opdraaien voor ouder waarmee alle contact verbroken

stefinocrook
Topic Starter

opdraaien voor ouder waarmee alle contact verbroken

#1 , 15 jan 2010 11:24

Beste,

momenteel zitten we met de handen in het haar. EEn van onze ouders is naar een rusthuis overgebracht. Dit hebben wij vernomen via brief ocmw. Nu zouden wij elke maand een aanzienlijk bedrag moeten betalen voor hem (waar we toch wel zelf hard genoeg hebben voor moeten werken).

Moest je nu goed contact hebben gehad zou dit niet meer als normaal zijn maar deze man hebben wij 17 jaar lang niets van gehoord. Nu is mijn vraag of dit wel normaal is dat wij moeten opdraaien omdat meneer zijn geld niet kon opzijhouden voor zijn oude dag. Hij kent zelfs de naam nog niet van zijn kleinkinderen.

mvg stephen
Laatst gewijzigd door stefinocrook op 18 jan 2010 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker34

#2 , 17 jan 2010 14:32

Wie zelfs al jaren in ruzie leeft met zijn ouders, zal moeten bijdragen, hoe onrechtvaardig dat ook wellicht kan overkomen.

kristin

#3 , 17 jan 2010 14:37

en als je kan aantonen dat tijdens je kinderjaren je vader nooit voor jou heeft willen betalen. Dien je dan ook nog voor je vader te betalen later

Reclame

Gebruiker34

#4 , 17 jan 2010 15:55

Als je dat kunt aantonen, dan zul je in principe niet aangesproken worden om bij te leggen.

wanton

#5 , 17 jan 2010 17:42

De brief die je hebt ontvangen , is waarschijnlijk een uitnodiging om te praten over de kosten van het rusthuis Indien uw ouder zelf onvoldoende inkomsten en spaartegoeden heeft om zijn kosten te betalen , is het OCMW van zijn gemeente verplicht dat verschil bij te betalen. Daarna gaat dat OCMW na welke bijdrage elk van de (schoon)kinderen moet doen. Dit kan nooit meer zijn dan een kindsdeel , alsof alle kinderen evenveel bijdragen. Verder hangt dit individueel af van de eigen situatie : inkomen , gezinssamenstelling. Het OCMW kan afzien van een bijdrage aan onderhoudsplicht wegens 'billijkheidsredenen'. Dit kan zijn : verlating , verwaarlozing , geen contact meer.
U moet dus duidelijk uw stuatie uitleggen aan het OCMW.

Lees op deze site meer . Er is ook een barema van betalingen te vinden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

emiel d

#6 , 17 jan 2010 22:11

EEN SYSTEEM met een achterpoortje
De wet voorziet dat het OCMW de kosten van maatschappelijke dienstverlening kan terugvorderen van de onderhoudsplichtigen, dat zijn alle kinderen. Maar dat geldt niet voor alle Belgen.

Er zijn twee mogelijkheden om niet belast te worden met terugvorderingen.
1.
Het OCMW kan afzien van die terugvorderingen voor het rusthuisverblijf van een ouder. Dat kan met de goedkeuring van het gemeentebestuur. Men zegt dan dat de onderhoudsplicht afgeschaft is. Momenteel is die onderoudsplicht niet van toepassing in een aantal steden (o.a. Gent, Herentals, Menen en Oostende) . Je bent gehuwd en je ouders resideren in een rusthuis in Brugge en je schoonouders in Gent. Welnu, dan zal alleen het OCMW van Brugge onderhoudsbijdragen vorderen.
2.
Het OCMW kan – in die steden/gemeenten waar de onderhoudsplicht niet is afgeschaft - individueel afzien van terugvorderingen en dit om redenen van billijkheid (art. 100bis §2 van de OCMW-wet). De billijkheidsredenen staan nergens beschreven; dit dient geval per geval te worden bekeken. Voorbeelden zijn: een hoge schuldenlast, hoge medische kosten, de mogelijkheid dat de terugvorderingen de familiale relaties zouden kunnen verstoren. Wat dit laatste geval betreft een voorbeeld. Het kan dat van de twee kinderen van een rusthuisresident er slechts een wordt belast met terugvorderingen en dit afhankelijk van het inkomen. Dit kan tot conflicten leiden tussen de onderhoudsplichtige kinderen. Het OCMW kan dan oordelen dat men het voor de terugvorderingen in aanmerking komende kind vrijstelt, omdat anders de goede familiale relaties zouden kunnen verstoord geraken.

