ontbinding aankoop notebook

dingelen
Topic Starter

ontbinding aankoop notebook

#1 , 04 feb 2010 15:46

Ik heb in juni 2009 een Notebook uit de HDX-serie bij HP aangekocht. Dit model wordt niet meer geproduceerd maar ze lijken sprekend op de DV6 DV7 en DV8 van HP (Zo kun je eens zien over welke het gaat). Je merkt op dat bij deze modellen het scherm nagenoeg niet verzonken zit in de behuizing.
Initieel was ik zeer tevreden over dit model tot er zich krassen begonnen te vormen op het scherm. Na een beetje zoeken vond ik de oorzaak van deze krassen. Wanneer ik de notebook dicht klapte, raakte het scherm de metalen afdekplaat van de speakers en de rest van de behuizing. Een beetje opzoekingswerk op Google leerde mij dat dit een VEEL voorkomend probleem was en dat dit een ONTWERPFOUT van HP betrof!
Mijn notebook is al 2 maal opgestuurd voor reparatie en momenteel staan er terug krassen op het scherm.
Nu heb ik ergens een droge wettekst gevonden die het volgende zegt:
"Artikel 1641 : De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht".
en ook deze:
"Artikel 1644: In het geval van de artikelen 1641 en 1643, heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen, ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen, welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald."
Had ik de gebreken (ontwerpfouten) gekend, zou ik deze notebook nooit gekocht hebben. Graag had ik dan ook de koop ontbonden om zo een andere notebook te kunnen kopen die ik wel vertrouw.
Ik gebruik deze notebook dagelijks voor mijn werk, en kan deze niet elke 3 maand 10 tot 15 werkdagen missen.
Kan iemand mij een mogelijke oplossing voorstellen voor dit probleem?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 04 feb 2010 17:22

Kan iemand mij een mogelijke oplossing voorstellen voor dit probleem?
Zowel in de laptop en de notebook leg ik een velletje 'rubber' of zoiets. Daarmee worden eventuele beschadigingen vermeden.
Dat zat er bij toen deze werden aangekocht.

dingelen
Topic Starter

#3 , 04 feb 2010 17:30

niet echt het advies dat ik zocht, toch bedankt voor de tip...

Reclame

Vandebos

#4 , 04 feb 2010 17:33

AL overwogen om bij HP te informeren of er geen omruil mogelijk is naar een gelijkwaardig model of mits een kleine extra som, een nieuwer, krachtiger model? Uiteindelijk kosten dergelijke reparaties de producent meer dan een omruiling.

dingelen
Topic Starter

#5 , 04 feb 2010 17:53

Dit heb ik ook al geprobeerd. Deze zeggen me dat ze enkel een reparatie van het scherm kunnen aanbieden. Ze kunnen/willen me niet zeggen of zij het product kunnen aanpassen zodat dit niet meer voorvalt.

Vandebos

#6 , 04 feb 2010 18:09

Deze link bevat het schrijven dat u aangetekend zou dienen te verzenden. Er is een enorm verschil voor dergelijke bedrijven tussen mondeling weigeren en schriftelijk weigeren.

Of deze link.

Toevallig geen lid van testaankoop? Hun bemiddeling als u erom verzoekt werkt regelmatig goed.

j.demoor

#7 , 06 feb 2010 11:37

Ik ga ervan uit dat u het Notebook uit de HDX-serie bij HP aankocht als consument,zodat deze koop onderworpen is aan de art.1649bis-octies van het Burgerlijk Wetboek(=B.W.).

“Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.”(B.W.).

Onderzoek zorgvuldig de tekst van uw garantiebewijs.

Indien uw garantiebewijs niet volstaat dan geldt :
“Art.1649ter.§ 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :...4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering...Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering...Art.1649quinquies. § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3...”(B.W.).

Maan uw verkoper aangetekend aan te voldoen aan uw keuze uit art.1649quinquies B.W. binnen de door u daarin gestelde redelijke termijn.Vermeld hierin dat uw notebook al 2 maal opgestuurd werd voor reparatie tijdens de zes maanden vanaf de levering. Deel hem in uw aanmaning mee dat u hiermee geen aanspraak maakt op de conventionele garantie maar wel op de wettelijke vrijwaringsplicht van de verkoper uit art.1649ter-quinquies Burgerlijk Wetboek.

Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg daag hem dan voor de rechtbank van koophandel eventueel voorafgegaan door een oproeping in minnelijke schikking.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

dingelen
Topic Starter

#8 , 08 feb 2010 12:31

Ik heb reeds contact gehad met een advocaat. Deze zei mij, dat als HP het scherm blijft vervangen zonder de achterliggende ontwerpfout aan te pakken, ik niets kan doen. Zij komen dan hun garantie verplichting na.

Kan iemand mij bevestigen of dit klopt of is dit voor interpretatie vatbaar? Hoe zouden jullie dit interpreteren?

bartvdv

#9 , 08 feb 2010 12:40

Dat klopt. Zolang het toestel doet waar het voor dient moet het niet vervangen of terugbetaald worden. Dat blijkt ook uit de tekst van de Europese 2-jaargarantie. De paar krassen beletten je niet deftig te werken met het toestel. Ik vraag mij wel af hoelang de fabrikant de herstelling nog zal uitvoeren, en wat er gebeurt als de twee jaar voorbij zijn?

Dus ik zou het zekere voor het onzekere nemen en ergens een stukje verpakkingsmouse op maat snijden en tussen scherm en toetsenbord leggen als je de notebook dichtklapt.

Zou een grootschalige gezamenlijke eis iets kunnen opbrengen?

dingelen
Topic Starter

#10 , 08 feb 2010 12:45

De krassen beletten me deels van deftig te werken aangezien deze op het scherm staan en naar mate de krassen erger worden het moeilijker wordt letters te lezen of tekening in detail te bekijken...

De oplossing met de bescherm folie heb ik ook al geprobeerd, maar deze laat residu achter op het scherm omdat deze dan echt geklemd wordt tussen het scherm en het toetsenbord.

roharro
Juridisch actief: Ja

#11 , 08 feb 2010 12:47

Ik heb reeds contact gehad met een advocaat. Deze zei mij, dat als HP het scherm blijft vervangen zonder de achterliggende ontwerpfout aan te pakken, ik niets kan doen. Zij komen dan hun garantie verplichting na.

Kan iemand mij bevestigen of dit klopt of is dit voor interpretatie vatbaar? Hoe zouden jullie dit interpreteren?
De leverancier van een produkt draagt de verantwoordelijkheid een produkt af te leveren dat normaal werkt. Indien uw notebook een constructiefout heeft waardoor een onderdeel (in dit geval het scherm) steeds terug beschadigd wordt en waarvan het normale gebruik hinder ondervindt, dan is er m.i. een produkt afgeleverd met een inherente fout die niet corrigeerbaar is. Herhaaldelijk vervangen van het onderdeel (tot einde waarborgperiode) ontslaat producent niet van zijn aansprakelijkheid.

Criterium is volgens mij of het gebruik/gebruiksgemak betrokken is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dingelen
Topic Starter

#12 , 08 feb 2010 12:49

OK, bedankt iedereen. Ik ga er eens over nadenken wat ik nu best kan doen.

Groeten Tom

bartvdv

#13 , 08 feb 2010 12:51

De krassen beletten me deels van deftig te werken...
Dat is jammer genoeg interpretatie. En dan ben je weer vertrokken voor een welles-nietes-spelletje. Ik geef je wel gelijk dat nogalwat bedrijven hun verantwoordelijkheid niet nemen om dit soort van 'fouten' aan te pakken. Maar voor iedere misnoegde gebruiker is er wel een tevreden gebruiker.
De oplossing met de bescherm folie heb ik ook al geprobeerd, maar deze laat residu achter op het scherm.
Bij de laptops van Apple zat een dunne mouse van ongeveer een mm dikte. Bedoel jij met folie iets dat plakt?

dingelen
Topic Starter

#14 , 08 feb 2010 12:55

Ik was altijd een tevreden HP klant, maar dit vind ik toch een ongehoord van hen. Ik koop duurdere laptops (1400€) om kwaliteit geleverd te krijgen en dan krijg je zoiets. Qua afzetterij kan dit toch tellen vind ik.

Nee, de bijgeleverd folie die tussen het scherm en het toetsenbord zit. Maar door de wrijving desintegreert deze.

Terug naar “Consumenten Koop”