kater gestolen

x.wikka
Topic Starter

kater gestolen

#1 , 18 jan 2010 10:51

Beste,
ongeveer zes maanden geleden verdween onze jonge kat. Aangezien wij in een appartementenblok wonen (gelijkvloers met tuin) die volledig is omgeven door andere appartementen ,leek het ons onmogelijk dat de kat op straat zou geraakt zijn. talloze rondvragen in de buurt leverden echter niks op.Ongeveer de helft van de bewoners kende "onze" kat omdat ze ook regelmatig een kijkje ging nemen in hun tuintje.
Vorige week stond onze poes plots weer voor onze achterdeur. helaas hebben we hem niet kunnen binnen lokken. Sindsdien hebben we weer niks meer gezien van onze poes.
De poes was duidelijk goed verzorgd en daaruit kunnen we niet anders dan concluderen dat iemand uit de buurt onze poes doelbewust binnen houdt. Toen de poes nog bij ons woonde was ze overdag regelmatig buiten, enkel achter omdat ze zo nooit de straat op kon.
Kan het zomaar dat iemand anders zich onze poes toeeigent en de poes doelbewust binnen laat zodat ze niet naar huis kan komen ?
wat kunnen we doen om onze poes terug te krijgen ? We hebben alle bewijzen dat die poes van ons is (aankoopbewijzen en een massa foto's van de eerste twaalf maanden). We weten nu ook zeker dat de poes ergens in het blok verblijft, we weten alleen nog niet bij wie.
Dus; kan iemand zich zomaar de kat van iemand anders toeeigenen ?
Hoe kunnen wij achterhalen wie onze kat heeft ?
Kunnen wij de kat, als we ze bv aan een raam zien zitten zomaar terug ophalen ?
Of moeten we de politie inschakelen ?
Wij willen onze kat wel echt heel graag terug.

Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 jan 2010 10:54

Eerst zoeken waar de kat zit en eens met de "verzorgers" spreken vooraleer u de politie inschakelt lijkt me de boodschap.

artemis

#3 , 18 jan 2010 11:37

We hebben alle bewijzen dat die poes van ons is (aankoopbewijzen en een massa foto's van de eerste twaalf maanden).
Was de kat gechipt? Droeg ze een halsbandje met gegevens?
Was het een raskat?
Geslacht? (poes, bedoel je daar vrouwelijk mee?) en huidige leeftijd?
Was de kat op het moment van verdwijning reeds gesteriliseerd/gecastreerd?
Heb je op het moment van verdwijning enige aktie ondernomen? (bv flyers verspreid in de buurt, als verloren opgegeven bij plaatselijk asiel of op een van de talloze websites waarop je dat kan doen) en kan je dat nu nog aantonen?

Graag antwoord op deze vragen.

Bedenk dat het niet uitgesloten is dat hier geen kwaad opzet mee gemoeid was. Het is mogelijk dat iemand je kat is beginnen eten geven, dat de kat daardoor meer en meer bij die mensen kwam, dat die mensen daarop dachten dat de kat geen thuis had, enz enz.

Reclame

3399AAaa

#4 , 18 jan 2010 11:39

een kat is een roerend goed; bezit geldt dus als titel. Maar u kan ze tot 3 jaar terugvorderen. Hoe gaat u bewijzen dat dat uw kat was?
Plus est en vous

artemis

#5 , 18 jan 2010 12:06

een kat is een roerend goed; bezit geldt dus als titel. Maar u kan ze tot 3 jaar terugvorderen. Hoe gaat u bewijzen dat dat uw kat was?
Hmm, ik mag hopen dat voor de wetgeving een kat niet als roerend goed beschouwd wordt. Het is een levend wezen.

