Op 29/06/2023 en 30/06/2023 (de twee laatste schooldagen van het schooljaar) hield de moeder, mijn ex-partner, mijn zoon van school om vervroegd op vakantie te vertrekken. Dit luxeverzuim gebeurde zonder mijn toestemming noch werd ik hierover geïnformeerd. Per toeval ontdekte ik dit luxeverzuim. Van mijn ex-partner mocht mijn zoon hier niets over zeggen.
Ik confronteerde de moeder met dit luxeverzuim maar hier kwam geen reactie op. Ik nam ook contact op met de schooldirectie maar ook daar bots ik op een muur. De moeder heeft een zelfgeschreven ziektebriefje binnengebracht op school en de school beschouwd dit als een wettige afwezigheid. Nochtans tonen het tijdstip van afwezigheid (de twee laatste schooldagen) én het feit dat er geen officieel doktersattest is duidelijk aan dat er iets schort. De school weigert mij als ouder verder te informeren over de afwezigheid als ik om meer toelichting vraag, bovendien neemt ze geen enkele actie om de betrokkenen (mijn zoon en mijn ex-partner) te bevragen. Ik contacteerde de zorgcoördinator op school maar die mag van de schooldirectie geen verdere actie ondernemen naar het CLB. En het CLB kan niets doen zonder dat de zorgcoördinator geen melding maakt. Een vicieuze cirkel dus... De schooldirectie heeft al zwart op wit op mail gezet dat ze geen verdere dialoog wenst te voeren over de afwezigheid. Een schande.
Pittig detail: mijn ex-partner is voorzitter van het oudercomité van de school, haar nieuwe partner zetelt in de schoolraad. Het betreft ook een gemeentelijke school waardoor mijn ex-partner en de schooldirectie dus collega's zijn van elkaar.
Kan ik hier iets tegen beginnen? Kan ik een aangetekend schrijven richten naar de schooldirectie? Andere acties?
Alvast dank voor alle hulp.