Hallo,
Ik heb in 2002 samen met mn vriend een huis gekocht. Naast ons ligt een stuk restgrond/tuingrond die van iemand anders is. Op de scheidingslijn staat een stal met twee stalramen. We bezitten elk een halve muur. De dakgoot aan die kant hangt over de perceelsgrens.
Nu wil de buur er bouwgrond van laten maken en hij beweert dit kunnen als ik de stalramen dichtmets. Enkel als ze tegen die stal bouwen kan er gebouwd worden. De dakgoot moet ik dus ook laten aanpassen.
Het huis is rond 1880 gebouwd. De stal is nog in originele staat. Wij hebben 15 jaar geleden een bouwvergunning aangevraagd om enkele werken uit te voeren alsook die stal als woonruimte te kunnen benutten. Die is toegestaan. Mn vriend is ondertussen overleden en de verbouwing is uitgesteld. Als die ramen dichtgemetseld moeten worden is er geen lichtval.
De buur heeft destijds de grond verkocht en terug over moeten kopen aangezien ze maar 4m breed konden bouwen.
Nu heb ik een brief van een advokatenkantoor gekregen die eist dat ik die stalramen dichtmets en de dakgoot aanpas als minnelijke schikking.
Hij verwijst ook dat de muur te paard gebouwd is.
Het dak hebben we destijds vernieuwd dwz. De dakpannen. Voor de rest is alles nog zoals het altijd geweest is.
Wat zijn mn mogelijkheden? Ben ik verplicht om die stalramen dicht te metsen? En wat met de dakgoot? Dit zijn kosten die ik best kan missen nu.
Alvast bedankt voor some feedback!
Fien.