Ik zal het trachten preciezer op te zoeken, maar bij asielen wordt de regel gehanteerd dat:
Indien het dier door het gemeentebestuur of door het asiel toevertrouwd of afgestaan wordt aan een persoon, moet deze er zich toe verbinden het ten minste vijfenveertig dagen, te rekenen vanaf het ogenblik dat het aan het gemeentebestuur werd toevertrouwd, ter beschikking te houden van zijn vroegere eigenaar. Na het verstrijken van die termijnen wordt de houder er van rechtswege eigenaar van.

Stel:

Jef heeft een kat en raakt die kwijt.
Karel vindt de kat maar weet niet wie haar baasje is en brengt die naar het asiel op dag 1, als een gevonden kat.
Daarop moet het asiel de kat minimum 15 dagen in bewaring houden.
Op dag 16 wordt de kat uit het asiel meegenomen door Willy.
Als Jef op dag 30 naar het asiel zou gaan en deze delen hem mee dat zijn kat ondertussen bij Willy is, dan mag Jef zijn kat bij Willy gaan terughalen en moet deze de kat afstaan.
Als Jef dat pas na dag 46 doet, dan is hij te laat want is Willy ondertussen rechtmatige eigenaar geworden, zelfs al was Jef niet degene die de kat naar het asiel heeft gebracht.

In dit geval zit er geen asiel tussen, maar gaat het evenzeer over een verloren kat.

3399AAaa

#6 , 18 jan 2010 13:16

Alle respect voor uw zienswijze, en als grote dierenvriend heb ik het daar ook moeilijk mee, maar dat is de juridische realiteit. Dit is het 'gemene recht'. Niets staat bepaalde partijen in de weg om meer specifieke overeenkomsten te maken, zoals igv een asiel.

Andere mensen met basiskennis in het recht zullen dat hier op het forum bevestigen. U doet er mij wel aan denken: bestaat er niet zoiets als een wet op het dierenwelzijn?
Plus est en vous

artemis

#7 , 18 jan 2010 16:12

U doet er mij wel aan denken: bestaat er niet zoiets als een wet op het dierenwelzijn?
Goede vraag, en die bestaat volgens mij zeer zeker, maar of we daar een antwoord over deze vraag in gaan vinden weet ik niet.

Ondertussen heb ik in PB enkele antwoorden gekregen op de vragen die ik in mijn eerste reactie stelde en daarvan zet ik de feiten op een rijtje:

Het was een kater (geen raskat) en hij was minimum 14 maanden oud toen hij verdween (je zegt twaalf maanden bij jullie, daar voeg ik minimum 2 maanden aan toe als hij nog een kitten was toen je hem uit het asiel haalde) en hij was niet gecastreerd. Hij droeg geen halsbandje (is gevaarlijk, ik weet het).
Blijft onbeantwoord: Heb je acties ondernomen om hem meteen na zijn verdwijning terug te vinden? Dat moet dan ongeveer in de maand juli* geweest zijn.

Mijn bedenking:

Ongecastreerde katers gaan op stap en vooral op zoek. Daarbij heeft hij mogelijk al wat nageslacht verwekt en bij buren gesproeid, iets wat als hinderlijk wordt ervaren.
Waarom was hij nog niet gecastreerd?, dat is wenselijk rond de 6 à 7 maanden. Lees daarover je aankoopcontract van het asiel eens na: De meeste asiels hanteren een castratieplicht in hun verkoopcontracten.

Behalve de regelingen die de asielen hanteren ken ik de precieze wetgeving terzake niet.

Wel moet het me van het hart dat een ongecastreerde kater van die leeftijd vrij laten rondlopen (zelfs binnen een gesloten huizenblok) een beetje vragen om problemen is:
-Hij veroorzaakt overlast bij de buren (stinkende katersproei)
-Hij verwekt ongewenst nageslacht
-De kans dat je hem dan verliest is heel groot omdat dergelijke katers nu eenmaal obsessief op zoek gaan naar poezen (om nog niet te spreken over het vechten, met alle mogelijke gevolgen vandien.)

