Hier spelen verschillende elementen een rol :
- als een ziekenfonds zelf een fout zou gemaakt hebben, dan mag ze het geld niet terugvorderen ( het is wel heel onzeker of het ziekenfonds een fout gemaakt heeft - bv het 2 jaar laten liggen , is uiteraard ook een fout. Op internet kan men opzoeken dat ziekenfondsen hun eigen fouten niet mogen terugvorderen ,maar het wel ten laste van hun eigen werkingskosten moeten nemen, ingevolge een arrest van het Grondwettelijk Hof, dat arrest trachten alle ziekenfondsen te verdringen en uit hun geheugen te wissen.
- Inderdaad bij een ambtshalve schrapping mag men totaal geen ziekengeld betalen. Het ziekenfonds mag niet mild zijn en zich beperken tot het verschil tussen het bedrag van alleenstaande/gezinshoofd en alleenstaande. Ze moeten de wet uitvoeren.
- Indien de eventuele fout door het rijksregister bv zou gemaakt zijn, dan mag het wel teruggevorderd worden.
- Een terugvordering moet beperkt worden tot 24 maanden in het verleden , wegens de verjaringstermijn, tenzij die gestuit werd.
- niet elke advocaat is gespecialiseerd in sociaal recht, daar is eigenlijk wel wat specialisatie voor nodig.
Men zou het ziekenfonds de vraag kunnen stellen waarom ze z o.a. zo laat met die terugvordering afkomen en hen eens goed uitvragen
https://www.knack.be/magazine/geen-pard ... ekenfonds/