Domicilie

Alicia_vrh
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Domicilie

#1 , 05 jul 2024 13:14

Kan een verhuurder domicilie eisen van élke bewoner in het huis?
Ik dacht dat een verhuurder voldoende had aan één domiciliebewijs.
Bovendien snap ik niet welk voordeel de verhuurder heeft als iedereen gedomicilieerd is, zolang het contract in orde is en er minstens 1 (in een huis van 3) mensen gedomicilieerd zijn, is dit toch in orde?

Meeboo

#2 , 05 jul 2024 13:19

iedereen dient zijn domicilie te plaatsen op de plaats waar deze het meest verblijft. Als de andere 2 daar ook effectief wonen moeten zij dus ook hun domicilie daar plaatsen.

Dat is bij wet verplicht anders spreken we van domiciliefraude

LeenW

#3 , 05 jul 2024 13:28

Er zijn twee dingen die u moet bekijken:
- De wet (zie antwoord Meeboo - tenzij u student bent)
- De overeenkomst (ondergeschikt aan de wet)

Reclame

Freec

#4 , 05 jul 2024 13:40

Vervolg van dit topic?
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 63#p742863

Kan me wel voorstellen, dat een verhuurder niet zo happy is, als hij merkt dat van zijn appartement een studentenkot wordt gemaakt.

ongelukbelaagd

#5 , 05 jul 2024 15:38

Dat kan de verhuurder volgens mij niet.
Als de huurder een familielid een paar maanden bij hem/haar laat wonen, hoeft de verhuurder hiervoor toch geen bewijs te krijgen?

Freec

#6 , 05 jul 2024 18:53

Idd, zo lees ik het ook.

Er zijn 3 personen, waarvan er 2 gaan werken en 1 verder studeert (de ts).
Eerst wouden zich er 2 domicilieren’ en de student blijft thuis ingeschreven. Nu wil er nog 1domicilieren.

Daardoor is er dan 1tje die domiciliefraude doet.

Er is gevraagd aan de verhuurder of de student kan onderverhuurd worden als studenthuurder, waardoor die de regeltjes niet volgt (studentenkotenverhuur gent).

Dus 2 mensen in overtreding.

Logisch, dat verhuurder niet happy is.

KJ86

#7 , 06 jul 2024 22:41

Meeboo heeft gelijk, maar de verhuurder heeft daar inderdaad verder geen voordeel aan.
Als de huurder zich niet domicilieert, kan de verhuurder haar ook niet oproepen voor het vredegerecht met een simpel verzoekschrift. Ze zal niet op het attest van woonst staan. Het moet dan via een veel duurdere dagvaarding. Dat is toch een nadeel.

Terug naar “Huren”