Kostenloos huren van ouders

x_angelke_x
Topic Starter

Kostenloos huren van ouders

#1 , 13 jan 2010 11:35

Situatie:

Mijn moeder bezit twee onroerende goederen, nl. ons huis en een appartement. Mijn grootmoeder heeft altijd het vruchtgebruik van dat appartement gehad. Intussen is mijn grootmoeder overleden en mogen mijn vriend en ik in het appartement wonen zonder dat wij een vaste huurprijs moeten betalen. Wij dienen enkel de kosten van water, gas, elektriciteit, gemeenschappelijke delen, kadastraal inkomen, .. te betalen. Moeten wij hiervoor een huurcontract opstellen? Of kan dit ook zonder huurcontract overeengekomen worden? Wat dan met de belastingaangifte; wie moet wat aangeven?

Iemand die raad weet met deze situatie?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 jan 2010 12:41

Tussen familieleden is geen contract nodig. Je verblijft dan wel "ter bede" in het pand, hetgeen kortweg inhoudt dat er geen opzegtermijn nodig is van de eigenaars om op te zeggen.

Het lijkt me logisch in een dergelijk geval dat jullie de belastingen op jullie rekening nemen. Deze zullen wel nog steeds aan de moeder gefactureerd worden. Zij zal het pand ook dienen blijven in te geven op haar belastingen als een pand dat ze zelf niet bewoond. (ik dacht dat de mogelijkheid bestond om op de belastingsbrief het KI te vermelden van onroerend dat niet bestemd is voor eigen gebruik en dat niet verhuurd wordt, daar zal ze dan het KI van dit pand dienen in te geven) Maar dat zijn afspraken die binnen de familie dienen gemaakt te worden.

x_angelke_x
Topic Starter

#3 , 13 jan 2010 12:54

Bedankt voor je reactie. Met deze info komen we er wel uit denk ik :D

Reclame

Terug naar “Huren”