Ontslag ervaren ITer

chacha
Topic Starter

Ontslag ervaren ITer

#1 , 17 dec 2009 20:50

Ik ben ontslagen in juni doch heb in onderling overleg dit omgezet in een verbrekingsvergoeding omdat er toch geen werk voor mij was. Deze loopt nog tot eind januari (doch is reeds betaald). Ik had reeds 25 jaar gewerkt.

1) heb ik nu recht op een uitkering na eind januari (of niet vanwege onderling overleg maar let er op dat ik eerst ontslagen was) ?

2) ik werkte in een goed betaalde IT niche markt waarvoor er minder dan 10 vacatures per jaar zijn. Moet ik nu (voor de rva) solliciteren voor jobs die de helft betalen en waarvoor ik eigenlijk de kwalificaties niet echt heb ? Of zijn die 10 (+10 die half voldoen) sollicitaties voldoende ?

3) kan de rva mij dwingen al vanaf de 1e uitkering jobs aan te nemen die maar de helft betalen (dus op junior niveau) ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 17 dec 2009 22:12

2) ik werkte in een goed betaalde IT niche markt waarvoor er minder dan 10 vacatures per jaar zijn. Moet ik nu (voor de rva) solliciteren voor jobs die de helft betalen en waarvoor ik eigenlijk de kwalificaties niet echt heb ? Of zijn die 10 (+10 die half voldoen) sollicitaties voldoende ?

3) kan de rva mij dwingen al vanaf de 1e uitkering jobs aan te nemen die maar de helft betalen (dus op junior niveau) ?
Ik wil je toch even met je beide voetjes op de grond brengen. Mijn man is zelfstandig informaticus, net als jij senior in een zeer goed betaalde positie tot enkele maanden geleden. Hij krijgt momenteel aanbiedingen aan nog niet de helft van de dagprijs die hij voorheen opstreek en zal ze wel moeten aannemen! Als zelfstandige immers geen recht op stempelgeld he. Dus ik zou toch maar zeggen, met de huidige crisis die blijkbaar serieus aan 't handhaven is in de 'senior IT-markt': kus je beide handjes dat je nog stempelgeld zal trekken en ga er al maar vanuit dat je inderdaad zal mogen gaan werken voor een veel lager loon dan tot dusver het geval was. Of er moeten nog mirakels gebeuren met die markt.

chacha
Topic Starter

#3 , 17 dec 2009 23:42

Probleem is wel dat als je eenmaal aan een lager loon begint je moeilijk terug omhoog geraakt. Via je verlofdocument weten ze immers hoeveel je verdiende en ik heb nog niet veel mensen een halvering weten goed maken omdat de werkgevers steeds uitgaan van je laatste loon (en bv 10% verhoging toestaan). Dus beter 1 jaar zoeken en toch met een klein loonverlies terug aan de bak gaan, meen ik.

Als zelfstandige heb je dat probleem niet. Die zeggen gewoon hun tarief.

Reclame

j.demoor

#4 , 19 dec 2009 10:35

‘Ik ben ontslagen in juni doch heb in onderling overleg dit omgezet in een verbrekingsvergoeding ‘ neemt niet weg dat u ontslagen bent door uw werkgever in de zin van art.39 Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978.

“Art44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Vanaf het verstrijken van uw ontslagperiode(=eind januari) bent u ‘wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon’ en dus uitkeringsgerechtigd.

“Art.56.§1...De werkloze die niet bereid is elke PASSENDE dienstbetrekking te aanvaarden...wordt geacht niet beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt..."(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering)

‘Onbeschikbaar voor de algemene arbeidsmarkt is de werkloze die voor de hervatting van de arbeid zodanig voorbehoud maakt dat hij maar voor een deel van de passende dienstbetrekkingen beschikbaar is‘[Cass. ARS940097F,15 mei 1995(RVA t. Wagener),onuitg.,geciteerd door TRD&I 1995,851].
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

chacha
Topic Starter

#5 , 05 jan 2010 12:20

Nog een bijkomend vraagje.

Mijn oorspronkelijke opzeg liep tot eind februari (verbreking maar tot 10 jan). Ik heb dus 6 weken ingeleverd om onmiddelijk te mogen gaan (hopend op onmiddelijk werk).

Krijg ik dan werkloosheidsuitkering vanaf januari OF vanaf maart ?

JohnD

#6 , 06 jan 2010 02:40

Je krijgt geen WL-uitkering. Je moet die zelf aanvragen en je krijgt die dan enkel (vanaf maart) nog maar aan de hand van dokumenten die je zelf inlevert. Je C4 is daar van kapitaal belang.

Je dient je zelf in te schrijven bij de RVA. Ik raad je aan je bij een vakbond aan te sluiten die zijn er niet alleen voor arbeiders. Zij zorgen voor al die administratieve rompslomp en schieten maandelijks je WL-steun voor. Gebruik dezelfde bankrekening die zij gebruiken, en dan gaat het nog vlugger. Indien je je bij een hulpkas laat aansluiten duurt het wat langer voor er brood op tafel ligt.

WL-uitkeringen zijn geplafoneerd hou daar ook rekening mee.

Weiger nooit een aanbieding van de VDAB. Ga stipt naar de afspraken en zorg dat je niet opvalt.

Als je nr. een werkgever word gestuurd en je vind de job niet interessant of genoeg betaald (dat is je eigen keuze en recht) zeg dat dan niet tegen die werkgever. Indien de werkgever bvb. een klacht zou indienen bij de RVA omdat hij vermoed dat je van slechte wil bent en geen werk wil aannemen dat lager betaald is, zal dat door de RVA onderzocht worden. Neem van mij aan dat ze eerder de werkgever dan jou zullen geloven met alle gevolgen vandien en mogelijke schorsingen. Je kan dus beter de werkgever voorzichtig (!) laten aanvoelen dat jij de geschikte kandidaat niet bent en hem zelf tot dat besluit laten komen. Overdrijf daar niet in.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

xena

#7 , 16 jan 2010 05:55

Nog een bijkomend vraagje.
ik heb ook nog een bijkomend vraagje ; "had reeds 25 jaar gewerkt" , is dat bij diezelfde werkgever ? zo ja , hoe kan iemand met 25jaar dienst slechts 9 maanden opzegtermijn krijgen juni -> februari .

ga met uw ontslagbrief en onderling akkoord eens naar een zitdag van de orde van advocaten . mogelijk kan (moet) u een bijkomende verbrekingsvergoeding eisen veel zal afhangen wat er in het onderling akkoord staat en/of u die 25 jaar bij dezelfde werkgever hebt gewerkt

chacha
Topic Starter

#8 , 23 jan 2010 11:29

Niet bij dezelfde werkgever. Slechts 5 jaar bij deze laatste.

Terug naar “Werkloosheid”