Beste lezers,
Ik weet dat dit het zoveelste issue is over een boete bij de Lijn, maar ik wil toch graag jullie advies vragen.
Mijn zoon nam onlangs de bus, en kocht een ticket via de app van de lijn, hij betaalde €2,00 voor deze rit. Nietsvermoedend stapt hij op de bus, tot enkele halte verder een controle plaatsvindt. Hij vind niet onmiddellijk een bevestiging van de aankoop (hij neemt nooit de bus en was niet zo bekend met de app), de controleur heeft weinig geduld, is niet behulpzaam, en schrijft een boete uit.
- Betaling werd uitgevoerd om 19.31u (schriftelijk bevestigd door onze bank)
- Controle vond plaats om 19.40u.
- Om 19.43u ontvangt hij een bevestiging in zijn mailbox van zijn aankoop (12 minuten na aankoop).
Een klacht ingediend bij De Lijn, en na een maand komt een nieuwe aangetekende brief met de doodleuke melding dat de boete niet wordt opgeschort. Zonder enige argumentatie waarom onze bewijzen niet werden aanvaard. Ik twijfel zelfs als ze het wel bekeken hebben.
Na een telefoontje naar De Lijn blijkt dat ik enkel nog maar een procudure kan starten bij de Raad van State om deze onterechte boete aan te vechten.
Nu is mijn vraag, heeft het zin om dit aan te vechten, en wat zijn de eventuele kosten? Het voelt zo onrechtvaardig dat een student die eerlijk betaalt nu een boete voor zwartrijden moet betalen, en dat hij moet opdraaien voor een vertraging in het systeem van de Lijn.