help

marieke32
Topic Starter

help

#1 , 11 dec 2009 10:51

Hallo,
Ik ga scheiden maar ik zit nog in de procedure.
Nu wil ik al intrekken bij mijn vriend, heb ik dan nog wel recht op partneralimentatie? Ik voldoe verder aan alle eisen maar kan de alimnentatie ook gestopt worden als ik nog wel getrouwd ben?
Ik hoop op een antwoord aangezien ik dit nergens kan vinden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 11 dec 2009 15:54

De hoogte van de (eventuele) partneralimentatie is afhankelijk van de draagkracht van de alimentatieplichtige en de behoefte van de alimentatiegerechtigde.

De partneralimentatie is in beginsel niet langer verschuldigd dan de duur van het ontbonden huwelijk, eindigt wanneer de afgesproken periode voorbij is, maar bijvoorbeeld ook in het geval de onderhoudsgerechtigde gaat samenwonen als ware zij gehuwd, of wanneer deze hertrouwt.

3399AAaa

#3 , 11 dec 2009 16:45

De hoogte van de (eventuele) partneralimentatie is afhankelijk van de draagkracht van de alimentatieplichtige en de behoefte van de alimentatiegerechtigde.

De partneralimentatie is in beginsel niet langer verschuldigd dan de duur van het ontbonden huwelijk, eindigt wanneer de afgesproken periode voorbij is, maar bijvoorbeeld ook in het geval de onderhoudsgerechtigde gaat samenwonen als ware zij gehuwd, of wanneer deze hertrouwt.
niet meer dan correct tov de betalende ex-en....

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 dec 2009 18:51

Niet altijd juist vb man en vrouw gelijkwaardige diploma's - man studeert nog bij en haalt nog een master en nog wat bijkomende papiertjes.
Zij is reeds gestopt met lesgeven - zorg voor kindjes- huishouden - ondersteunen carrière man enz
Als

Yvette

#5 , 11 dec 2009 19:05

Sorry, maar ik kan echt niet begrijpen dat je zoiets zelfs durft te vragen.

hendrik1

#6 , 11 dec 2009 19:43

Dag marieke 32,

wanneer je hertrouwt wordt de partneralimentatie herbekeken.
Zolang je dat niet doet zal je kunnen genieten van je recht op alimentatie, daar je aangeeft aan alle voorwaarden te voldoen. Idd is wel beperkt in de tijd.
Jij denkt dat je je rechten zou kunnen verliezen aangezien je in een nieuwe relatie zit en op papier nog getrouwd bent met uw toekomstige ex.
Er zijn argumenten genoeg die jouw "samenwonen" kunnnen verantwoorden, jij hebt ,voor zover ik begrijp, geen inkomsten, waardoor een tijdelijk onderkomen bij een vriend of vriendin een begrijpelijke keuze is.(gezien uw huidige situatie).

Tav Yvette: je veroordeelt marieke al op voorhand omdat ze een nieuwe relatie heeft... je kent de voorgeschiedenis in deze niet. Misschien kunnen vrouwen zoals marieke u doen inzien dat jij géén slachtoffer moet zijn, maar ook rechten hebt!! :wink:

succes

Yvette

#7 , 11 dec 2009 21:35

@Hendrik,

ik weet dat je het niet slecht bedoeld tov mij.
Maar..................oordelen? Ik heb gewoon andere normen en waarden.
En..........wat betreft die voorgeschiedenis: als die ernstig genoeg was dan heb je geen goesting om al direct bij iemand anders te gaan samenwonen.
En mijn rechten staan hier netjes in mijn vonnis van de rechtbank: GEEN
En dan wil ik het nog niet eens hebben over de financiele ramp.
Maar het gerecht heeft mij het laatste beetje waardigheid (als ik dat al nog bezat na zoveel jaren bedrogen te zijn geweest zonder dat ik het wist) afgenomen.
Pfffffffffffff..................het doet er niet meer toe. Amen

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 dec 2009 10:31

...en nu voort gezien mijn toetsenbord was vastgelopen.
Als ze dan na 25 jaar - gezien man nu met de secretaresse samenzit - alleen staat met de 6 kinderen ( echt waar) en zij op haar 51 jaar terug moet proberen haar unif diploma ten gelde te maken, vraag ik me toch af hoe ze dat nog kan.
Man is ondertussen directeur-generaal van een multinational
Er zijn studerende kinderen - redelijk grote villa - en nu?

3399AAaa

#9 , 12 dec 2009 10:42

ik denk dat hier geen eenduidig antwoord op te geven is: je kan je alimentatie ook na echtscheiding kwijtgeraken als je feitelijk met iemand samenleeft : zie art. 300§10 Burg Wb. De rechter houdt er zeker wel rekening mee in hoeverre je vrijwillig verzaakt hebt aan je inkomensverwerving tijdens het huwelijk. en hij zal ook rekening houden met het feit of je 30 of 65 bent.

Tijdens de echtscheidingsprocedure kunnen de criteria anders liggen.

In ieder geval heb ik er zelf ook problemen mee als een gezonde vrouw/man zijn partner leegpluimt zoals een win for life-ticket, wat ook de redenen van de echtscheiding zijn. Elke vrouw heeft het recht om zelf ook een carrière uit te bouwen, en ze moet daar voor opkomen als ze dat wil. Achteraf komen jammeren zijn vijgen na Pasen. Omgekeerd moet voor oudere mensen na een langdurig huwelijk vanalles genuanceerd worden.

