Dag Heren,
Hartelijk dank al voor jullie reacties.
Als ik dus even resumeer kom ik op het volgende?
1; Niet aanvaarden als schenking buiten erfdeel. Mag ik dit ook niet doen als mijn moeder voor het afhandelen van de nalatenschap een schenking buiten erfdeel aan mij doet?
2; Mijn zus en dus de notaris ook zijn eigenlijk verplicht om dit wel in de aangifte van de nalatenschap op te nemen? Want de notaris blijft volhouden dat dit geregeld moet worden bij de afhandeling van de nalatenschap en niet bij de aangifte. Is het dan niet beter dat ik weiger om te tekenen? Met als reden niet akkoord?
3; Kan ik eisen dat ik nu over dat bedrag mag beschikken of kan dat pas bij overlijden moeder?
4; Heb ik recht als naakte eigenaar om te eisen dat zij huur aan mijn moeder moet betalen? Mijn moeder durft dit letterlijk niet door eerdere hysterische buien van mijn zus, kleinkinderen weghouden, .... Mag ik ook een rondleiding eisen bij verhuis? Mijn zus heeft nl 7 maanden geleden een huis gekocht, vader is al bijna 6 maanden dood en verhuis blijft aanslepen... Zij blijft volhouden dat ik geen zaken mee heb.
Dank bij voorbaat.
Ik vrees dat u alles door elkaar haalt.
Ik poog hieronder eea te verduidelijken:
Niet aanvaarden als schenking buiten erfdeel. Mag ik dit ook niet doen als mijn moeder voor het afhandelen van de nalatenschap een schenking buiten erfdeel aan mij doet?
Het genot van het appartement dat uw zuster heeft gehad voor het overlijden van uw vader kan geen schenking buiten erfdeel zijn, daartoe had uw vader expliciet voor zijn overlijden zulke schenking moeten doen.
De kwestie om iets te aanvaarden stelt zich niet want er is niets om te aanvaarden.
Mijn zus en dus de notaris ook zijn eigenlijk verplicht om dit wel in de aangifte van de nalatenschap op te nemen? Want de notaris blijft volhouden dat dit geregeld moet worden bij de afhandeling van de nalatenschap en niet bij de aangifte. Is het dan niet beter dat ik weiger om te tekenen?
De aangifte van de nalatenschap is de plicht van al de erfgenamen samen, zeker niet van de notaris en ook niet van uw zus alleen. Jullie moeten samen aangeven al wat uw vader jullie heeft nagelaten en daarop de successierechten betalen.
Uw notaris heeft dus gelijk. Het betalen van erfenisrechten staat volledig los van mogelijke schikkingen tussen de erfgenamen onderling naar aanleiding van de vereffening.
Kan ik eisen dat ik nu over dat bedrag mag beschikken of kan dat pas bij overlijden moeder?
Over uw aandeel in de erfenis kunt u eerst volledig beschikken na overlijden van uw moeder, omdat zij het vruchtgebruik heeft verkregen over de nalatenchap van uw vader. Indien er in het huwelijk alleen gemeenschappelijke bezittingen waren is de nalatenschap van uw vader de helft van dat gemeenschappelijk bezit. De andere helft blijft gewoon verder eigendom van uw moeder. Van dat deel kan uw moeder u nu een schenking doen buiten erfdeel. Van die schenking hebt u dan wel het onmiddellijke en volledige genot.
Heb ik recht als naakte eigenaar om te eisen dat zij huur aan mijn moeder moet betalen?
Neen dat recht hebt u niet. Uw moeder behoudt- zoals reeds uitgelegd- het vruchtgebruik en dat houdt in dat ze naar eigen goeddunken over het huis kan en mag beschikken. Dit sluit echter niet uit dat u na het overlijden van uw moeder voor de rechbank kunt eisen dat bij de verdeling van de nalatenschap van uw moeder rekening wordt gehouden met het genoten voordeel van gratis woonst waarvan uw zus heeft genoten.