Als u een dier zijn loop laten gaan in de 21 ste eeuw een probleem vindt, dan vrees ik dat u ZELF nog in de MIDDELEEUWEN leeft!
Dat betwijfel ik ten zeerste, want in de middeleeuwen werd het overschot aan katten van de kerktorens gegooid, samen met de heksen op de brandstapel geworpen, verdronken, de nek omgewrongen, levend begraven of in de pot gestoofd als konijn (wat ik nog het minst dieronvriendelijk zou vinden indien vakkundig geslacht). Ik denk dat de meesten onder ons (niet iedereen) die praktijken achter zich hebben gelaten onder de dunne filter die beschaving heet. Dus moet overpopulatie op een ander manier aangepakt worden, een beschaafdere en diervriendelijke manier.
Je doet alsof een gecatreerde kat iets zou missen, alsof het hem iets zou kunnen schelen. Welnu het projecteren van menselijke behoeftes en gedragingen op dieren is absurd. Katten beleven geen plezier aan een dekking, net zoals mensen meestal geen sex hebben enkel om zich voort te planten. Die vermenselijking van dieren, dat noem ik pas het Garfield-syndroom, alsof een gecastreerde kater plots een boekske in een hangmat zou gaan liggen lezen.
Wat moet er volgens jou dan gebeuren met al die ongewenste katten die geboren worden?
Er zijn ofwel de oude praktijken, ofwel de meer moderne: spuitjes geven. En wie moet dat allemaal betalen? Moet iedere belastingbetaler mee opdraaien voor iets wat een katereigenaar voor 40€ kan voorkomen? De poezeneigenaars betalen wat meer. Maar als dat spiraal niet gestopt wordt dan blijft het dweilen met de kraan open.
Meer en meer steden en gemeentes hebben vandaag een zwerfkattenbeleid, dat wil zeggen dat zij zwerfkatten vangen, castreren (want ook een poes wordt eigenlijk gecastreerd) en daarna terug uitzetten in hun vertrouwde territorium, zodat hun populatie niet meer kan aangroeien. Ik kan je de lijst van gemeentes bezorgen.
Is dat middeleeuws?
De grootste stad van Vlaanderen geeft haar bewoners nu een castratiesubsidie. Daar willen ze mee voorkomen dat bewoners hun katers vol en hun poezen open zouden laten rondlopen, want daar komen weer teveel zwerfkatten van of teveel nestjes die naar het al overvolle asiel worden gebracht.
Is dat middeleeuws?
Boswachters (die ook aan bosbeheer moeten doen) krijgen de opdracht huiskatten in hun bossen af te schieten omdat ze teveel vogelnesten leegroven en het natuurlijk evenwicht teveel verstoren. Bossen blijven immers een favoriete dumpplek voor katten die niet (meer) gewenst zijn.
Minister Onkelinkx overweegt een 'drastisch plan' om de overpopulatie tegen te gaan:
http://www.demorgen.be/dm/nl/5381/Bedre ... eren.dhtml
En zo kan ik nog een eindje verder gaan hoor....
Oh en dan heb ik het nog niet over de overlast...
In mijn huizenblok is het nu elke nacht concert, want de 'kattentijd' is weer aangebroken.
Heb zelf maar eens een (gecastreerde) poes: je huis, ramen en deuren hangen constant vol stinkende katersproei. Je kan in de zomer geen terrasdeur of raam openlaten of er komt er een binnen en sproeit daar alles vol. De eigenaar van die kater (als die al bestaat) heeft daar geen last van, want een kater doet dat meestal op een ander (en maakt daarbij geen onderscheid tussen wel en niet gecastreerde poezen). Maar weet je wat? Sinds ik zelf een gecastreerde kater heb gebeurt dat veel minder, want hij beschermt heel goed zijn territorium - vecht er zelfs voor - dus zo een Garfield is hij blijkbaar niet geworden.
(Gecastreerde katers sproeien ook nog om hun territorium af te bakenen, maar dan stinkt het niet meer)
Ik vind dat je deze zaken heel zwart-wit ziet en dat je weinig op de hoogte lijkt te zijn van wat er allemaal omgaat wat dit betreft.
Er zijn meer en meer mensen die vinden dat huiskatten helemaal niet vrij zouden mogen rondlopen, net zoals honden.
Ik deel die mening absoluut niet. Maar één en ander is wel nodig om er voor te zorgen dat anno 2010, katten op een onbelastende manier hun
vrijheid kunnen behouden en hun zalige onafhankelijkheid, waar ik althans van kan genieten, en zij des te meer.
Daarom is castratie een must.