Gekregen bouwgond

ludob
Topic Starter

Gekregen bouwgond

#1 , 03 dec 2009 16:53

Ik heb van mijn ouders een bouwgrond geschonken gekregen,
maar in de akte staat een (beding van teruggave) en
(een verbod van inbreng) vermeld.
De bedoeling zou zijn dat ik er met mijn vriendin ga op bouwen,
maar voor zover ik al gehoord heb is dit altijd nefast voor haar,
heb al bij 2 verschillende notarisen mijn licht opgestoken.
Ik geraak er maar niet aan uit, als iemand hierover wat info heeft?
Wat gebeurt er bv bij mijn vooroverlijden, kan zij er blijven wonen
wij zijn nu wettelijk samenwonend.
ludo

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 dec 2009 17:59

Trouwen , dat is het best dat je kan doen!
Via huwelijkscontract maak je de grond gemeenschappelijk , eventueel met terugkeerclausule dat de grond terug van U wordt bij scheiding.
Ik geef haar de raad niet mee te investeren in de woning als ze geen (mede)eigenaar wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ludob
Topic Starter

#3 , 03 dec 2009 19:03

Trouwen , dat is het best dat je kan doen!
Via huwelijkscontract maak je de grond gemeenschappelijk , eventueel met terugkeerclausule dat de grond terug van U wordt bij scheiding.
Ik geef haar de raad niet mee te investeren in de woning als ze geen (mede)eigenaar wordt.
Dat is juist het probleem, ik kan de grond niet inbrengen.

Reclame

ludob
Topic Starter

#4 , 04 dec 2009 14:59

Niemand?

wanton

#5 , 04 dec 2009 17:34

Het is in deze moeilijk én uw ouders én uw vriendin tevreden en gerust te stellen.
Het beding van teruggave kan misschien opgelost worden indien U vlug zelf zorgt voor nakomelingen.
Als een verbod van inbreng betekent dat uw vriendin geen deel kan hebben , zal zij nooit iets bekomen. Ik zou daar voor passen!
Toet-anch-Amon

ludob
Topic Starter

#6 , 04 dec 2009 19:21

volgens de andere notaris die we gecontacteerd hebben,
komt dit regelmatig voor maar verzaken de ouders bijna altijd.
mijn ouders willen dit dus niet.
De grond verkopen en een andere kopen zou een oplossing zijn maar dat gaat wss ook niet door het beding van teruggave,
of vergis ik mij hierin?

Is echt wel een ambetant geval.

j.demoor

#7 , 05 dec 2009 11:25

“Art.1.Het recht van opstal is een zakelijk recht om gebouwen, werken of beplantingen op eens anders grond te hebben.Art.4.Het recht van opstal kan voor geen langere tijd dan van vijftig jaren worden bepaald, behoudens de bevoegdheid om hetzelve te vernieuwen.”(10 JANUARI 1824. - Wet over het recht van opstal).

U kan aan uw vriendin zulk recht verlenen.

Hierbij kan ook toepassing gemaakt worden van:
‘Wanneer door één der echtgenoten een gebouw wordt opgericht op een grond die in onverdeeldheid toebehoort aan de echtgenoten gehuwd onder het stelsel van scheiding van goederen, vindt artikel 555, B.W., in geval van verdeling geen toepassing voor de bepaling van de verschuldigde vergoeding, maar wel de regels inzake vermogensverschuiving zonder oorzaak. Zulks heeft voor gevolg dat de echtgenoot die het gebouw heeft opgericht, recht heeft op een vergoeding gelijk aan de meerwaarde die het goed heeft verkregen als gevolg van de door hem gedane uitgaven, met als maximum zijn verarming. Indien deze uitgaven evenwel belangrijker zijn dan de door het onroerend goed bekomen meerwaarde, heeft de echtgenoot recht op een vergoeding gelijk aan het bedrag van de op regelmatige wijze op zijn naam gefactureerde uitgaven‘(Gent 27 oktober 1988,Pas. 1989,II,85).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ludob
Topic Starter

#8 , 11 dec 2009 11:35

Ik ben onlangs met men ouders naar de notaris geweest,
en men ouders zouden het (beding van terugkeer) en (verbod van inbreng)
willen verzaken indien men vriendin de helft overkoopt van mij.
Maar dan willen ze nog dat ik soort document onderteken waarbij bij mijn vooroverlijden ik afstand doe van mijn deel van de grond.
Zodat zij dus van mij erven en niet mijn vriendin, wijn zijn wettelijk samenwonende.
Wat denken jullie hiervan, ik zie het niet echt zitten om het zacht uit te drukken.

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 11 dec 2009 11:54

M.a.w. ze verzaken niet aan het beding van terugkeer!
Indien uw vriendin de helft van de waarde van de grond inbrengt lijkt me dit totaal onredelijk en onaanvaardbaar voor uw vriendin.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ludob
Topic Starter

#10 , 11 dec 2009 17:19

M.a.w. ze verzaken niet aan het beding van terugkeer!
Indien uw vriendin de helft van de waarde van de grond inbrengt lijkt me dit totaal onredelijk en onaanvaardbaar voor uw vriendin.
Ik vind het ook onaanvaardbaar, en denk dat we het stuk grond gewoon niet gaan benutten en iets anders zoeken.

wanton

#11 , 11 dec 2009 17:22

Indien jullie wettelijk samenwonende zijn , en ieder is eigenaar voor de helft van het huis, gebeurt het volgende bij uw overlijden.
Uw vriendin erft automatisch het vruchtgebruik van de woning, dat kan haar niet afgepakt worden. Zij behoudt haar helft en kan dus zelf levenslang blijven wonen. De blote eigendom van uw helft van de woning komt in uw nalatenschap : vooreerst aan uw kinderen , zijn die er niet aan uw ouders. Zijn die er ook niet (meer) kan U alles schenken aan uw vriendin. Zolang uw ouders leven , is de terugkeer van uw helft - in blote eigendom - naar uw ouders de wettelijke regeling.
Dus , zorg voor kinderen en/of overleef uw ouders.
Nu nog de vraag : wil/kan uw vriendin de helft van de grond kopen (van u)??
Toet-anch-Amon

ludob
Topic Starter

#12 , 12 dec 2009 19:12

Indien jullie wettelijk samenwonende zijn , en ieder is eigenaar voor de helft van het huis, gebeurt het volgende bij uw overlijden.
Uw vriendin erft automatisch het vruchtgebruik van de woning, dat kan haar niet afgepakt worden. Zij behoudt haar helft en kan dus zelf levenslang blijven wonen. De blote eigendom van uw helft van de woning komt in uw nalatenschap : vooreerst aan uw kinderen , zijn die er niet aan uw ouders. Zijn die er ook niet (meer) kan U alles schenken aan uw vriendin. Zolang uw ouders leven , is de terugkeer van uw helft - in blote eigendom - naar uw ouders de wettelijke regeling.
Dus , zorg voor kinderen en/of overleef uw ouders.
Nu nog de vraag : wil/kan uw vriendin de helft van de grond kopen (van u)??
Mijn vriendin kan de helft kopen en wilt dat ook wel.
Maar over het vruchtgebruik, volgens de notaris is dit bij ons niet van toepassing omdat het niet over het standaard beding van terugkeer gaat.
Maar het lijkt mij toch iets raar.

wanton

#13 , 12 dec 2009 23:46

Het vruchtgebruik kunnen zij niet afpakken van uw vriendin. Zij erven wel de blote eigendom. Wat is het probleem dan nog? Hebben uw ouders het eeuwig leven?
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”