Liedjesteksten projecten op groot scherm

Blaatpraat
Topic Starter

Liedjesteksten projecten op groot scherm

#1 , 13 jul 2023 18:52

Een vraag mbt rechten:

Voor een evenement binnenkort organiseren we een meezingfestijn.
Liedjes worden afgespeeld (origineel, geen "karaoke"-versies), teksten worden gedrukt aan de aanwezigen gegeven.
Qua rechten zijn we in dit gegeven gedekt, we betalen hiervoor.

Nu vroegen we ons af of we de teksten van de muziek ook op een scherm konden projecten.
Gezien we toch al de rechten betalen ivm gedrukte teksten.
Er is hier in onze organisatie redelijk wat onduidelijk over. Ook wegens schrik dat als de pers zou komen filmen (kans is reëel), ze ook stukken van teksten terwijl deze geprojecteerd worden zouden nemen.

Moeilijke materie, dus ik dacht even m'n licht op te steken op dit forum...

Franciscus

#2 , 15 jul 2023 19:53

Lijkt me geen probleem. Tenslotte heeft iedereen de gedrukte tekst.
Op scherm is het toch ook 'gedrukt' .

Carcer
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2023 14:14

Bij Sabam zijn er aparte tarieven tussen audio en audiovisueel.

https://www.sabam.be/sites/default/file ... ckbars.pdf

Reclame

Franciscus

#4 , 17 jul 2023 14:33

Klopt maar in dit geval enkel de tekst.
Zo zouden de 'stadsgedichten' op gebouwen dan ook onderhevig zijn aan ' Sabam'?
Zo staat er een grote foto van mijn overgrootouders met tekst op een raam van een stadsgebouw ... in kader van een soort van semi-permanente tentoonstelling die op verschillende plaatsen 'historische' feiten in de kijker stelt.

hdp7

#5 , 15 jun 2024 21:50

Als u de tekst zelf typte is het gedrukte werk een eigen creatie.
Kwa intellectuele rechten ziin er een paar uitzonderingen die een reproductie kunnen rechtvaardigen zonder dit men in het vaarwater komt van een auteursrechten organisatie. Een van die uitzonderingen is bv het educatieve gebruik. (andere zijn bv satire, karikaturen, persiflages, citaarrecht en het privé ! gebruik)
Als men bv - ik zeg maar iets - een volksfeest houdt ter nagedachtenis van de muziek uit de jaren '90 en zo een educatieve functie naar de genodigden wil houden welke muziek toen in was, dan valt dit onder educatieve gebruik.
Let wel op : voor het afspelen van de bijgaande audio content liggen de zaken dan weer anders. Dan is er SABAM verschuldigt (en nog iets anders waar de naam me nu van ontglipt).
Is het een karaoke festijn dan kan het zijn dat de zaken nog anders liggen daar meeste karaoke-cd's niet onder de SABAM regeling vallen.

Thomas_A

#6 , 15 jun 2024 22:37

U antwoordt op een topic van een jaar oud. Dit evenement zal intussen al wel hebben plaatsgevonden.
Als u de tekst zelf typte is het gedrukte werk een eigen creatie.

Dit argument klopt trouwens totaal niet. Alsof het auteursrecht niet meer van toepassing zou zijn als ik een tekst overtyp i.p.v. kopieer.

hdp7

#7 , 16 jun 2024 13:49

Ivm de tijdsduur waarop de topic gestart is hebt u gelijk.
Echter sommige winkelketens die wekelijkse reclamebladen laten verdelen beroepen zich op bovenstaande gedachte : ttz als men het zelf overtypt is het een eigen creatie.
Ik ken zo iemand die speciaal voor dat werkt aangenomen is en die tegelijk niks anders doet dan vectorafbeeldingen overtekenen.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”