Problemen met onderhuurder

Orochimaru
Topic Starter

Problemen met onderhuurder

#1 , 08 jan 2010 14:04

Beste,

Sinds augustus 2009 huren een goede vriend en ik een appartement met 4 slaapkamers. Met de eigenaar van het appartement hebben wij vóór aanvang van de huur een schriftelijke huurovereenkomst getekend van 3 jaar. Ik heb mezelf gedomicilieerd op dit adres en deze procedure is inmiddels ook afgerond. Mijn huisgenoot is voorlopig nog bij zijn ouders gedomicilieerd.

Aangezien mijn huisgenoot en ik tijdens die periode nog allebei werkzoekende waren, en de grootte van het appartement het toeliet, besloten we één van de extra slaapkamers onder te verhuren aan een derde persoon, een toenmalige collega van mijn huisgenoot. Deze persoon is eind augustus bij ons ingetrokken.
Voor de huisbaas was dit geen probleem (mondeling) ook al staat er in ons huurcontract (schriftelijk) dat we niet mogen onderverhuren.
Met deze derde persoon (een toenmalige collega van mijn medehurende huisgenoot) spraken wij (mondeling) de huurprijs en de periode van de huur af (één jaar, met kans op verlenging als alles goed zou gaan gedurende dit jaar). We hebben geen schriftelijke overeenkomst opgemaakt. Deze persoon blijft gedomicilieerd bij moeder thuis wat wil zeggen dat ik de enige persoon ben die op dit adres gedomicilieerd is.

So far so good, de eerste maand huurgeld kwam er zonder probleem, de volgende twee maanden huurgeld kwam een paar weken te laat maar werd mits mondelinge aanmaning toch eveneens gestort op onze rekening (een gezamenlijke rekening op naam van mij en mijn medehurende huisgenoot). De afgelopen 2 maand heeft de onderhuurder echter geen huur meer betaald. Bij elke mondelinge aanmaning krijgen we de uitleg te horen: “het komt nog wel”…
Ondertussen brengt deze persoon ook geen enkel respect meer op voor de huisregels. Er is weinig tot geen deelname in het huishouden en de energiefacturen swingen weldra de pan uit en mijn medehurende huisgenoot en ik zullen weldra onze spaarrekeningen moeten beginnen plunderen om de huur en de rekeningen betaald te krijgen.

Aangezien het hier gaat om een collega (ondertussen ex-collega) van mijn medehurende huisgenoot zijn we voorlopig nog heel voorzichtig bij het aanmanen naar betaling, om toch onderling wat goede vrede te bewaren. Toch zou ik graag willen dat de onderhuurder zijn achterstallige huur inhaalt…
De onderhuurder is nog student (universiteit) maar werkt ondertussen deeltijds. Het gaat dus om een werkstudent. Deze persoon heeft wel geld om te betalen maar blijft dit de laatste maanden steeds uitstellen.

Ondertussen kwamen we ook te weten dat deze onderhuurder al 7 keer verhuisd is op 5 jaar tijd en we vrezen dat deze al op meerdere plaatsen is mogen vertrekken voor het niet betalen van de huur, het niet mee onderhouden van de woning en een gebrek aan respect voor de inboedel van de medebewoners… zoals bij ons ook het geval is.

Als deze persoon op het einde van deze maand (de 23e van de maand zoals aanvankelijk mondeling werd afgesproken) heeft deze al 3 keer op rij geen huur betaald en zou ik stilaan graag een einde maken aan diens intrek.

Zijn we verplicht om deze persoon een opzegtermijn te geven? En hoe lang? Kan ik deze persoon nog op één of andere manier “dwingen” de achterstalling huur te betalen? Zijn we verplicht deze persoon bij ons laten wonen tot september?

Alvast bedankt voor enige tijd en hulp besteed dit probleem!

Vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 08 jan 2010 16:11

Ken je het adres van de ouders?

Orochimaru
Topic Starter

#3 , 08 jan 2010 16:30

Er slingeren wel een aantal documenten rond waar dat adres op te vinden is ja. Door onderlinge discussies is deze persoon rond 18-jarige leeftijd thuis weggetrokken. De moeder komt wel regelmatig bij ons op bezoek, en omgekeerd ook.

Reclame

Vandebos

#4 , 08 jan 2010 16:48

Ouders aanspreken lijkt me de eerste stap.

Orochimaru
Topic Starter

#5 , 08 jan 2010 16:59

Dat is genoteerd :)

Wat als ik al bijna zeker weet dat deze gaan zeggen dat ze haar eigen problemen maar moet oplossen ? :p De persoon in kwestie is immers al 23.

Vandebos

#6 , 08 jan 2010 17:19

Dan nog zal moeder of vaderlief wel eens duidelijk maken dat ze het beu zijn dat er tegen hun over haar geklaagd wordt.

Je kan in elk geval de medebewoonster in gebreke stellen en haar aanmanen te betalen om dat je anders wegens wanbetaling naar het vredegerecht stapt met het verzoek de overeenkomst ter bede te verbreken... (aangezien het om een mondelinge overeenkomst gaat zal zij dienen te bewijzen dat het gaat om een overeenkomst van een jaar...)

Orochimaru
Topic Starter

#7 , 08 jan 2010 19:57

En het feit dat zij dit niet kan bewijzen heeft waarschijnlijk een effect op de opzegtermijn?

Vandebos

#8 , 08 jan 2010 23:56

Het accepteren van een bewoner ter bede die enkel bijdraagt in de afgesproken kosten is in principe op 30 dagen opzegbaar. Bewonen ter bede is een blanco in de huidige wetgeving. (er zijn enkel enige parlementaire discussies die de visie van de minister hierover bevatten)

Trouwens, zelfs als u naar de vrederechter zou stappen om een mondeling huurcontract van 1 jaar te laten verbreken wegens een achterstal van drie maanden zal de dame in kwestie bij betekening van het vonnis 30 dagen krijgen van de deurwaarder en niets meer vooraleer deze haar komt helpen om te verhuizen... ( maar daar komen natuurlijk een aantal kosten bij kijken die u dient voor te schieten)

Terug naar “Huren”