De kans is heel reëel dat hij op die manier bij iemand in je blok is aangelopen (mogelijk meerdere keren) die dat gemerkt heeft. Als die persoon een kattenliefhebber is dan is het heel denkbaar dat die daaruit heeft geconcludeerd dat er niet goed voor de kat gezorgd werd (want niet castreren van een kater is 'een signaal') en dat die zich over hem ontfermd heeft en hem mogelijk zelf heeft laten castreren.
Als het zo gegaan is bedenk dan dat die persoon dat gedaan heeft om goed te doen.
*Hij is verdwenen rond juli en dat is ook de periode dat nogal wat katten worden achtergelaten - ik spreek jammergenoeg uit ervaring.

Bewust gestolen lijkt me nogal onwaarschijnlijk, want dan laat je die kat niet terug rondlopen binnen datzelfde huizenblok.

Hoe moet het nu verder?

Toen je de kater na 6 maanden terugzag was hij 'duidelijk goed verzorgd' en heb je hem 'helaas niet kunnen binnen lokken', wat wijst op een vervreemding.
Stop flyers in de brievenbussen van je huizenblok (of ga overal aanbellen) om te vinden waar hij nu 'woont'. Tracht met die mensen een overeenkomst te treffen waarbij het welzijn van de kat voorop staat.

Geen juridisch antwoord, ik weet het.

getekend,
een bezitster van een asielpoes en een aangelopen kater ;-)

3399AAaa

#8 , 18 jan 2010 16:31

Juridische oplossingen zijn pas nodig als de volwassen menselijke oplossingen niet lukken...dus dat komt misschien op die manier wel in orde

beter een goede buur...
Plus est en vous

x.wikka
Topic Starter

#9 , 18 jan 2010 19:50

Hartelijk dank voor al de reacties.
Wij proberen nu te achterhalen waar onze kater woont om zo een bevredigende oplossing te vinden. Natuurlijk zouden wij het liefst van al de kater gewoon terug thuis hebben maar als zou blijken dat hij gelukkig is waar hij nu woont, dan mag hij daar blijven. We zijn al heel blij dat hij tenminste nog in leven is.

artemis

#10 , 19 jan 2010 10:27

Wikka, ik ben blij dat je tot dat inzicht bent gekomen.

Inderdaad, ik zou in dergelijk geval al blij zijn dat hij nog leeft en het het goed stelt. Bedenk dat hij net zo goed een kattenhater had kunnen treffen en dan mag je niet aan de gevolgen denken :cry:

Moraal van het verhaal: op tijd castreren, zeker als je een kat wil laten buiten lopen.
Juridische oplossingen zijn pas nodig als de volwassen menselijke oplossingen niet lukken...

Helemaal mee eens. Goed voor een sig line op dit forum :wink:

Lex

#11 , 19 jan 2010 11:09

Moraal van het verhaal: op tijd castreren, zeker als je een kat wil laten buiten lopen.
Ik zie daar de essentie niet van in!

Eens een kater zijn ballen kwijt is worden ze zo lui dat ik me dan afvraag waarom men dan nog een kat in huis moet hebben, dan kan je evengoed een plant in huis nemen, daar zit evenveel leven in als in een gesneden kater.
Heb hier ook een kater die ook af en toe een paar dagen weg is en dan is dat maar zo. Zijn job is om mijn tuin en de nabije buurt te vrijwaren van muizen en dat lukt hem aardig.

artemis

#12 , 19 jan 2010 12:33

Ik zie daar de essentie niet van in!

