België op weg naar totalitaire Staat?

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

België op weg naar totalitaire Staat?

#1 , 22 jan 2010 11:51

Ik lees daarnet dat De Lijn zwartrijders die hun indentiteitskaart niet bij hebben of niet willen tonen, gewoon hun naam, adres, enz. vraagt. De persoon wiens naam werd opgegeven krijgt dan - zonder enige verdere controle - een boete en eventueel zelfs een deurwaarder aan zijn deur.
Dus eender wie kan op die wijze iemand een loer draaien. Zeer eenvoudig.
En blijkbaar wordt de bewijslast om aan te tonen dat er een fout is gemaakt bij het slachtoffer gelegd. Als het slachtoffer geen "alibi" heeft wordt hij veroordeeld voor het betalen van andermans boete.
Springt De Lijn in dit geval niet op roekeloze wijze om met de politionele bevoegdheid die haar is toegewezen? Waarom neemt De Lijn in dergelijke gevallen geen foto van de persoon in kwestie bijvoorbeeld (naar analogie met parkeerovertreders)?
Is deze omkering van de bewijslast niet in strijd met de Grondwet?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

tianneke

#2 , 22 jan 2010 11:58

Kan dat zomaar?

Zullen we vanaf nu met z'n allen maar een boekje invullen met onze alibi's zodat we kunnen bewijzen waar we waren op welk moment :evil:

Lex

#3 , 22 jan 2010 16:19

Kan dat zomaar?

Zullen we vanaf nu met z'n allen maar een boekje invullen met onze alibi's zodat we kunnen bewijzen waar we waren op welk moment :evil:
Whereabouts! :wink:

Reclame

Vandebos

#4 , 22 jan 2010 16:32

*Kuch* niet vergeten dat je GSM praktisch iedere minuut zoekt naar de meest krachtige mast in je buurt... Triangulatie is dus ook relatief eenvoudig als de nodige tools ter beschikking worden gesteld... ( Over de kosten van die tools ga ik me niet uitlaten..)

artemis

#5 , 22 jan 2010 16:37

Waarom neemt De Lijn in dergelijke gevallen geen foto van de persoon in kwestie bijvoorbeeld (naar analogie met parkeerovertreders)?
Is deze omkering van de bewijslast niet in strijd met de Grondwet?
Met een foto alleen zullen ze nooit iemand kunnen identifiëren.

Ik wil deze gang van zaken absoluut niet verdedigen en op een mondeling doorgegeven naam en adres verder gaan vind ik dat ze niet kunnen bekeuren, maar hoe moet De Lijn dan wel controleren op zwartrijders? Ik draai de vraag dus even om. Ik heb begrepen dat hun controleurs in feite niet de bevoegdheid hebben om naar een identiteitsbewijs te vragen, wat zou voor hen dan een alternatief kunnen zijn?

Nu ik meer en meer het OV vervoer gebruik ben ik mij wel bewust van het groot en steeds toenemend aantal zwartrijders. Wat kunnen zij hieraan doen indien ze niet eens gemachtigd zijn een IK te vragen?

3399AAaa

#6 , 22 jan 2010 17:48

Ik heb zulk voorval door iemand onlangs op de trein weten meemaken. Die weigerde ook zijn gegevens te geven. Dan hebben ze gewoon de politie erbij gehaald, en hem van de trein gegooid. En als ik me niet vergis, moet men dan ook nog eens financieel opdraaien voor al te lange vertragingen....
Plus est en vous

artemis

#7 , 22 jan 2010 18:19

Ik heb zulk voorval door iemand onlangs op de trein weten meemaken. Die weigerde ook zijn gegevens te geven. Dan hebben ze gewoon de politie erbij gehaald, en hem van de trein gegooid. En als ik me niet vergis, moet men dan ook nog eens financieel opdraaien voor al te lange vertragingen....
Ok, politie bijhalen..... Nu denk ik dat er nog meer zwartgereden wordt op trams en bussen. Als ze daar iedere keer politie moeten bijhalen dan kunnen ze zich even goed constant door de politie laten vergezellen, kost alle partijen minder moeite en geld - om niet te spreken van de gedupeerde reisgezellen die moeten wachten. Zou nog vele malen totalitairder zijn uiteraard.

