huisbaas geeft sleutel af aan immo zonder medeweten huurder

katjaken
Topic Starter

huisbaas geeft sleutel af aan immo zonder medeweten huurder

#1 , 16 jan 2010 19:42

Wij hebben vorige maand ons ongeregistreerd huurcontract van zes jaar opgezegd aangezien ons app. te koop stond en wij dus op zoek moesten naar iets anders. Uiteindelijk na een jaar hebben wij een huurhuis gevonden en dus ons app. met aangetekend schrijven opgezegd.
Aangezien ons huurcontract nooit werd geregistreerd konden wij dus van dag op dag vertrekken. Wij hebben dus 1 maand opzeg gegeven ingaande van 1 januari en huren dus ons app. nog tot en met 31 januari (laatste huur is dus nu betaald.)
Nu wonen wij ondertussen 1 week in onze nieuwe woning en staat het app. leeg.
Aangezien wij nog wat willen opkuisen in het app. zijn wij van plan om de sleutels nog bij ons te houden tot eind januari (tot eind huurcontract)
Nu vorige zondag waren wij aan het opkuisen in ons vorig app. en stond opeens de huisbaas aan de deur met de vraag of hij de sleutels voor 1 dag mocht hebben omdat er mogelijk kopers waren voor zijn app.
Wij geven ter goeder trouw de sleutels mee en hij beloofd ze om de dag daarna in de brievenbus te deponeren.
Nu moet u weten dat wij uit voorzichtigheid enkele jaren geleden ons slot van de voordeur heben laten vervangen dus in principe had de huisbaas geen sleutel meer van huidig slot.
Vandaag kreeg ik telefoon van het immokantoor waar het app. door zal verkocht worden met de vraag of ik tot aan het app. kon komen aangezien ze weer een mogelijke koper hadden. Ik dus naar daar en wat blijkt, de huisbaas heeft in de dag dat hij gebruik mocht maken van mijn sleutel, deze laten bijmaken en deze ook overhandigd aan het immokantoor, zij zei dit ook aan mij dat ze de sleutel gekregen heeft van de huisbaas zodanig ze steeds met kopers binnen kan. Nu mijn vraag....kan dit zomaar dat ook al staat het app. leeg, dat het immokantoor of de huisbaas binnen komt zonder ons op de hoogte te stellen, wij huren toch tot eind januari ? Wat kunnen wij daaraan doen ?
Ik heb hem er nog niet mee geconfronteerd omdat ik niet moeilijk wil doen in verband met de teruggave van mijn waarborg.
Ik zou het ook niet erg gevonden hebben om de sleutel an het immokantoor te geven maar het gaat mij om het feit dat dit zonder ons weten om is gebeurd en stel dat er iets beschadigd word of zo, tenslotte zijn wij nog altijd huurder op dit moment.
Vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 jan 2010 20:00

In feite kan dit niet, zolang u het pand huurt bepaald u wie er binnen mag en wie niet, punt. Voor herverhuur en verkoop worden er contractueel en wettelijk normen vastgelegd van wie wanneer kan bezoeken.

Nu blijft het feit natuurlijk dat het pand reeds leeg staat en de verkoper daardoor denkt hier geen rekening mee te moeten houden.

Als u een normale relatie heeft met de verhuurder zou ik dit gewoon aankaarten en voorstellen nu reeds een bindende plaatsbeschrijving op te maken en de waarborg te regelen.

Heeft u nog steeds sleutels van het pand in reserve? Ga er dan langs, neem een digitaal fototoestel mee en fotografeer alle hoeken, kanten, vloeren, plafonds, kranen enz in het gehele pand.

Valt dit niet af te spreken met de verhuurder, dan dient u schriftelijk een ingebrekestelling te zenden wegens het niet respecteren van de afspraken dat hij u deze sleutel terstond ging terugbezorgen..

Je dient het verhaal natuurlijk ook langs zijn kant te bekijken, u woont er niet meer, hij heeft mogelijke kopers en dient dan te wachten tot u kan langskomen. In de huidige tijd niet altijd een even goed systeem als er meer huizen dan kopers zijn...

Kort gezegd tracht dit in onderling overleg op te lossen zodat hij het pand vrij kan laten bezichtigen en jullie geen risico lopen om op te draaien voor beschadigingen van een ander..

Reclame

Terug naar “Huren”