Eens een kater zijn ballen kwijt is worden ze zo lui dat ik me dan afvraag waarom men dan nog een kat in huis moet hebben, dan kan je evengoed een plant in huis nemen, daar zit evenveel leven in als in een gesneden kater.
Heb hier ook een kater die ook af en toe een paar dagen weg is en dan is dat maar zo. Zijn job is om mijn tuin en de nabije buurt te vrijwaren van muizen en dat lukt hem aardig.
Lieve hemel, ik dacht dat hier meer mensen met gezond verstand waren dan op de gemiddelde fora :evil:

Elk jaar moeten er 11,000 katten in de Belgische asiels afgemaakt worden omdat het kattenoverschot zo groot is en de asielen er geen blijf mee weten, en dan hebben we het nog niet eens over de grote aantallen zwerfkatten (met alle gevolgen vandien voor de al zo kwetsbare fauna in onze weinige nog landelijke gebieden). Moet ik er een tekeningetje bijmaken hoe dat komt? Ik zou ook niet graag je buur zijn hoor. Ik mag er niet aan denken hoeveel kattenleed je zo al veroorzaakt hebt.

Ik zou haast vergeten dat we in de 21ste eeuw leven!

Trouwens je statement over luie katers en waarom je ze dan nog moet hebben is flauwekul. Ze worden iets rustiger ja, en je moet op hun voeding letten want ze kunnen wat zwaarder gaan worden en enkel daar worden ze lui van maar dat is geen rechtstreeks gevolg. Castratie zal hun enkel weerhouden van te vechten en ver en lang op stap te gaan, niet van te jagen. Integendeel, hij zal meer rond je huis jagen in plaats van dagen op liefdespad te gaan.
Mijn 10-jarige castraat (aangelopen zwerfkat overigens) vangt nog steeds muizen en jammergenoeg ook vogels.

Van mij mag jij een kat als een nutsdier beschouwen (en geen gezelschapsdier), net zoals er mensen enkel een hond om te waken hebben, maar neem dan wel je verantwoordelijkheid.

Lex

#13 , 19 jan 2010 14:23

@Artemis!

Gezond verstand, wat is gezond verstand?

Mijn kat heeft een chip met al mijn contactgevens, indien hij ooit in een asiel zou terecht komen en ze daar hun job naar behoren doen dan heb ik mijn kat binnen een paar uur terug.
Maar aangezien niet iedereen een chip kan lezen heeft hij ook nog een halsband met mijn gegevens…gelet op de chip en de halsband moet ik van mijn van kat dan ook geen GARFIELD maken…een dier is een dier,laat het dier dan ook een dier zijn en ga het dier ook niet in zijn vrijheid beknotten.

Als u een dier zijn loop laten gaan in de 21 ste eeuw een probleem vindt, dan vrees ik dat u ZELF nog in de MIDDELEEUWEN leeft!

artemis

#14 , 19 jan 2010 17:53

Als u een dier zijn loop laten gaan in de 21 ste eeuw een probleem vindt, dan vrees ik dat u ZELF nog in de MIDDELEEUWEN leeft!
Dat betwijfel ik ten zeerste, want in de middeleeuwen werd het overschot aan katten van de kerktorens gegooid, samen met de heksen op de brandstapel geworpen, verdronken, de nek omgewrongen, levend begraven of in de pot gestoofd als konijn (wat ik nog het minst dieronvriendelijk zou vinden indien vakkundig geslacht). Ik denk dat de meesten onder ons (niet iedereen) die praktijken achter zich hebben gelaten onder de dunne filter die beschaving heet. Dus moet overpopulatie op een ander manier aangepakt worden, een beschaafdere en diervriendelijke manier.

Je doet alsof een gecatreerde kat iets zou missen, alsof het hem iets zou kunnen schelen. Welnu het projecteren van menselijke behoeftes en gedragingen op dieren is absurd. Katten beleven geen plezier aan een dekking, net zoals mensen meestal geen sex hebben enkel om zich voort te planten. Die vermenselijking van dieren, dat noem ik pas het Garfield-syndroom, alsof een gecastreerde kater plots een boekske in een hangmat zou gaan liggen lezen.

Wat moet er volgens jou dan gebeuren met al die ongewenste katten die geboren worden?
Er zijn ofwel de oude praktijken, ofwel de meer moderne: spuitjes geven. En wie moet dat allemaal betalen? Moet iedere belastingbetaler mee opdraaien voor iets wat een katereigenaar voor 40€ kan voorkomen? De poezeneigenaars betalen wat meer. Maar als dat spiraal niet gestopt wordt dan blijft het dweilen met de kraan open.

