respect, maar de bezorgdheid gaat niet om mezelf, maar mijn man zijn manier van opvoeden keur ik alles behalve goed! Tot een gat in de nacht op café hangen met een kind van 3,5 is niet goed! Voor de rest bij de minste adem roepen dat het kind moet stil zijn want dat hij zijn tv niet kan horen ook niet. Spelen mag niet want dat maakt lawaai, eten mag ook niet wanneer het wil want daarvoor kost het te veel geld! Beschamend dat u dan denkt dat dit uit eigenbelang is!!!!

Ik ben er zeker van dat u als vader een betere opvoeding voor u eigen kind wil dan dit

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2010 16:31

U kan nu ook maatregelen bij de rechtbank vragen als je daar niet mee akkoord gaat.

Rebel-with-a-cause

#5 , 17 feb 2010 17:09

Vooreerst een verduidelijking, co-ouderschap bestaat uit twee delen: het gezag en het verblijf van de kinderen.

De wet over gezagsco-ouderschap 1995 heeft een voorkeur voor gezagsco-ouderschap.
De wet bepaalt dat ouders - die samenwonen, apart wonen, gehuwd zijn, gescheiden zijn of nooit gehuwd waren - samen de belangrijke beslissingen moeten nemen.

De wet gaat ervan uit dat ouders best zelf een regeling uitwerken die voor hen en hun kinderen haalbaar is. De wet spoort ouders aan om samen zelf een verblijfsregeling te beslissen.
Is verblijfsco-ouderschap verplicht? Neen. De regeling kan net zo goed een regeling met een hoofdverblijf bij één ouder zijn als een verblijfsco-ouderschap.
Als ouders zelf niet tot een akkoord komen, moet de rechter de knoop doorhakken. De wet bepaalt dat de rechter elke situatie apart moet inschatten en moet motiveren waarom hij de regeling die hij oplegt, de beste oplossing vindt.
Indien één van de ouders dit vraagt, moet de rechter de mogelijkheid van 'gelijk verdeeld verblijf' of verblijfsco-ouderschap onderzoeken maar hij is niet verplicht dit op te leggen.

3399AAaa

#6 , 17 feb 2010 20:56

Het idee van Franciscus vind ik wel goed voorgesteld.

Op die manier vermijdt u dat één en ander in de context van een echtscheiding wordt geplaatst, waarbij u waarschijnlijk toch water bij de wijn moet doen.

Welke problemen manifesteren zich nu, waar u niet akkoord mee bent?
Plus est en vous

Terug naar “Echtscheiding”