Huur en dossierkosten via kandidaatstellingsformulier 180eur

Rudolf Radwanski
Topic Starter

Huur en dossierkosten via kandidaatstellingsformulier 180eur

#1 , 02 feb 2010 23:20

Ik heb een kandidaatsstellings formulier gekregen van een immo.

Er staan wat kleine lettertjes onder.

1: Dat ik me akkoord verklaar met de voorwaarden vermeld.
2: En dat ik akkoord ben met verhuuring indien de eigenaar akkoord gaat.

Een van de voorwaarden is dat ik 180 euro dossier kosten moet betalen.
Evenzo 120 euro plaatsbeschrijving (eigenaar betaald hetzelfde)

Als ik me niet vergis behoren de ossierkosten voor rekening van de verhuurder te zijn.
Daar dit kosten zijn gemaakt voor het verhuren van het pand.
Correct?

Het probleem is natuurlijk als ik niet akkoord ga met deze dossier kosten dan denk ik ook geen woning.
Daarom mijn vraag zijn de dossierkosten in Belgie altijd voor rekening verhuurder?
Kan daarvan via zo een ondertekend kanditaatstellingsformulier vanaf geweken worden?

Ik denk beste oplossing gewoon betalen.
Het immo maakt dan wel misbruik van hun possitie.

Groet Rudolf

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 02 feb 2010 23:45

Aha.

Gelieve een ander immokantoor te zoeken. Dit is het eerste dat ik hoor dat op deze wijze wijze aan de nieuwe regel tracht te ontduiken. Door dit document te tekenen is het alsof u het immokantoor de opdracht geeft een pand voor u te zoeken, niet u die geïnteresseerd is in een pand dat zij aanbieden. Op deze wijze proberen ze aan art 5 ter van de huurwetgeving te ontsnappen:
Art. 5ter. [1 Wordt voor niet geschreven gehouden, elk beding dat de kosten voor de bemiddeling door een derde voor de verhuring van het onroerend goed ten laste legt van de huurder, tenzij de huurder de opdrachtgever is van de bemiddelingsopdracht.]1
Ik zou een immokantoor dat dergelijke truukjes probeert links laten liggen. Er zijn al genoeg maffia praktijken in de immosector;

U kan hen eventueel duidelijk maken dat u niet geïnteresseerd bent om hen opdracht te geven een pand voor u te zoeken doch in dat pand daar in de vitrine dat zij aanbieden. Dat de opdracht ter aanbieding van hen uitgaat en niet van u.

U kan die som ook nadien proberen terug te eisen aangezien het om een overtreding gaat van een wet van dwingend recht. Hierover is er echter nog geen rechtspraak.

Indien ze voet bij stuk houden kan u steeds:

- klacht neer leggen bij de economische inspectie aangezien men u tracht een bemiddelingopdracht te laten ondertekenen terwijl u ingaat op een aanbod van hen. hieronder de contactgegevens van deze dienst:
Telefoonnummer:02 553 37 80
Faxnummer:02 553 38 67
Adres:Koning Albert II-laan 35 bus 12
1030 Brussel
België
E-mail: economie.inspectie@vlaanderen.be
Klacht neerleggen bij het BIV om dezelfde reden:
# Beroepsinstituut
# van Vastgoedmakelaars
# Luxemburgstraat 16B
# 1000 Brussel - België
# Tel: +32 2 505 38 50
# Fax: +32 2 503 42 23
# E-mail: info@biv.be
Maar eerlijk gezegd, ik zou uitkijken naar een andere woonst en een andere makelaar. U trachten te laten betalen voor diensten die u niet dient te betalen zegt boekdelen over hoe u nadien behandelt zal worden. Het is toevallig geen immokantoor aan de kust of in het Waasland?

Hopelijk helpt dit u verder?

JohnD

#3 , 03 feb 2010 01:37

Ik zou een immokantoor dat dergelijke truukjes probeert links laten liggen. Er zijn al genoeg maffia praktijken in de immosector;
Allemaal goed en wel maar daardoor komt het probleem gewoon in de schoot van een andere huurder, die misschien gewoon betaalt.
U kan die som ook nadien proberen terug te eisen aangezien het om een overtreding gaat van een wet van dwingend recht. Hierover is er echter nog geen rechtspraak.
Dat is een betere procedure en garandeert de huurder wel dat hij kans maakt de woning te mogen huren. Het zal ook automatisch vermijden dat andere huurders hiermee geconfronteerd worden, en een eventuele bijkomende klacht zal bewijsbaar zijn.