Meer en meer steden en gemeentes hebben vandaag een zwerfkattenbeleid, dat wil zeggen dat zij zwerfkatten vangen, castreren (want ook een poes wordt eigenlijk gecastreerd) en daarna terug uitzetten in hun vertrouwde territorium, zodat hun populatie niet meer kan aangroeien. Ik kan je de lijst van gemeentes bezorgen.
Is dat middeleeuws?

De grootste stad van Vlaanderen geeft haar bewoners nu een castratiesubsidie. Daar willen ze mee voorkomen dat bewoners hun katers vol en hun poezen open zouden laten rondlopen, want daar komen weer teveel zwerfkatten van of teveel nestjes die naar het al overvolle asiel worden gebracht.
Is dat middeleeuws?

Boswachters (die ook aan bosbeheer moeten doen) krijgen de opdracht huiskatten in hun bossen af te schieten omdat ze teveel vogelnesten leegroven en het natuurlijk evenwicht teveel verstoren. Bossen blijven immers een favoriete dumpplek voor katten die niet (meer) gewenst zijn.

Minister Onkelinkx overweegt een 'drastisch plan' om de overpopulatie tegen te gaan:
http://www.demorgen.be/dm/nl/5381/Bedre ... eren.dhtml

En zo kan ik nog een eindje verder gaan hoor....

Oh en dan heb ik het nog niet over de overlast...
In mijn huizenblok is het nu elke nacht concert, want de 'kattentijd' is weer aangebroken.
Heb zelf maar eens een (gecastreerde) poes: je huis, ramen en deuren hangen constant vol stinkende katersproei. Je kan in de zomer geen terrasdeur of raam openlaten of er komt er een binnen en sproeit daar alles vol. De eigenaar van die kater (als die al bestaat) heeft daar geen last van, want een kater doet dat meestal op een ander (en maakt daarbij geen onderscheid tussen wel en niet gecastreerde poezen). Maar weet je wat? Sinds ik zelf een gecastreerde kater heb gebeurt dat veel minder, want hij beschermt heel goed zijn territorium - vecht er zelfs voor - dus zo een Garfield is hij blijkbaar niet geworden.
(Gecastreerde katers sproeien ook nog om hun territorium af te bakenen, maar dan stinkt het niet meer)

Ik vind dat je deze zaken heel zwart-wit ziet en dat je weinig op de hoogte lijkt te zijn van wat er allemaal omgaat wat dit betreft.

Er zijn meer en meer mensen die vinden dat huiskatten helemaal niet vrij zouden mogen rondlopen, net zoals honden. Ik deel die mening absoluut niet. Maar één en ander is wel nodig om er voor te zorgen dat anno 2010, katten op een onbelastende manier hun vrijheid kunnen behouden en hun zalige onafhankelijkheid, waar ik althans van kan genieten, en zij des te meer.
Daarom is castratie een must.

Vandebos

#15 , 19 jan 2010 18:08

Ik vrees dat ik Artemis moet volgen in deze discussie. Toen mijn zusje 5 jaar geleden in een woning de we voordien verhuurden introk, was er juist een "schattig" nestje jonge katjes in de garage. Braaf voederen en eten geven door zus en een enthousiaste buurman, hebben er dit jaar toe geleid dat ik de dierenbescherming heb dienen in te schakelen om er een "kleine" 32 te laten vangen en castreren!

Zwerfkatten zijn in een aantal omstandigheden een evengrote pest als de muizen en ratten waar ze op jagen...

En ja, ik heb zelf ook een kat, een gecastreerde kater. Muizen en ander ongedierte blijven weg. Tenzij meneer zijn prooi mee binnenbrengt natuurlijk...

Terug naar “Archief”