Op elke controle die ik de laatste jaren heb meegemaakt was er meestal minstens 1 zwartrijder op het voertuig, vaak meerdere.

roharro
Topic Starter

#8 , 22 jan 2010 18:35

Ok, politie bijhalen..... Nu denk ik dat er nog meer zwartgereden wordt op trams en bussen. Als ze daar iedere keer politie moeten bijhalen dan kunnen ze zich even goed constant door de politie laten vergezellen, kost alle partijen minder moeite en geld - om niet te spreken van de gedupeerde reisgezellen die moeten wachten. Zou nog vele malen totalitairder zijn uiteraard.

Nu begrijp ik waarom steve stevaert alles gratis wou maken: geen controles meer nodig...

Op elke controle die ik de laatste jaren heb meegemaakt was er meestal minstens 1 zwartrijder op het voertuig, vaak meerdere.
Nu begrijp ik waarom steve stevaert alles gratis wilde maken: geen zwartrijders meer en geen controles nodig.

artemis

#9 , 22 jan 2010 19:18

Nu begrijp ik waarom steve stevaert alles gratis wou maken: geen controles meer nodig...
Dat lag daarstraks op het puntje van mijn tong :wink:
Ik wou het echter achter de hand houden omdat ik een antwoord op hoe-De-Lijn-dan-wel-moet wou afwachten...

tianneke

#10 , 22 jan 2010 20:08

Kan dat zomaar?

Whereabouts! :wink:
:idea: :lol:

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 jan 2010 14:04

Beetje juiste info

2/3/2009Nieuwe bevoegdheden controlepersoneel De Lijn

Mechelen, 2 maart 2009 - Het controlepersoneel van De Lijn mag voortaan reizigers met dwang staande houden, met dwang van het voertuig verwijderen en aftasten. Dat zijn enkele bevoegdheden van Lijncontrole, de veiligheidsdienst van De Lijn die vandaag van start gaat. Door de inzet van 250 Lijncontroleurs wil De Lijn de veiligheid van haar reizigers en personeelsleden nog verhogen.
‘Veiligheid is basisrecht’

Directeur-generaal Ingrid Lieten: ‘Veiligheid is een basisrecht van onze reizigers en medewerkers. Daarom investeren we elk jaar 20 miljoen euro in veiligheidsmaatregelen zoals camerabewaking, opleiding en samenwerking met scholen. Met de oprichting van een eigen veiligheidsdienst zetten we een nieuwe stap naar een professionele aanpak van de veiligheid in en rond onze voertuigen.’
Controleurs ondersteunen reizigers en chauffeurs

Een Lijncontroleur heeft vier verschillende taken. De rode draad door alles is dat de Lijncontroleurs de chauffeurs en reizigers zo goed mogelijk ondersteunen. Door nadrukkelijk aanwezig te zijn, zorgen ze er eerst en vooral voor dat de reizigers en chauffeurs zich veilig voelen. Indien nodig komen ze ook tussenbeide. Daarnaast controleren ze de vervoerbewijzen om het zwartrijden te ontmoedigen. Voor zwartrijden en asociaal gedrag (zoals misbruik van de noodknop) mogen ze een proces-verbaal opstellen. Ten derde waken ze erover dat de dienstverlening vlot kan blijven verlopen, bijvoorbeeld na een ongeval. Tot slot kijken ze ook toe op de kwaliteit van de dienstverlening.
Nieuwe bevoegdheden

Door de erkenning als veiligheidsagent krijgen de Lijncontroleurs er nieuwe bevoegdheden bij. Zo mogen ze voortaan een reiziger met dwang van een voertuig verwijderen, een persoon vatten na een wanbedrijf of misdaad (d.w.z. een halfuur staande houden met dwang) en een veiligheidscontrole uitvoeren. Dit is een oppervlakkige aftasting van een reiziger en zijn bagage door iemand van hetzelfde geslacht.

