Haag groeit tegen muur

Patperv
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Haag groeit tegen muur

#1 , 07 nov 2023 17:52

Een beukenhaag die op 50 cm staat en die zelden gesnoeid wordt groeit stevig tegen mijn scheidingsmuur (betonplaten) en komt zelfs door de voegen heen op mijn perceel uit, ook staat hij hoger dan de scheidingsmuur zelf, hoe moet ik dit nu aanpakken binnen het wettelijk kader.

gert_v

#2 , 07 nov 2023 23:57

Wat wil je bereiken en wat zegt de buur?

mava105

#3 , 08 nov 2023 10:01

Spreek er uw buurman over aan. De takken mogen uw muur raken, en afhankelijk van de verkavekingsvoorschiften mogen ze niet hoger dan de muur komen. buurman moet alle dolor de muur groeiende takken, aan zijn kant snoeien.

Reclame

Patperv
Topic Starter

#4 , 08 nov 2023 10:33

Wat wil je bereiken en wat zegt de buur?
Dat de haag niet hoger komt dan de scheidingsmuur.
Dat er vrije ruimte is tussen de muur en de haag.
Wat als er onderhoud aan de muur moet gebeuren.
Beukenhaag zorgt nu (herfst)voor veel afval op mijn grasperk.

lukasi

#5 , 08 nov 2023 10:43

50 cm van de perceelgrens is wettelijk.
Indien twijfel of deze afstand is gerespecteerd dan zal je landmeter moeten aanstellen.

Op 50 cm stamafstand perceelgrens is de totale hoogte van de haag maximaal 2 meter .
Er wordt gerekend met stamknotten. Dwz dat die haag hoger mag zijn dan 2 meter omdat er groeischeuten ontwikkelen maar dat na de frequente snoei deze terug gezet wordt op 2 meter.

Vrij afstand tussen muur en haag.. u bedoelt wel degelijk de kant van de buur , dus op zijn perceel ?
U hebt daar geen zeggenschap over. Hij mag dus die haag laten uitlopen tot tegen de muur.
Hij is niet verplicht om een strook te vrijwaren voor onderhoud.
Dit onderhoud kan net zo goed aan uw kant nodig zijn.

Indien de haag door uw betonplaten groeit dan zijn uw betonplaten versleten. De vraag is dan wat was er eerst , de haag die schade toebrengt of de betonplaten die eerst kapot waren.

Afgevallen blad in uw tuin is eigen met in Belgie te wonen.Gans Belgie staat vol met bomen, struiken hagen en planten die bladafval geven. Zelfs in de woestijn kun je bladeren vinden van palmbomen.

Patperv
Topic Starter

#6 , 08 nov 2023 11:00

Ok, haag staat nu 25 cm boven de muur, is in de wintermaanden nog nooit gesnoeid geweest.
Buur heeft eerst een reliëfverhoging gedaan, en dan Beukenhaag aangeplant, de eerste jaren zonder enig onderhoud, deze zomer groeide deze haag met gemak over de muur langs mijn zijde.
Vraag is nu 2 meter hoogte haag, hoe gemeten, langs welke zijde, mag deze hoger dan de muur ja/nee.

lukasi

#7 , 10 nov 2023 10:24

Haag staat op ZIJN grond.
Haag staat na een reliëfverhoging ( tot 50 cm vergunningsvrij)
Haag mag dus 2 meter hoog worden NA ophoging.

Graag antwoord op de gestelde vragen om u nog beter van advies te kunnen dienen.

Patperv
Topic Starter

#8 , 10 nov 2023 10:57

Ik had gelezen dat een haag die tegen een scheidingsmuur groeit er niet boven mag komen, anders dient er een akkoord te zijn tussen beide partijen.
Wat betekent Verkavelingsvoorschriften in dit geval.

Franciscus

#9 , 10 nov 2023 11:08

Staan de betonplaten niet 'te paard' op de erfgrens?

Patperv
Topic Starter

#10 , 10 nov 2023 13:16

Staan de betonplaten niet 'te paard' op de erfgrens?
Staat niet te "Paard".
100% mijn eigendom

lukasi

#11 , 10 nov 2023 13:25

Speelt geen rol, de haag staat op 50 cm van de grens met de inplanting.
En een haag op die afstand mag 2 meter hoog worden of terug gesnoeid tot 2 meter

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”