op welke leeftijd beslissen kinderen ?

loe2
Topic Starter

op welke leeftijd beslissen kinderen ?

#1 , 18 jan 2010 12:46

Mijn man en ik zijn in onderhandeling over een EOT (zie andere vraag in dit topic).
Bijkomend is het zo dat de oudste (14) nu al aangeeft "niet meer naar papa te willen". Hij (zoon) wil hem (vader) nog wel zien, op neutraal terrein, maar niet bij hem gaan of bij hem "logeren".

Vanaf welke leeftijd kan een kind dit beslissen. Is dit inderdaad vanaf 14 jaar, en wat als er in de EOT iets anders op papier staat (mbt alimentatie of zo). Je kan een kind toch ook niet dwingen met de vader mee te gaan of hem er aan zijn haren naartoe sleuren ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 18 jan 2010 16:02

Mijn man en ik zijn in onderhandeling over een EOT (zie andere vraag in dit topic).
Bijkomend is het zo dat de oudste (14) nu al aangeeft "niet meer naar papa te willen". Hij (zoon) wil hem (vader) nog wel zien, op neutraal terrein, maar niet bij hem gaan of bij hem "logeren".

Vanaf welke leeftijd kan een kind dit beslissen. Is dit inderdaad vanaf 14 jaar, en wat als er in de EOT iets anders op papier staat (mbt alimentatie of zo). Je kan een kind toch ook niet dwingen met de vader mee te gaan of hem er aan zijn haren naartoe sleuren ?
Zolang men minderjarig is, mag men niet kiezen.

loe2
Topic Starter

#3 , 18 jan 2010 16:05

En wat is minderjarig in dit geval ? 16 ? 18 ? Kinderen kunnen toch gehoord worden door de jeugdrechter ? En wat indien de kinderen ab-so-luut niet naar de papa willen ?

Een andere vraag, los van het voorgaande, maar toch ook weer niet : tot welke leeftijd moet er dan alimentatie betaald worden. Ook tot ze meerderjarig zijn, of tot het einde van hun studies, of tot hun 21ste ?

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 18 jan 2010 16:17

En wat is minderjarig in dit geval ? 16 ? 18 ? Kinderen kunnen toch gehoord worden door de jeugdrechter ? En wat indien de kinderen ab-so-luut niet naar de papa willen ?

Een andere vraag, los van het voorgaande, maar toch ook weer niet : tot welke leeftijd moet er dan alimentatie betaald worden. Ook tot ze meerderjarig zijn, of tot het einde van hun studies, of tot hun 21ste ?
De minderjarig houdt op als men 18 jaar wordt.

Het hoorrecht is een totaal andere zaak.

Art. 203 § 1 B.W. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.
Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.

s21

#5 , 18 jan 2010 17:27

@Loe2

Ben op 16-jarige leeftijd ook gestopt met bezoek aan mijn vader, beide broers (jonger en ouder) gingen dan nog wel.

Wel diende mijn vader alimentatie blijven te betalen gedurende gans mijn studiejaren (tot m'n 22ste in dit geval).

Grtz.

Joeri_J

#6 , 19 jan 2010 09:07

Hij (zoon) wil hem (vader) nog wel zien, op neutraal terrein, maar niet bij hem gaan of bij hem "logeren".
ik kan even die redenering niet volgen.

dus bvb mee naar pretpark, kermis, etc zou hij wel willen?
maar een avond thuis bij hem eten, tv kijken, endan ginder slapen etc, niet?

of heb je 't dan eerder dat hij bij jouw thuis mag komen?

voor mijzelf persoonlijk:
als ik niet bij iemand wil blijven,
dan wil ik hem/haar ook niet zien...

doch kan ik mij vergissen in mijn interpretatie...

Lex

#7 , 19 jan 2010 10:30

voor mijzelf persoonlijk:
als ik niet bij iemand wil blijven,
dan wil ik hem/haar ook niet zien...
En waarom zou dat niet mogelijk kunnen zijn?

Kinderen zoeken nu eenmaal de weg van de minste weerstand.

Paar vb. mss. kind mag van opblijven tot 23 uur van pa tot 22 uur.

Kind mag van ma weekelijks uitgaan van pa maar tweewekelijks.

En zo kan je nog wel een aantal vb. aanhalen waarom een kind niet wil blijven overnachten maar het wel de leuke kanten van een bezoek ziet zitten.

loe2
Topic Starter

#8 , 19 jan 2010 12:20

Het gaat hier niet om meer of minder weerstand of meer of minder krijgen van de ene dan wel van de andere ouder.
We zijn sinds een jaar uit elkaar. De woning was eigendom van mijn ex (dus hij is daar blijven wonen), 90 % van de inboedel was van mij, dus die heb ik meegenomen.
Sindsdien is er in de woning van mijn ex nog niks veranderd, ttz, hij heeft enkel een keukentafel en een paar stoelen, een paar bedden en een kleerkast. Verder niks, geen eetplaats, geen living, geen zetels, geen TV, gewoon lege kamers. Voor hem hoeft dit ook niet, aangezien hij toch praktisch nooit thuis is. De kinderen vinden het dus absoluut niet gezellig daar en voelen zich er ook niet thuis.
Het afgelopen jaar zijn ze 2x bij hem blijven slapen, waarvan hij er zelfs nog 1x in geslaagd is hen om 22u bij hem thuis af te zetten en tot 23u opnieuw te "verdwijnen" wegens "een dringende vergadering".
Het is dus niet zo dat de kinderen geen contact meer met hem willen (ze zijn afgelopen zomer zelfs een week samen op vakantie geweest, en dat blijkt wel redelijk meegevallen te zijn); ze (en dan vooral de oudste) willen gewoon niet bij hem verblijven.

Rebel-with-a-cause

#9 , 19 jan 2010 23:29

Het is dus niet zo dat de kinderen geen contact meer met hem willen (ze zijn afgelopen zomer zelfs een week samen op vakantie geweest, en dat blijkt wel redelijk meegevallen te zijn); ze (en dan vooral de oudste) willen gewoon niet bij hem verblijven.
En daarom nogmaals mijn eerdere opmerking: kinderen hebben daarin niks te willen zolang ze geen 18 jaar zijn.

Yvette

#10 , 20 jan 2010 00:32

Kinderen hebben niks te willen?????????????? Dat is wel een heel ouderwetse stelling in de spiksplinternieuwe schuldloze echtscheidingswet.
(maar het is wel zo)
Ze worden gewoon verplicht om bij een vreemde vrouw/man (zoals mijn kinderen het noemen) te verblijven. Voor kinderen is dat een onnatuurlijke situatie (wat het in principe ook is, maar dat zijn normen en waarden die dan wel weer ouderwets zijn).
Ik vraag mij af of die kinderen later nog respect kunnen opbrengen voor die ouders of zouden ze het tegen dan ook natuurlijk vinden.

Terug naar “Echtscheiding”