Wat nu ?

lieve
Topic Starter

Wat nu ?

#1 , 27 jan 2010 13:23

Reeds enkele jaren (5-tal) hebben wij een vochtige buitenmuur.
Bij navraag brandverzekering bleek dat ze niet tussenkwamen voor optrekkend vocht.
Wij hebben reeds enkele malen maatregelen getroffen maar steeds kwam na een tijd het vocht terug.
Nu zijn we aan de weet gekomen dat het vocht komt doordat een tiental jaren geleden de straat en de trottoirs vernieuwd zijn en men daarbij onze afloop van het regenwater dak gewoon zo in de grond heeft gestoken en er dan klinkers op gelegd heeft. Het water heeft zich dus een weg gezocht in onze gevel.
Nu kunnen we volgens de brand- en familiale verzekering niet meer rekenen op rechtsbijstand vermits de aanleg van de straat reeds 10 jaar geleden gebeurde en de wettelijke 5-jarentermijn verlopen is.

Wat kan is nog doen ?????

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 27 jan 2010 13:29

Advocaat in de arm nemen, aansluiting afvoer regenwater zo spoedig mogelijk heraansluiten, onafhankelijk schatter geleden schade en onkosten laten becijferen indien uw advocaat het nog zinvol acht een procedure te starten.

lieve
Topic Starter

#3 , 27 jan 2010 13:35

vermits dit een oud huis is gingen we ervan uit dat die vocht eigen was aan het huis.
Dit is toch een verdoken gebrek, fout van de gemeente, aannemer,...
Wij konden dit toch onmogelijk zelf zien gezien er een troittoir oplag en we deze zelf niet mogen opbreken.
Dachten aan optrekkend vocht en gingen er zeker niet vanuit dat er zo"n oerdomme fouten gemaakt worden.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jan 2010 14:16

In afwijking van het eerste lid verjaren alle rechtsvorderingen tot vergoeding van schade op grond van buitencontractuele aansprakelijkheid door verloop van vijf jaar vanaf de dag volgend op die waarop de benadeelde kennis heeft gekregen van de schade of van de verzwaring ervan en van de identiteit van de daarvoor aansprakelijke persoon (art. 2262bis B.W.).

Arbitragehof 153/2006 Artikel 100 van de wetten op de Rijkscomptabiliteit, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 17 juli 1991, schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet in zoverre het voorziet in een vijfjarige verjaringstermijn voor vorderingen tot schadevergoeding op grond van de buitencontractuele aansprakelijkheid van de overheid, wanneer de schade of de identiteit van de aansprakelijke pas na die termijn kunnen worden vastgesteld.

Er zijn dus argumenten om te stellen dat de verjaringstermijn pas is beginnen lopen vanaf het ogenblik dat u kennis had van het feit dat de schade een gevolg is van het feit dat de afloop van het regenwater gewoon in de grond werd gestoken.

scorpioen

lieve
Topic Starter

#5 , 30 jan 2010 10:15

Hallo,

Wil iemand mij wat meer uitleg verschaffen bij het voorgaande, vnl. bij de 2de paragraaf.
Indien de verzekering rechtsbijstand mij geen expert of indien nodig advocaat wil betalen zou ik graag weten of het bedrag dat ik moet betalen aan eventueel expert en advocaat kan opwegen tegen de schade.
Ik denk dat het niet makelijk zal zijn om de stad aan te klagen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jan 2010 11:31

Uw verzekering gaat volgens mij hier serieus in de fout.
Raadpleeg uw justitiehuis/vredegerecht - daar zal men adressen voor gratis raadpleging advocaat kunnen geven - vb in Antwrepen Coeveldtstraat in Anwterpen- Deurne - is OCMW centrum met justitieel infopunt..

Terug naar “Andere”