WILLEKEUR
Als je billijkheidsredenen aanvoert om de vrijstelling van onderhoudsbijdragen te bekomen, weet dan dat als wanneer je niet akkoord bent met de afwijzing van je verzoek door het OCMW je daartegen geen beroep kan aantekenen. Je kunt niet naar de rechter stappen om de beslissing te betwisten. Dit is het gevolg van een arrest van het Hof van Cassatie dat beslist heeft dat er geen rechterlijke controle kan worden uitgevoerd op deze beslissing van het OCMW. Het gevolg is pure willekeur van het OCMW.

CLIËNTELISME
Het systeem van vrijstelling van onderhoudsbijdragen op grond van billijkheidsredenen biedt ook mogelijkheden aan politiekers om hun cliënteel te bedienen.

WET OMZEILEN.
,,Eigenlijk mochten wij in 2002 ook de onderhoudsplicht niet afschaffen. We hebben dat toen omzeild. In Oostende is het zo dat de onderhoudsplicht enkel van tel is voor wie een netto belastbaar inkomen heeft van meer dan 100.000 euro per maand'', zei de Oostendse OCMW-voorzitter Franky De Block. MEER: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 012004_024

LEES:“Opinie Geert Versnick, Voorzitter van het OCMW, Gent”
http://www.geertversnick.be/index.php?m ... pers&id=51

roharro

#7 , 17 jan 2010 22:34

Je bent gehuwd en je ouders resideren in een rusthuis in Brugge en je schoonouders in Gent. Welnu, dan zal alleen het OCMW van Brugge onderhoudsbijdragen vorderen.

Het is niet de gemeente waar het rusthuis ligt dat bepalend is maar wel de gemeente waar de rusthuisbewoner gedomicilieerd was vooraleer hij naar een rusthuis ging. Vb. een Antwerpenaar die naar een Gents rusthuis gaat zal geen vrijstelling krijgen.

"Het kan dat van de twee kinderen van een rusthuisresident er slechts een wordt belast met terugvorderingen en dit afhankelijk van het inkomen. Dit kan tot conflicten leiden tussen de onderhoudsplichtige kinderen. Het OCMW kan dan oordelen dat men het voor de terugvorderingen in aanmerking komende kind vrijstelt, omdat anders de goede familiale relaties zouden kunnen verstoord geraken. "
Voor het meer vermogende kind zal men zo een uitzondering niet maken. Zijn bijdrage wordt wel max. beperkt tot zijn aandeel, bijv. drie kinderen: ieder kind moet maximum één derde betalen.[/b]
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

emiel d

#8 , 17 jan 2010 23:25

Hallo roharro,
Even een respons.
Hoe ook, als bijvoorbeeld je ouders en je schoonouders al jaren voor de rusthuisopname respectievelijk in Brugge en Gent gedomicilieerd zijn, dan zal alleen het OCMW Brugge onderhoudsbijdragen vorderen.
Dat betekent, hoe dan ook, dat alle Vlamingen niet gelijk zijn voor die kwestieuze OCMW-wet.
VRIJSTELLING BILLIJKHEIDSREDENEN
De billijkheidsredenen zijn wettelijk niet duidelijk omschreven. Elk OCMW heeft de discretionaire bevoegdheid met beleidsvrijheid om al dan niet de aangevoerde billijkheidsreden te aanvaarden.
Als uit het maatschappelijk onderzoek kan blijken dat het feit dat het ene kind niet en het andere wel in aanmerking komt voor onderhoudsbijdragen, maar dat het vorderen zal aanleiding geven tot de ‘verstoring der goede familiale relaties’, dan kan het OCMW in volle discretionaire bevoegdheid beslissen om af te zien van terugvorderingen.
WANNEER werd die ONDERHOUDSPLICHT AFGESCHAFT in OOSTENDE?
Nadat een gemeenteraadslid ietwat te pertinente vragen had gesteld aangaande mogelijke vrijstellingen op grond van billijkheidsredenen.
WET OMZEILEN.
,,Eigenlijk mochten wij in 2002 ook de onderhoudsplicht niet afschaffen. We hebben dat toen omzeild. In Oostende is het zo dat de onderhoudsplicht enkel van tel is voor wie een netto belastbaar inkomen heeft van meer dan 100.000 euro per maand'', zei de Oostendse OCMW-voorzitter Franky De Block. MEER: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 012004_024

