Hoeveel bedraagt de boete?

infoad
Topic Starter

Hoeveel bedraagt de boete?

#1 , 09 dec 2009 17:03

Hallo,

Ik ben dit jaar gestart met mijn zelfstandige activiteit. :) Maar helaas heb ik voor de verkeerde boekhouder gekozen, want ik zit nu al met mijn eerste boete wegens het niet indienen van mijn eerste BTW-aangifte. Ik ben bijna 2 maanden te laat met deze. :oops:

Kan iemand mij vertellen hoeveel deze boete ondertussen kan bedragen? De dame van het BTW kantoor Antwerpen 9 was nogal kortaf met haar antwoorden (is daar trouwens besmettelijk), dus probeer ik het maar hier. :lol:

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 11 dec 2009 10:54

“Art.53.§1.§ 1. De belastingplichtige...is gehouden : ...2° iedere maand een aangifte in te dienen waarin hij vermeldt : ...3° de verschuldigd geworden belasting te voldoen binnen de termijn van indiening van de bij 2° voorgeschreven aangifte...”(Wetboek BTW 3 juli 1969).

“Art.70.§ 1. Voor iedere overtreding van de verplichting de belasting te voldoen, wordt een geldboete opgelegd gelijk aan het dubbel van de ontdoken of niet tijdig betaalde belasting...§ 4. De niet in de §§ 1, 2 en 3 bedoelde overtredingen van de artikelen...52 tot 54bis...worden bestraft met een geldboete van 25 EUR tot 2.500 EUR per overtreding. Het bedrag van deze geldboete wordt bepaald volgens een schaal waarvan de trappen door de *Koning worden vastgesteld...”(Wetboek BTW 3 juli 1969)

* Zie Koninklijk Besluit nr.44,21 oktober 1993.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wingman

#3 , 11 dec 2009 12:35

Uit ondervinding.......25 euro en zoek maar snel een andere boekhouder.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Reclame

infoad
Topic Starter

#4 , 14 dec 2009 03:46

Dank voor de reacties! :)

Ik heb ondertussen een andere boekhouder genomen. Ik vind het gewoon schandalig dat een erkende boekhouder, en aanbevolen door een bekende organisatie (je zal verbaasd staan door wie...), je zelfs na twee maanden te laat nog aan het lijntje houdt. :?

De boete valt zo te zien best mee. Mijn huidige boekhouder schatte de boete op +- 50 Euro.

Ik laat nog wel weten hoeveel de fiscus daadwerkelijk heeft bijverdient. :wink:

mvg

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”