Beste,
6 maand na opzegging contract bij Eneco voor gas en elektriciteit annuleert men plots 3 oude facturen (tot een jaar oud) en biedt die opnieuw aan met hogere jaarlijkse vergoedingen en distributiekosten. Zo moet ik plots 558.47 EUR extra betalen en intussen is daar al een aanmaningskost van 20 EUR bijgekomen (terwijl Eneco telefonisch aangaf dat de factuur bevroren is tot de zaak is uitgeklaard).
Er zijn heel wat pogingen geweest uit eigen initiatief (telefonisch, facebook chat, aangetekende brief, ombudsdienst energie, ...) om hier meer duidelijkheid over te krijgen. Bij geen enkele gelegenheid heeft Eneco tot op heden een antwoord kunnen/willen formuleren op mijn vragen/bedenkingen.
Een (zo beknopt mogelijk) chronologisch overzicht van de relevante gebeurtenissen:
1/07/2021: Overdracht van Eneco naar Engie
1/12/2021: Eneco annuleert 3 oude betaalde facturen zonder enige reden te vermelden
20/12/2021: Nieuwe slotfactuur voor elek. en gas ontvangen. De factuur bestrijkt 605 dagen en is plots 558.47 EUR duurder. Meterstanden zijn gelijk aan die van de geannuleerde facturen maar de jaarlijkse vergoedingen en distributiekosten zijn aangepast naar de hogere tarieven die eind 2021 geldig zijn.
27/12/2021: Ontdekt dat 558.47 euro via automatische domiciliëring van mijn rekening is gegaan (6 maand na einde contract met Eneco).
Via de bank heb ik dit eenvoudig kunnen terugdraaien en op de website van Eneco kon ik nog inloggen en domiciliëring uitzetten met succes.
Telefonisch contact kunnen opzetten met Eneco (niet eenvoudig en tijdrovend): foute meterstanden bij Fluvius als reden voor annulatie.
Alle meterstanden gecontroleerd en naar zelf naar Fluvius gebeld: daar bleek al snel dat er geen enkele fout te bespeuren is in de doorgegeven meterstanden.
Daarna terug Eneco telefonisch kunnen bereiken. Daar werd ik van het kastje naar de muur gestuurd. De facturatiedienst begreep zelf de annulaties niet en de dienst contracten beloofde het opstaande saldo voorlopig te bevriezen tot er meer duidelijkheid is. Men zou mij zelf terug contacteren (nooit gebeurd).
05/01/2022: Brief van Eneco met aanmaningskost van 20 EUR. Volgens hun website zou er eerst een herinnering via mail moeten gestuurd worden (niet gebeurd) en bovendien beloofde men mij telefonisch een bevriezing (blijkbaar ook niet gebeurd).
Ondertussen lukt het mij niet meer om Eneco telefonisch te bereiken (wellicht door de huidige energie/prijzencrisis).
12/01/2022: klacht ingediend via Eneco website, maar tot op heden enkel een automatisch bericht teruggekregen van de "digitale assistent".
16/01/2022: Mail gestuurd naar klacht@ombudsmanenergie.be, maar door (wellicht) drukte geen antwoord hierop.
18/01/2022: Het lukt na lang proberen opnieuw om telefonisch binnen te geraken bij Eneco klantendienst. Tijdens mijn uitleg verbreekt de verbinding. Ik geraak daarna niet meer binnen.
Dezelfde dag nog een aangetekende brief verstuurd met een chronologisch overzicht van mijn pogingen om hun te contacteren en de uitdrukkelijke vraag om uitleg te geven over de annulaties en de extra factuur.
Ook op de website van Eneco geklikt op "betalingsuitstel aanvragen". Je weet maar nooit... .
23/01/2022: Zelf contact gezocht met Eneco via Facebook chat. Probleem in kort uitgelegd, maar nooit antwoord gekregen hierop.
Ondertussen ook klacht ingediend bij ombudsmanenergie.be. Dit zou mij 30 dagen kunnen beschermen.
02/02/2022: Via Facebook chat bericht van Eneco waarin staat dat ze mijn aangetekende brief ontvangen hebben. Ze zouden mij contacteren (nooit gebeurd) en facturatie is ondertussen bevroren.
02/05/2022: 3 maand later antwoord van de onbudsdienst energie. Eneco antwoord enkel met start -en einddatum van contract en een overzicht van de facturen. Geen enkel antwoord of verduidelijking ontvangen.
27/05/2022: Antwoord gegeven aan omudsdienst zodat ze dit niet als "opgelost" beschouwen.
Het feit dat Eneco nog steeds geen uitleg verschaft sterkt net mijn vermoeden aan dat het niet helemaal koosjer is wat ze doen.
Maar is het illegaal wat Eneco doet?
En hoe sterk sta ik in mijn schoenen?
Alvast bedankt,
Sven