Onze kat moeten we regelmatig een nieuw halsbandje aandoen omdat hij het gewoon verliest.
Verhangen aan een halsbandje is een groter risico. Een chip is wat dat betreft een beter oplossing, al kan een particulier het niet lezen.
En flyers met 'weggelopen dieren', daar loop ik gewoon voorbij en lees ik dus niet (ik ben niet zo'n dierenvriend. De kat is van mijn vriendin).
Zou je ook voorbijlopen aan flyers als je je eigen kat kwijt was? Jij misschien niet, maar je vriendin dan?
En tja, de eigenaar heeft ook niet gevraagd om haar kat te laten steriliseren, gelukkig gaat het hier niet om een prijsbeest waarmee gekweekt zou worden.
Na 'een dikke maand' is de kans statistisch heel klein dat de eigenaar nog zou opduiken...
Yves heeft gedaan wat logisch was en het beste was voor het poesje en de hele kattenpopulatie. Het poesje had de ideale leeftijd voor sterilisatie en bovendien is het nu volop kattentijd, zodat ze als ze nog vrij kan rondlopen al snel zwanger was geworden van een nestje dat weer niemand wil.
'Prijsbeesten', raskatten bedoel je, lopen zelden los op straat; ze zijn te duur. Bovendien geldt voor de meesten een fokverbod of gaan ze reeds gecastreerd naar de klant (vroegcastratie tussen 8 en 16 weken is in opmars).
normaal kan je (moet je) verloren katten opgeven aan de politie - deze zetten die tenminste in Antwerpen op een site van gevonden en verloren dieren.
Klopt maar de theorie is wel wat anders dan de praktijk. Je bedoelt waarschijnlijk de site van de CAD
http://users.telenet.be/coordinatie.die ... index.html
Maareuhh, er is geen reden om aan te nemen dat het hier over Antwerpen gaat en weinig andere regio's hebben een dergelijke site.
Dit is de 'wet betreffende de bescherming en het welzijn der dieren':
http://www.gaia.be/ned/downloads/wetgev ... dieren.pdf
Het is in pdf dus ik kan er niet uit quoten.
Artikel 9 is wat dit betreft relevant.
Hoe dan ook heeft Yves actief gezocht naar de eigenaar in zijn omgeving, iets wat ikzelf ook gedaan zou hebben.
Wel dan doet u het niet correct en is de kans dat de eigenaar zijn dier terugkrijgt zo goed als nihil.
Met dat laatste ben ik het niet eens. Denk je echt dat dat dametje met veel te veel huisdieren waar ze niet genoeg ruimte en financiele middelen voor heeft op een dergelijk site (als die al voor haar regio al bestaat) zou gaan zoeken terwijl ze alle andere actieve en in haar omgeving zichtbare opspooracties negeerde? Want dan ga ik morgen een lotje kopen.
Ik ben het eens met mapleleiah om asielen in dergelijk geval te vermijden, vanuit diervriendelijk standpunt althans. En niet iedereen weet dat je een gevonden dier zelf in bewaring zou mogen houden.
Het is jammer maar vele Belgische asielen hebben een barslechte reputatie (inclusief dat van Antwerpen). Er zijn er die gedwongen zijn moeten sluiten...
Yves, blijkbaar woon je ergens waar de tam tam zijn gang gaat... Al eens aan gedacht dat het dametje haar poesje misschien is komen halen
nadat ze had gehoord dat het geholpen was? 8)