Goededag,
Ik ben werkende in een klein bedrijfje met ongeveer 15 vaste werknemers. (Groentechnieker, PC 145.04)
Overuren worden hier altijd gedaan maar deze worden altijd weer terug opgenomen in vakantiedagen. Dus gewoon de berekening 1 overuur = 1 extra uur vakantie.
Nu hebben we plots allemaal een contract moeten tekenen ivm onze overuren. Volgens de werkgever is dit iets nieuws in ons paritair comité wat voordelig is voor ons en daarom komt hij er nu mee af.
Alleen lijkt niemand het er over eens wat het juist concreet wil zeggen.
De uitleg van de werkgever was dat er tot 220 uur belastingsvrij kan uitbetaald worden en dat de overuren nog altijd gewoon aan 100% berekend worden. Wel gaat de voorkeur nog altijd uit naar het opnemen van de overuren ipv ze uit te betalen. (Waarom tekenen we dan een contract wat het voordeliger zou maken om ze uit te betalen?)
Wat ik er uit opmaak is dat de overuren inderdaad belastingsvrij uitbetaald kunnen worden maar dat er wel een toeslag van 50% en 100% (zondag) bij komt. Dat overuren dus wél aan 150% en 200% uitbetaald dienen te worden.
Ook iets van de eerste 100 uren zijn niet vrijgesteld van rsz etc maar de overige 120 wel.
Kan iemand dit voor mij even verduidelijken in lekentaal? Onder collega's lijken we het niet eens te worden wat het concreet betekent..
Wat hebben we juist getekend en waarom komt onze werkgever hier nu pas mee af?
Alvast bedankt!