Uitvaartverzekering DELA

Resul007
Topic Starter

Uitvaartverzekering DELA

#1 , 10 feb 2010 11:16

Allen,

Heb een vraagje, mijn vader is vorig jaar van de trap gevallen en heeft bijna een maand kunstmatig in coma gelegen, praten en lopen gaat nog moeilijk maar hij is wel al terug thuis.

Met deze gebeurtenis overwoog ik om voor mijn vader een uitvaartsverzekering te nemen bij DELA. Ze stuurde mij een aanvraagformulier in waar ik eerlijk op geantwoord heb. Het antwoord dat ik ontvangen heb was werkelijk onbegrijpelijk, schandalig, maffiapraktijk en zo kan ik nog wel 100 woorden vinden.

Hun voorstel:

Normale maandelijkse bijdrage voor zijn leeftijd (hij is 57) was 63€ voor een uitbetaling van 7000€ bij overlijden.

Vanwege zijn huidige toestand wordt zijn "leeftijd" met 25 jaar verhoogt en er wordt nog een risicopremie bijgevoegd, alles bij elkaar vragen ze nu 135€ per maand voor de verzekering. Tot daarentoe nog ergens begrijpelijk maar in het contract staat ook dat er de eerste 60 maanden niets met mijn vader mag gebeuren want dan betalen ze niet. Dus even capituleren, ik moet 8100€ betalen op 5 jaar maar als hem iets gebeurd in die vijf jaar ben ik al mijn geld kwijt maar als hij bijvoorbeeld nog 10 jaar zou leven heb ik 16200€ betaald, ik weet niet maar is dit niet buiten proporties?

Graag jullie mening en is het mogelijk dit bij een dienst aan te klagen? Dit kan toch geen wettelijke basis hebben.

Alvast bedankt voor jullie mening.

Groeten,

Resul

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 10 feb 2010 11:30

Verzekeringsmaatschappijen zijn commerciële bedrijven die winst willen en móeten maken. Een verzekeringsmaatschappij is geen sociale instelling. Hun premies zijn o.a. gebaseerd op een gemiddelde levensverwachting. Een uitvaartverzekering is ook geen verplichte verzekering. Jouw vader is voor hen een te groot risico geworden. Dus liggen de premies ongewoon hoog; en dat kan je hen eigenlijk niet kwalijk nemen.

Mocht je nu nog een hospitalisatieverzekering willen afsluiten, dan zou je tegen hetzelfde probleem aanlopen, als je al een verzekering zou krijgen. En al dit soort van verzekeringen hebben wachttijden.

Het enige wat je zou kunnen doen is zelf een spaarpotje gaan aanleggen op een aparte rekening om de kosten te dekken. Als je maandelijks 100 euro opijzet heb je na 5 jaar een bedrag van +6000 euro.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 feb 2010 17:06

Verzekeringsmaatschappijen zijn commerciële bedrijven die winst willen en móeten maken. Een verzekeringsmaatschappij is geen sociale instelling. Hun premies zijn o.a. gebaseerd op een gemiddelde levensverwachting. Een uitvaartverzekering is ook geen verplichte verzekering. Jouw vader is voor hen een te groot risico geworden. Dus liggen de premies ongewoon hoog; en dat kan je hen eigenlijk niet kwalijk nemen.

Mocht je nu nog een hospitalisatieverzekering willen afsluiten, dan zou je tegen hetzelfde probleem aanlopen, als je al een verzekering zou krijgen. En al dit soort van verzekeringen hebben wachttijden.

Het enige wat je zou kunnen doen is zelf een spaarpotje gaan aanleggen op een aparte rekening om de kosten te dekken. Als je maandelijks 100 euro opijzet heb je na 5 jaar een bedrag van +6000 euro.
Economisch/probabilistisch gezien is een uitvaartverzekerting een slechte investering. Alleen nuttig voor mensen die alleen zijn en hun begrafenis zelf willen regelen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

tianneke

#4 , 11 feb 2010 08:02

Ik vind Dela duur en ze geven een mindere service dan de zelfstandige begrafenisondernemers...

Een mens denkt er niet aan op dat moment, maar bij verschillende ondernemers een bestek laten maken kan verbazingwekkende prijsverschillen opleveren.

Al die verzekeringen zijn duur...mijn grootmoeder betaalde een kleine 10 euro maandelijks (P&V) 17 jaar lang en we ontvingen 1250 euro om de kosten te dekken :?

bartvdv

#5 , 11 feb 2010 08:29

Het is misschien niet prettig om te horen, maar wel realistisch, dit soort kosten zou eigenlijk uit de nalatenschap moeten kunnen betaald worden. Mijn begrafenis wordt goedkoop en sober. Hoe graag je iemand hebt gezien blijkt niet uit de grootte van de zerk.

Terug naar “Algemeen”