dreiging huisbaas

Lumiel11
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

dreiging huisbaas

#1 , 21 apr 2022 12:42

Ik wens op het volgende te weten of mijn huisbaas in zijn recht is:

Paar maanden geleden hebben ik en mijn huisbaas overeengekomen dat ik, wegens de gebreken aan het huis, geen huur meer hoefde te betalen tot ik een andere woonst vond. Zolang ik de kosten vergoedde was het oké voor hem. (Ik heb dit op mail)
Hij is een paar maanden later opgenomen in het ziekenhuis voor een zelfmoordpoging en hieropvolgend, een week of twee verder krijg ik te horen van hem dat hij mij uit huis wil hebben.
Vandaag kreeg ik een handgeschreven, aangetekende brief waarin ik opmaak dat hij zijn appartement wilt verkopen en dit huis wilt betrekken.
Hij geeft mij tot volgende maand om te verhuizen.
Kan dit zomaar?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 21 apr 2022 13:08

Zie hier wat de wetgeving zegt :

Opzegging door de verhuurder voor persoonlijk gebruik

§ 1. De verhuurder kan de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, als hij het goed persoonlijk en werkelijk wil betrekken.

De verhuurder kan de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen om de echtgenoot of wettelijk samenwonende partner van de verhuurder of de afstammelingen, aangenomen kinderen, bloedverwanten in de opgaande lijn of bloedverwanten in de zijlijn tot in de derde graad van de verhuurder of van zijn echtgenoot of wettelijk samenwonende partner het goed persoonlijk en werkelijk te laten betrekken. De opzeggingstermijn bedraagt zes maanden, tenzij de opzegging wordt gedaan tijdens de eerste driejarige periode. In dat geval kan de opzeggingstermijn niet verstrijken vóór het einde van de eerste driejarige periode vanaf de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.

De opzegging vermeldt de identiteit van de persoon die het goed zal betrekken en de band van verwantschap met de verhuurder. De verhuurder bewijst op verzoek van de huurder de band van verwantschap. De verhuurder voldoet aan dat verzoek binnen een termijn van twee maanden, te rekenen vanaf de kennisgeving ervan, zo niet kan de huurder de nietigverklaring van de opzegging vorderen. Die vordering moet op straffe van verval uiterlijk twee maanden vóór het verstrijken van de opzeggingstermijn worden ingesteld.

§ 2. Het goed moet worden betrokken binnen een jaar na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder of na de teruggave van het goed door de huurder als de teruggave later plaatsvindt. Het goed moet gedurende ten minste twee jaar werkelijk en doorlopend betrokken blijven.

Als de verhuurder, zonder het bewijs te leveren van buitengewone omstandigheden, niet voldoet aan de voorwaarden, vermeld in het eerste lid, heeft de huurder recht op een vergoeding die gelijk is aan achttien maanden huur.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur

#3 , 21 apr 2022 13:10

Neen.
Begrijp ik goed dat u op mail hebt dat u geen huur meer hoeft te betalen, behalve de kosten?

Dan zou ik zeggen dat u, mits ernstig zoeken natuurlijk, voorlopig kan blijven.

U moet in principe een aangetekende opzeg krijgen van zes maand, en die mogelijkheid bestaat slechts tegen het einde van het contract, of na een eerste , tweede.... driejaarlijkse periode. Ook om zelf te bewonen zou hij een opzeg van zes maand moeten respecteren.

Houd er wel rekening mee dat die situatie niet kan blijven duren, en dat u m.i. toch riskeert toch een soort bezettingsvergoeding te moeten betalen, als het tot een betwisting komt.

Reclame

KJ86

#4 , 21 apr 2022 14:39

Je zou de mail kunnen interpreteren als een minnelijke ontbinding van de huur die dan overgegaan is als een tijdelijke bezetting ter bede.
Een opzegtermijn van een maand voor een bezetting ter bede vind ik verdedigbaar.

bambipower

#5 , 21 apr 2022 14:44

’paar maanden geleden’

Dan zou ik aan 2 maand denken....

’paar maanden later’

Dan denk ik weer aan 2 maand

’Paar weken later’

Denk ik weer aan 2 weken.

Hoeveel maand woon je er nu zonder betalen?

Wat is de juiste reden (of meerdere), waarom je niet hoefde betalen?

Terug naar “Huren”