bevoegdheid Politie

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
jef007
Topic Starter

bevoegdheid Politie

#1 , 28 mei 2024 16:54

daarnet een akkefietje gehad met de Politie in Brussel :

ter hoogte van het DIV was een voertuig van het merk Porsche aan het parkeren op een voorbehouden plaats voor mindervaliden. Attent als ik ben, maakte ik de chauffeur erop attent dat hij daar niet mocht parkeren. De Porsche had geen kaart voor mindervaliden op zijn dashbord liggen. Zoals gevreesd stak de Porsche chauffeur zijn middenvinger op naar mij!!

Toevallig kwam een motard/politieman uit de kantoren van het DIV.

ik maakte de agent/motard erop attent dat 10 meter verder een Porsche geparkeerd staat op een plaats voorbehouden voor mindervaliden.

de agent/motard zei me dat hij politieman in Braine l'alleud (PZ 5273 stond te lezen op zijn moto) is en dat hij geen tijd en geen bevoegdheid heeft in Brussel en dat hij de Brusselse Politie niet kan bereiken. Daarom presenteerde ik de agent mijn GSM toestel. Hij mocht bellen met MIJN toestel en met ZIJN bevoegdheid als agent.

Ondertussen zien we de Porschechauffeur vertrekken zonder dat de agent deze verbaliseert of zijn ID vraagt.

misnoegd stap ik ook verder ( mijmerend over mijn belastinggeld dat "goed" besteed wordt). Na 20 meter roept de agent/motard mij terug en vraagt mijn ID.

Ik overhandig hem mijn ID, tegelijk vraag ik hem waarom hij MIJN ID vraagt en niet het ID van de Porschechauffeur. Ik krijg geen antwoord. Hij maakt WEL een foto van mijn ID.

daarna scheidden onze wegen.

mijn vraag :

1.wat komt die agent doen in Brussel met zijn politiemotor, als hij geen bevoegdheid zou hebben in Brussel?
2.heeft die agent, werkzaam in Braine l'alleud ,geen bevoegdheid in Brussel?
3. zijn verschillende politiediensten telefonisch niet verbonden met elkaar?

dank bij voorbaat

jef

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mei 2024 17:02

Wat hij komt doen heeft geen belang.
Alle politieambtenaren bij de geïntegreerde politie (zowel dus federaal als lokaal) hebben over het ganse grondgebied van BE bevoegdheid.
Zij kunnen dus overal vaststellingen doen en actie ondernemen.
Er zijn zelfs bij protocol afspraken met de buurlanden. Bij L A is er op TV zelfs zo'n achtervolging van NL tot in putteke Antwerpen geweest. Iedereen die heeft deelgenomen en iets heeft gedaan of vastgesteld heeft dat allemaal netjes in een PV geschreven ook de NL collega's - bij wijze van verklaring dan.
In NL zullen die ook wel een PV hebben opgesteld en het BE PV zal via parket wel in NL zijn geraakt.

Hebt u per toeval de Porsche nplt genoteerd en die van de inspecteur?
U kan altijd een melding maken bij comité P of Algemene Inspectie Politie.

Issued

#3 , 28 mei 2024 20:07

Politie heeft bevoegdheid over gans grondgebied, echter is er veel versnipperd door GAS wetgeving. Men moet dan uitzoeken wie de bevoegde gas ambtenaar is.

Hij heeft dan jou ID gevraagd maar u heeft niets misdaan. Je kan in twijfel trekken op welke basis hij jou id heeft gevraagd. Neem contact op met de zone van de motard zou ik zeggen.

Reclame

jef007
Topic Starter

#4 , 28 mei 2024 20:17

ik heb het niet gedurfd om de Porsche-nummerplaat te noteren of te fotograferen : de chauffeur was van het type "bodybuilder met T shirt met te korte mouwen om zijn spieren te accentueren!

ik dacht dat het nummer (5273) op de politie-moto zijn identificatiegegevens zouden zijn. Maar later bij opzoeking blijkt dit nummer aan de Politiezone Braine d'Alleud toe te behoren.

Hoe dan ook, zal die agent/motard toch wel ergens een officieel schriftje met zijn reisweg dienen bij te houden.
Of zou hij het aangedurfd hebben om een prive autonummerplaat te gaan afhalen met zijn dienstvoertuig?
en daarom ""niet bevoegd"" zou zijn geweest om een PV in Brussel te maken??

#5 , 28 mei 2024 23:40

De Porsche bestuurder mag daar staan om te laden/lossen ook zonder kaart. De kaart moet pas geplaatst worden als het voertuig geparkeerd achtergelaten wordt.

Als u politieagent wil spelen: jobpol.be. Dan kan u misschien ook de wegcode opfrissen.

jef007
Topic Starter

#6 , 29 mei 2024 09:56

""ter hoogte van het DIV was een voertuig van het merk Porsche aan het parkeren op een voorbehouden plaats voor mindervaliden. Attent als ik ben, maakte ik de chauffeur erop attent dat hij daar niet mocht parkeren. De Porsche had geen kaart voor mindervaliden op zijn dashbord liggen. Zoals gevreesd stak de Porsche chauffeur zijn middenvinger op naar mij!!""

die Porsche chauffeur heeft daar geparkeerd, is naar de kantoren van het DIV gegaan om daar aan te schuiven en nummerplaten af te halen!!

Neen, ik heb GEEN behoefte om Politieman te worden, ik stel mij al 40 jaar ten dienste van de maatschappij in een andere functie. Maar ik heb WEL de behoefte om de Politie in te lichten als ik op straat iets zie wat niet door de beugel kan!!
Voor ALLE duidelijkheid, beste likes, ik heb GEEN politieman gespeeld, ik heb info aan de Politie doorgegeven!!
mvg
Jef
familielid en vriend van diverse mindervalide personen.

Franciscus

#7 , 29 mei 2024 10:57

Wat @issued heeft geschreven en waar ik niet aan gedacht heb .. de GAS wetgeving... die een gemeentelijke bevoegdheid is en dus de mogelijkheid geeft mogelijk 581 verschillende GAS wetgevingen. In de 182 verschillende politiezones.
Nu zullen die 'meestal' wel per politiezone zijn maar ik heb geweten dat in gemeente A men op zondag het gras niet mocht afrijden en in gemeente B wel

Terug naar “Stel een vraag”