Nadeel is wel dat er vanaf dag 1 geen prettige relatie zal zijn met het immokantoor.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Vandebos

#4 , 03 feb 2010 10:43

Zoals ik reeds zij john, er zijn nog geen uitspraken over dergelijke "overtredingen".

Ik heb zeer veel bewondering voor pioniers maar heb altijd getracht er zelf geen te zijn. Bovendien zou ik persoonlijk een bij dergelijk immokantoor, dat duidelijk enkel op geld uit is, f**k klantenservice, gewoon links laten liggen. Ga jij in een winkel binnen binnen waar men je vraagt te betalen om de winkelwaar de mogen zien als identiek dezelfde materialen een beetje verder gratis te bezichtigen en te testen zijn?

Wat betreft actie ondernemen tegen een dergelijk kantoor? De contactgegevens staan in de post..

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 03 feb 2010 11:18

Zoals ik reeds zij john, er zijn nog geen uitspraken over dergelijke "overtredingen".

Ik heb zeer veel bewondering voor pioniers maar heb altijd getracht er zelf geen te zijn. Bovendien zou ik persoonlijk een bij dergelijk immokantoor, dat duidelijk enkel op geld uit is, f**k klantenservice, gewoon links laten liggen. Ga jij in een winkel binnen binnen waar men je vraagt te betalen om de winkelwaar de mogen zien als identiek dezelfde materialen een beetje verder gratis te bezichtigen en te testen zijn?

Wat betreft actie ondernemen tegen een dergelijk kantoor? De contactgegevens staan in de post..
Indien potentiële huurders systematisch weigeren met dergelijk kantoor te handelen dan zal hun klantenbestand wegslinken op den duur. Ik zou als verhuurder nooit zo een kantoor onder de arm nemen, want door hun praktijken dienen ze ook niet mijn belang: een snelle verhuring.
In ider geval iets om te onthouden voor de toekomst.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JohnD

#6 , 03 feb 2010 16:31

Ga jij in een winkel binnen binnen waar men je vraagt te betalen om de winkelwaar de mogen zien als identiek dezelfde materialen een beetje verder gratis te bezichtigen en te testen zijn?
Dat is wel extreem, maar ik ga wel regelmatig de uitdaging aan, om iets uit te testen bij manier van spreken. Er gaat zoveel mis in deze maatschappij dat ik veel lof heb voor organisaties als TA die toch ook veel zaken uitproberen. Ik bedoel hier niet materiele zaken of goederen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 feb 2010 17:44

Vraag in elk geval een copie van het 'contract' zodat je het thuis nog eens kan nalezen - Dien dan klacht in bij economische inspectie.
Als je het huis weet liggen die navraag in buurt of bij kadaster om de eigenaar te weten te komen en spreek deze rechtsreeks aan.

Rudolf Radwanski
Topic Starter

#8 , 07 aug 2010 22:29

Reeds een andere woning gevonden.
Niet via een bureau maar particulier.

Het duurde bij dit bureau erg lang en kon niet blijven wachten.
Ze wouden nogal wat:
Lijst met betalingen laatste 6 huurmaanden.
(allemaal op tijd betaald en lijst gegeven).

Ze wouden ook contactgegevens telefoon en dergelijke van mijn huisbaas.
(Dat laatste ging niet daar deze voor langere tijd in het buitenland was).
Bovendien al had ik die geef ik deze niet zonder toestemming.

Een ander bureau openlijk weigerde me als kandidaat (telefonisch)
omdat ik Nederlands Grensarbeider ben.
Ik respecteer hun eerlijkheid.
Reden is dat vanuit Belgie moeilijk loonbeslag gelegd kan worden op Nederlands inkomen.
Ze hebben dus schijnbaar slechte ervaring gehad.

Bedankt voor de reacties.
Radwanski

Terug naar “Huren”