Verkoop auto annuleren

jhana
Topic Starter

Verkoop auto annuleren

#1 , 06 feb 2010 11:16

Begin van deze week heb ik m'n auto verkocht aan een particulier.
Ik ben zelf ook particulier.
De koper heeft een voorschot gegeven.
Auto moest gekeurd worden.Daar ik bijna de hele week moest werken,kon ik pas donderdag naar de keuring gaan.Maandag herkeuring omdat de mistlamp niet werkte.
Onderweg ging de temperatuur enorm de hoogte in.Dus ik vrees nu dat er zware kosten zijn.Garage heeft pas dinsdag tijd om te kijken.
Kan ik de koper contacteren en de verkoop annuleren?En het voorschot teruggeven?
Of kan de koper eisen dat ik de auto in orde moet laten maken.Zware kosten of niet?

Het liefst geef ik het voorschot terug en wil de verkoop annuleren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 feb 2010 10:16

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is. ”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Tenzij anders bedongen is uw koper dus reeds eigenaar van uw auto.

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(B.W.).

U kan dus met wederzijdse toestemming de koop ontbinden.

"Art.1614.De zaak moet geleverd worden in de staat waarin zij zich op het ogenblik van de koop bevindt."(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”