Een vraag die me intrigeert en waar een aantal trouwe posters hier misschien wel een degelijk antwoord op kunnen geven:
Ronald Janssen, wat kan de motivering zijn van een advocaat om deze man met hand en tand te verdedigen?
Opgepast, ik wil absoluut niet beweren dat hij geen verdediging zou mogen hebben, absoluut niet, maar waarom zou je deze taak op je nemen en hoe ver ga je in die verdediging? Hoe verklaar je dat naar je gezin toe en in feite naar jezelf?
Chapeau in ieder geval voor de meester die deze taak op zich neemt. Jaspaert en Vermassen kennende zal ie er een hele kluif aan hebben.
Wat ik niet begrijp: heeft een man als R.J. of een andere zware delinquent de middelen om zich te laten verdedigen door een (meestal beter!) advocaat?sommigen zullen dit ongetwijfeld om het geld doen (omdat ze bijna 'failliet' zijn) of om hun ego,
anderen misschien uit idealisme,
ik kan u alleen zeggen dat tijdens de jaren rechtenopleiding het er bij ons goed ingepeperd werd dat de rechtsstaat nu éénmaal een basis dient te hebben waar advocaten mee moeten voor ijveren. Je moet dit in een bredere context zien. Als morgen deze moordenaar de eerste wordt zonder verdediging, hoeveel mensen zullen daarna dan nog volgen? En op een gegeven dag is er eens een verdachte die geen verdediging vindt, terwijl hij misschien totaal onschuldig is...en voor je het weet zitten we in middeleeuwse toestanden met brandstapels en radbrakingen en weet ik wat nog allemaal.
De manier waarop de pers met deze zaak is omgegaan, doet me niet in eerste plaats bezorgdheid rijzen over de dader .In hoeverre kan je persvrijheid beperken om in dergelijke dossiers "de menigte" niet voor het proces te bevooroordelen? Vanaf welk punt benadeel je dan de verdediging? Door deze beperking verschaf je immers de mogelijkheid van "geheime" processen. (denk aan de gehele Guantanamo toestanden in de VS)
Het zal duren tot eens iemand, waarvan zijn leven om zeep is, het recht in eigen handen zal nemen en één of meerdere journalisten naar de 'eeuwige jachtvelden' zal sturen. Pas dan zal men beseffen waar ze mee bezig zijn.Resultaat na 3 maanden: nul, nada, njet. Over de gehele lijn vrijgesproken. Maar zijn carriere is wel naar de KL****, voor de buurt is hij nog steeds een fraudeur en geen enkele van die bladen is verplicht om ook maar te melden dat hij na het onderzoek volledig vrijuit gaat terwijl ze hem toch maar als verdachte hebben trachten te koppelen aan een aantal dossiers...
Is dat dan niet wraakroepend? Als een journalist gebruik maakt van zijn recht op persvrijheid om een mogelijke verdachte te koppelen aan een dossier zou deze ook de persplicht dienen te hebben via een artikel deze persoon, om het wat plechtig te zeggen, in eer te herstellen.
Dat is dus wat ik bedoel hé!Vertel dat eens tegen iemand die door heel dit gedoe zodanig in de put zit dat hij zelfs zijn telefoon niet meer opneemt of buiten komt?
erg hé , op dat gebied kunnen we nog wat leren van de moslimlanden daar krijgen ze gegarandeerd een eerlijk proces en de gepaste straf . heb eens een artikel gelezen waarbij de famillie de moordenaar naar keuze mochten ombrengen waarbij gans het dorp stond te kijken op de foto stond de zoon met een mes naast het lijk en op de achtergrond een menigte aan toeschouwers .In hoeverre krijgen de Janssens, de Vantemsches en de Degelders nog een 'eerlijk proces' als alles al breed in media is gekomen nog vóór er al sprake is van een proces?