Hallo!
Omdat mijn energiefactuur 5k bedroeg ben ik op onderzoek gegaan. De oorzaak van die grote factuur is vooral een heel hoog tarief bij Engie maar ik kwam er ook achter (vastgesteld door electricien) dat we al 1,5jaar betalen voor de kosten van al het electriciteitgebruik uit de gemeenschappelijke delen, kelder, gang en fietsenstalling.
We huren een appartement op het gelijkvloers en boven ons zijn er nog 2 appartementen (daar wonen eigenaren, wij zijn de enige huurders). Concreet houdt dit in dat op mijn meter is aangesloten: alle lichten van de gang (x3), alle lichten en stroom van gehele kelder (iedere huurder heeft daar zn eigen kotje met ook een stopcontact verbonden aan onze meterkast), licht + stopcontact fietsenstalling waar buren gebruik van maken om bv. autozetels schoon te maken met apparaat of electrische fiets op te laden.
Electricien schatte dat de gemeenschappelijke kost (zonder rekening te houden met verbruik afkomstig vd fietsenstalling) , op een €20 per maand per appartement. Met terugwerkende kracht wil ik dit uiteraard terug eisen.
Wie is voor mij als huurder aansprakelijk, de verhuurder of de buren? Moet de verhuurder ons terugbetalen en het zelf uitzoeken met de andere 2 eigenaren/bewoners? Wat als de andere bewoners niet willen betalen?
En hoe regel ik de compensatie voor dt stopcontact dat door beide bewoners gebruikt werd in de stalling? Het is natte vinger werk dat weet ik want het zal nooit het preciese bedrag zijn maar ik wil toch iets proberen te recupereren... Dankuwel...