En bovendien is die muur geen eigendom van TS:
ingevolge het recht van natrekking is de buurman de eigenaar.
M.a.w. TS kan de muur niet van de verkoper hebben gekocht aangezien die er niet de eigenaar van was.
"Hun perceel" slaat op het perceel van de eigenaar. Is inderdaad beetje verwarrend.in #16 worden de vorige eigenaars van TS zijn huis veroordeeld om (het stuk van) de muur die op "hun perceel" (nu eigendom TS) staat af te breken. over het stuk van de muur op buurmans eigendom staat niets vermeld
de deskundige stelt toch dat een gedeelte van de muur de perceelsgrens overschrijdt?Het enigste dat ik terugvind is het advies van een gerechtsdeskundige:
"de muur die gebouwd werd door de heer... staat aangeduid op het plan. Het gedeelte dat de voorgestelde grenslijn 269-266 overschrijdt staat op het eigendom van de partij....Het gaat om twee dikke lijnen die duidelijk aangeven dat het om de betrokken muur gaat."
Waarop de rechtbank: " de gegrondheid van de vordering van consorten ... wordt bewezen aan de hand van het advies van de gerechtsdeskundige".
Inderdaad, "hun perceel". Dat lijkt me ook een belangrijk punt.
Verder vind ik niets terug.
Dank voor je hulp!
Ik lees het tegenovergestelde, TS schrijft:...
volgens TS staat de volledige muur bij buurman en volgens deskundige niet.
u kan die vaststelling irrelevant vinden, maar mij doet het vermoeden dat de zaak iets complexer kan zijn dan TS het voorstelt.
"veroordeelt de heer X en mevrouw Y tot verwijdering van de muur die zij (X en Y) hebben opgetrokken op hun (van X en Y) perceel en het perceel in de oorspronkelijke staat te herstellen."Is van Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg Brussel 25 e kamer.
Wij hebben het vonnis volledig in handen.
Er is in het vonnis geen spraken van bouwmisdrijf, er staat letterlijk: "veroordeelt de heer...en mevrouw...tot verwijdering van de muur die zij hebben opgetrokken op hun perceel en het perceel in de oorspronkelijke staat te herstellen." Dan nog wat over dwangsommen.