Betaling uitvaartondernemer die je nooit hebt aangesteld

fenerus
Topic Starter

Betaling uitvaartondernemer die je nooit hebt aangesteld

#1 , 05 feb 2010 23:54

Beste,

Mijn vader is thuis overleden. Ik concludeer daaruit dat de samenwonende vriendin van mijn vader deze firma X heeft aangesteld om het lichaam te bergen. Ik heb echter voor de uitvaart (zonder de vriendin omdat we deze niet kunnen uitstaan) ondernemer Y aangesteld die alles geregeld heeft. Ik heb X nooit een opdracht gegeven.
Dhr X heeft me echter factuur gestuurd op 10/10/09 voor "Inbreng funerarium" en "lijkwade". Ik heb X nooit iets gevraagd. Moet X zich niet wenden tot de opdrachtgever? Kan ik nog iets doen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 06 feb 2010 00:02

Beste,

Mijn vader is thuis overleden. Ik concludeer daaruit dat de samenwonende vriendin van mijn vader deze firma X heeft aangesteld om het lichaam te bergen. Ik heb echter voor de uitvaart (zonder de vriendin omdat we deze niet kunnen uitstaan) ondernemer Y aangesteld die alles geregeld heeft. Ik heb X nooit een opdracht gegeven.
Dhr X heeft me echter factuur gestuurd op 10/10/09 voor "Inbreng funerarium" en "lijkwade". Ik heb X nooit iets gevraagd. Moet X zich niet wenden tot de opdrachtgever? Kan ik nog iets doen.
Het zijn de erfgenamen die de begrafeniskosten moeten betalen met gelden uit de nalatenschap alvorens tot verdeling van de erfenis over te gaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

fenerus
Topic Starter

#3 , 06 feb 2010 00:05

Beste,

Het zijn de erfgenamen die de begrafeniskosten moeten betalen met gelden uit de nalatenschap alvorens tot verdeling van de erfenis over te gaan.
Beste, bedankt voor uw reactie; omdat ik volgens de FUNEBRA Federatie Belgische begrafenisondernemers (http://www.funebra.be/index.php?option= ... 51&lang=nl), de kosten voor de opdrachtgever vallen... Ik heb X niet opgebeld omdat ik nog niet op de hoogte was van het overlijden...

Reclame

fenerus
Topic Starter

#4 , 06 feb 2010 00:09

Ik ben dus GEEN verkoopovereenkomst aangegaan met X. Laat staan enige opdracht gegeven aan hem of hem iets verzocht. De politie meldde ons dat hij was overgebracht naar X.

roharro

#5 , 06 feb 2010 00:24

Ik ben dus GEEN verkoopovereenkomst aangegaan met X. Laat staan enige opdracht gegeven aan hem of hem iets verzocht. De politie meldde ons dat hij was overgebracht naar X.
De wet zegt dat de kinderen de begrafeniskosten van hun ouders moeten betalen zelfs als ze niets erven........

fenerus
Topic Starter

#6 , 06 feb 2010 00:27

De wet zegt dat de kinderen de begrafeniskosten van hun ouders moeten betalen zelfs als ze niets erven........
Beste, ben ik 100% mee akkoord en heb ik ook gedaan bij Y. Maar ik heb met die X niets te zien. Ik heb hem nooit aangesteld en gevraagd enig werk te verrichtten. Had de politie me eerder verwittigt had ik Y direct aangesteld. Nooit die X.

roharro

#7 , 06 feb 2010 00:34

Beste, ben ik 100% mee akkoord en heb ik ook gedaan bij Y. Maar ik heb met die X niets te zien. Ik heb hem nooit aangesteld en gevraagd enig werk te verrichtten. Had de politie me eerder verwittigt had ik Y direct aangesteld. Nooit die X.
U kunt uiteraard weigeren de factuur te betalen en hopen dat die begrafenisondernemer u niet dagvaardt.

fenerus
Topic Starter

#8 , 06 feb 2010 00:36

U kunt uiteraard weigeren de factuur te betalen en hopen dat die begrafenisondernemer u niet dagvaardt.
Ik heb ze al betaald uit onwetendheid, maar heb na contact met FUNEBRA, de Belgische Beroepsvereniging van Begrafenisondernemers, vastgesteld dat dergelijke kosten voor de opdrachtgever vallen. Volgens hen toch he

roharro

#9 , 06 feb 2010 00:42

Ik heb ze al betaald uit onwetendheid, maar heb na contact met FUNEBRA, de Belgische Beroepsvereniging van Begrafenisondernemers, vastgesteld dat dergelijke kosten voor de opdrachtgever vallen. Volgens hen toch he
Die clausule roepen ze in als er geen kinderen zijn...

fenerus
Topic Starter

#10 , 06 feb 2010 00:52

[/quote]Die clausule roepen ze in als er geen kinderen zijn...[/quote]
Dus mevrouw de vriendin van papa mag gezellig kosten maken bij X en alles doen; en de kinderen betalen wel volgens de wet en hebben geen keuze...

roharro

#11 , 06 feb 2010 10:39

Die clausule roepen ze in als er geen kinderen zijn...[/quote]
Dus mevrouw de vriendin van papa mag gezellig kosten maken bij X en alles doen; en de kinderen betalen wel volgens de wet en hebben geen keuze...[/quote]

Binnen de mate van goed beheer.

Terug naar “Andere”