Mvg,
Emiel,
Laatst gewijzigd door emiel d op 27 jan 2010 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#9 , 17 jan 2010 23:30

Comprendo...

stefinocrook
Topic Starter

#10 , 17 jan 2010 23:37

Dus als ik het goed begrijp, het 2de kinds zoals bij ons in de familie. Wordt niet belast omdat hij zelfstandige is en al alimentatie betaald wegens scheiding. Dus als wij op de comissie kunnen aantonen dat hierdoor ambras zal ontstaan (hij is ook peter van ons kind) dat we een vrijstelling kunnen verkrijgen.

wanton

#11 , 18 jan 2010 11:41

Emiel ,

die uitspraak is een schande : " Onderhoudsplichgt enkel voor iemand die 100.000 € per maand verdient." Iemand die 100.000 € per jaar verdient , zou moeten verplicht worden alle kosten van het rusthuis voor zijn ouders te betalen. Punt.

Ik hoor ondertussen wel dat de financiële toestand van Oostende zeer penibel is. ??
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#12 , 18 jan 2010 12:00

Dus als ik het goed begrijp, het 2de kinds zoals bij ons in de familie. Wordt niet belast omdat hij zelfstandige is en al alimentatie betaald wegens scheiding. Dus als wij op de comissie kunnen aantonen dat hierdoor ambras zal ontstaan (hij is ook peter van ons kind) dat we een vrijstelling kunnen verkrijgen.
Tenzij u kunt bewijzen dat u als kind niet door uw ouder bent opgevoed (verwaarloosd) zal men de officiële barema's toepassen.

emiel d

#13 , 18 jan 2010 13:17

VRIJSTELLING op grond van BILLIJKHEIDSREDENEN

Elk OCMW heeft de discretionaire bevoegdheid met beleidsvrijheid om al dan niet de door een onderhoudsplichtige aangevoerde billijkheidsreden te aanvaarden.
Als uit het maatschappelijk onderzoek kan blijken dat het vorderen van onderhoudsbijdragen zal aanleiding geven tot de ‘verstoring der goede familiale relaties’, dan KAN het OCMW in volle discretionaire bevoegdheid beslissen om af te zien van terugvorderingen.
Maar de beleidsvrijheid om een gunstig gevolg te geven, betekent niet dat het OCMW daartoe enige verplichting heeft.
Laatst gewijzigd door emiel d op 27 jan 2010 13:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Dara

#14 , 18 jan 2010 14:58

toch zijn er gekke OCMW regels,.. blijkbaar moet mijn zus later ook niet betalen,... woont in het buitenland,...
Maar ik weet wel,... als ik van de erfenis zou afzien,... hoef ik ook niet te betalen,...
scheelt wel,... ze wonen in een huurhuis en ze hebben geen grote spaarpot,.... alleen een inboedel te verdelen,...

roharro

#15 , 18 jan 2010 15:23

toch zijn er gekke OCMW regels,.. blijkbaar moet mijn zus later ook niet betalen,... woont in het buitenland,...
Maar ik weet wel,... als ik van de erfenis zou afzien,... hoef ik ook niet te betalen,...
scheelt wel,... ze wonen in een huurhuis en ze hebben geen grote spaarpot,.... alleen een inboedel te verdelen,...
Personen die in een rusthuis worden opgenomen moeten eerst hun eigen middelen opsouperen indien hun inkomsten niet volstaan om de rekening te betalen. Daarna wendt men zich tot de kinderen, die alnaargelang hun inkomen en personen ten laste moeten bijdragen.

Waarom zou u niet moeten betalen als u van de erfenis afziet? Dit klopt niet hoor. Zelfs als er geen erfenis is moet u betalen volgens de barema's indien uw ouders niet voldoende inkomen hebben...En waarom zou uw zus die in het buitenland haar deel niet moeten betalen?

Terug naar “Archief”