Voor de rest doen ze beroep op de politie. Politie kan en mag verder gaan.
Iemand zonder papieren (kan) als illegaal beschouwd worden met bestuurlijke aanhouding tot gevolg en overdraging aan dienst vreemdelingen.
Zo wie zo zullen dan foto's en vingerafdrukken genomen worden die opgeslagen worden in de nationale gegevensbank.
Politie kan WEL de bagage onderzoeken en dus ook op zoek gaan naar een ID kaart of andere zaken.

In Antwerpen zijn er regelmatig tussenkomsten van politie en deze staan ook regelmatig De LIJN bij met (grootschaligere) controles.

En daar zijn de burgers dan weer tegen want dat vinden ze ook niet goed.
Zaak is dat het algemeen belang primeert op het particulier belang. Alhoewel onze maatschappij soms- meestal het andere voorstaat.

artemis

#12 , 23 jan 2010 14:16

Voor zwartrijden en asociaal gedrag (zoals misbruik van de noodknop) mogen ze een proces-verbaal opstellen.
Maar hoe kunnen ze een proces-verbaal opstellen als ze in feite niet gemachtigd zijn een identiteitsbewijs te vragen? Want dat laatste lees ik nergens in dit 'artikel'.

Lex

#13 , 23 jan 2010 14:39

Maar hoe kunnen ze een proces-verbaal opstellen als ze in feite niet gemachtigd zijn een identiteitsbewijs te vragen? Want dat laatste lees ik nergens in dit 'artikel'.
Art. 3.6 van de Algemene vervoersvoorwaarden van De Lijn.
http://www.delijn.be/images/arvw_2008_tcm7-1303.pdf

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 jan 2010 18:47

In het reglement staat dat ze de I.K. kunnen vragen en dat ze zelfs moet voorgelegd worden.

Het niet tonen kan beteugeld worden door De Lijn met de wettelijke middelen die er zijn en een daarvan is de politie erbij roepen.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 18 apr 2013 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Topic Starter

#15 , 23 jan 2010 21:38

In het reglement staat dat ze de I.K. kunnen vragen en dat ze zelfs moet voorgelegd worden.

Het niet tonen kan geteugeld worden door De Lijn met de wettelijke middelen die er zijn en een daarvan is de politie erbij roepen.
In het krantenartikel waarnaar ik in het eerste bericht bovenaan verwees staat ook vermeld dat ze de politie er slechts uitzonderlijk bijroepen.
In plaats daarvan noteren ze naam en adres die mondeling meegedeeld worden door de zwartrijder. Blijkbaar wordt dikwijls de naam en adres van een andere persoon opgegeven.

Als gevolg daarvan gaat De Lijn een totaal onschuldige lastig vallen. Als die geen alibi kan voorleggen dat aanvaard wordt door De Lijn moet hij een boete betalen. Deze praktijken vertonen meer dan grote gelijkenis met de achtervolgingen destijds door de Stasi in Oost-Duitsland en de KGB in Rusland. In die landen konden onschuldigen ook veel last krijgen en zich moeten verdedigen omdat hun namen aan die diensten werden doorgegeven door bijv.afgunstige buren, familie of "vrienden".

Destijds werden die praktijken door de Westerse mogendheden steevast vermeld als in strijd met het Westere gedachtengoed. Maar blijkbaar heeft men nu een gelijkaardige macht toegekend aan De Lijn, waardoor eenieder eender wie van zwartrijden kan beschuldigen.
In het artikel wordt door De Lijn grif toegegeven dat dit een echte plaag wordt.
Laatst gewijzigd door roharro op 24 jan 2010 12:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Praat café”