Ik werd in november 2023 gedagvaard voor de rechtbank voor rijden onder invloed van cannabis. Dit kwam voort van een politiecontrole die in december 2022 gedaan werd waarbij een positieve speekseltest werd afgenomen. Ik nam contact op met mijn KBC verzekeringskantoor en ik mocht mijn rechtsbijstand hiervoor gebruiken. Er werd een schadedossier opgesteld om mijn kosten van mijn verdediging en gerechtskosten terug te vorderen via deze weg. Ik kreeg echter in juni 2023 kreeg ik opnieuw een politiecontrole waarbij ik een positieve speekseltest op amfetamines aflegde. Hiervoor kreeg ik afgelopen maandag 29 januari 2024 een dagvaarding in de bus om voor te komen op vrijdag 9 februari as. Ik nam opnieuw contact op met mijn verzekeringsmakelaar en bezorgde hun een kopie van de dagvaarding via mail. Nu kreeg ik vandaag telefoon van KBC dat ik best geen schadedossier laat opmaken omdat dit een tweede keer is op vrij korte termijn en dat ik waarschijnlijk zal geschorst worden bij KBC en dus ook bij andere verzekeringsmaatschappijen nog moeilijk een autoverzekering zal vinden. Ik vind dit echter nergens terug in hun voorwaarden voor het uitsluiten van iemand voor rechtsbijstand te verlenen. Ik voel zou nu best volgens hun gewoon zelf voor alle kosten opdraaien en geen schadedossier opstarten zodat ik kan klant blijven bij hun zonder repercussies van hun zijde.
Kan iemand mij vertellen wat ik in dit geval het beste doe? Kan KBC mij echt een stop geven omdat ik tweemaal een schadedossier kort na mekaar indien? Ik ben ondertussen volledig clean en heb geen verdere problemen met het gerecht van en heb ik ook in de meer dan 20 jaar dat ik met de wagen rij nooit gehad.