#13 , 26 jun 2023 13:07
Thomas Morus, op de valreep werd de dagvaarding ingediend (1 dag voor het verstrijken van de 4 maanden.)
LYNX X , de dagvaarder stemde samen met zijn vennoot ja op de vraag: gaan we hem alsnog toelating geven voor het plaatsen van zijn onrechtmatig geplaatste airco (plaatsing werd nooit aangevraagd)? De vraag werd beantwoord met 66,05% ja stemmen (de syndicus onthield zich, evenals de andere mede-eigenaar, en ik stemde tegen).
Nu zegt de dagvaarder dat die vraag viel onder te bespreken vragen. Nu is het zo dat er al vele jaren 'agendapunten' gestemd werden onder 'te bespreken agendapunten.'
Waarom de syndicus de stemming toeliet? Omdat iedereen wist dat het te stemmen punten waren die 3 weken voor de vergadering aan iedereen werden toegestuurd. De dagvaarder had toen al bezwaar kunnen aantekenen, en waarom stemt hij mee als hij denkt dat de vragen niet voorgelegd hadden mogen worden? Niemand kon hem daartoe verplichten, hij had de syndicus kunnen vragen om de stemming over dat punt uit te stellen tot nader order (of hoe gaat dat in zo'n geval?)
Het verwijt 'niet ingediend als agendapunten' kwam pas later. De dagvaarder is nota bene al dertig jaar immo-makelaar die van de wet op de mede-eigendom toch zou moeten kennen en zich nu moeilijk kan beroepen op zijn onwetendheid. Ik geloof niet dat wanneer boven die vragen 'agendapunt' had gestaan i.p.v. 'te bespreken vragen' dat dat ook maar enig verschil had uitgemaakt in het stemgedrag van de VME leden. Hij zou beslist niet gereclameerd hebben als de stemming gunstig voor hem was uitgevallen.
En de vraag blijft, waarom dagvaardt hij de VME en niet de syndicus de hij verwijt de grote boosdoener te zijn, en die daarom als de dood is om de advocate waarmee ik nu contact heb een mandaat te geven om ons te verdedigen tegen de dagvaarder. Er is echter nog altijd een kleine kans op een minnelijke schikking.