Yvette

#10 , 12 dec 2009 10:51

@Franciscus,
dat verhaal komt grotendeels overeen met het mijne. Alleen heb ik gelukkig geen 6 kinderen.
Ik vind dat als die mijnheer (omwille van zijn carriere) nog steeds geen tijd heeft om een gedeelte van de opvoeding van zijn kinderen op zich te nemen, mevrouw daarvoor vergoed moet worden.
Iets opbouwen doe je met twee. En zes kinderen opvoeden is niet niks.
(ook al zeiden ze op de rechtbank tegen mij dat ik toch niks te doen had gehad)
In elk geval hoop ik dat ze op het gerecht niet zo hard zijn voor haar als voor mij.
Bij mij hebben ze er 'letterlijk' ingezet dat ik nu gemakkelijk een job in de 'huishoudelijke sector' kon vinden.
Want dan zou ze (net als ik) nadat ze gedumpt werd door haar man, mogen gaan poetsen bij de mensen met wie ze tijdens haar huwelijk kon uit gaan eten.
En ik hoop voor haar dat die meneer niet het lef heeft (zoals bij mij) om haar een job aan te bieden in die multinational.
Soms worden mensen zo vernederd dat het leven niet meer waard is om geleefd te worden.

3399AAaa

#11 , 12 dec 2009 10:58

@ Yvette: kleine bedenking: je wordt nooit vernederd, je LAAT je vernederen. Sommige vrouwen die in de oorlog verkracht zijn, kennen geen vernedering, dat is een gevoel dat in jezelf zit. Herpak u en kijk wat je nu in de plaats hebt: eindelijk een echt leven met alle hoogte- en laagtepunten die er zijn. Denk jij echt dat die mensen die je bedrogen hebben nu gelukkig zijn? Misschien is dit voor jou een les in eigenwaarde aanleren?

Yvette

#12 , 12 dec 2009 12:21

@AAaa,
of de tegenpartij nu wel of niet gelukkig is. Dat is het minste van mijn zorgen. Wraak is mij vreemd en gewoon energieverspilling.

Maar ik geloof niet dat verkrachte vrouwen geen vernedering voelen.
In elk geval blijft verkrachting (gelukkig) een strafbaar feit.

Vreemdgaan is schuldloos, partnerverstoting bestaat niet meer, kindverstoting heeft nooit bestaan (denk ik).
Maar nu hebben ze dan wel weer ouderverstoting als strafbaar feit uitgevonden. Dat mag van mij hé maar ik denk dat het veel minder voorkomt dan vaders die met hun secretaresse een nieuw leven beginnen en dan liefst zonder de leed en last van hun kinderen en daarbij kiezen voor een klassieke regeling.

En wat betreft die les in eigenwaarde: het zal een grandioze buis worden.

Yvette

#13 , 12 dec 2009 13:27

In ieder geval heb ik er zelf ook problemen mee als een gezonde vrouw/man zijn partner leegpluimt zoals een win for life-ticket, wat ook de redenen van de echtscheiding zijn. Elke vrouw heeft het recht om zelf ook een carrière uit te bouwen, en ze moet daar voor opkomen als ze dat wil. Achteraf komen jammeren zijn vijgen na Pasen. Omgekeerd moet voor oudere mensen na een langdurig huwelijk vanalles genuanceerd worden.
Wel dat probleem is dan door de nieuwe echtscheidingswet opgelost.
Het 'win-for-life' ticket is nu voor diegene die zijn carriere heeft kunnen bouwen op de rug van de partner die de kinderen heeft opgevoed.
En voor de nieuwe partner uiteraard.
Ik denk dat er beter geen kinderen meer geboren worden zodat vrouwen hun recht om carrière uit te bouwen ook daadwerkelijk kunnen verwezelijken.
Want carrière maken kan je niet met een nine-to-five job en zeker al niet als de partner nooit thuis is ivm zijn carrière.
KInderen zijn geen één of ander luxe-product die je van 's morgen vroeg tot 's avonds heel laat in een crèche steekt. KInderen hebben een thuis nodig.

roharro
Juridisch actief: Ja

#14 , 12 dec 2009 14:11

Wel dat probleem is dan door de nieuwe echtscheidingswet opgelost.
Het 'win-for-life' ticket is nu voor diegene die zijn carriere heeft kunnen bouwen op de rug van de partner die de kinderen heeft opgevoed.
En voor de nieuwe partner uiteraard.
Ik denk dat er beter geen kinderen meer geboren worden zodat vrouwen hun recht om carrière uit te bouwen ook daadwerkelijk kunnen verwezelijken.
Want carrière maken kan je niet met een nine-to-five job en zeker al niet als de partner nooit thuis is ivm zijn carrière.
KInderen zijn geen één of ander luxe-product die je van 's morgen vroeg tot 's avonds heel laat in een crèche steekt. KInderen hebben een thuis nodig.
De beperking van de mogelijke duur van de alimentatieplicht heeft in feite slechts effect ingeval van huwelijken die kortstondig hebben geduurd. Echtgenoten die gedurende vele jaren huwelijk zich uitsluitend hebben beziggehouden met de opvoeding van de kinderen en die over geen of onvoldoende inkomsten beschikken kunnen gedurende vele jaren (de duur van het huwelijk) alimentatie krijgen. dat zegt de WET.
Uiteraard niet van toepassîng indien die echtgeno(o)te zich heeft misdragen, bijv. moordpoging op de huwelijkspartner, ontrouw, zware beledigingen van de partner, enz. Dus toch "win-for-life" (=nieuwe benaming alimimentatie?)volgens aantal jaren dat het huwelijk heeft geduurd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Echtscheiding”