Huurhuis + elektriciteit

KJ86

Re: elektriciteit

#31 , 30 mar 2022 21:54

Daarom hamert de overheid dat elektriciteit een luxeproduct is, denk maar aan boilers met circulatieleidingen, jacuzzi's, zwembaden, diepvriezers, koelkasten, elektrische wagens enz...

In ieder geval zou het wel een hele ruige verhuurder zijn als hij elektriciteit zou stelen en ze dan nog eens probeert door te rekenen aan de hoogste prijs dat ze ooit genoteerd heeft. Het is wel raar dat de afrekening van luminus elk jaar exact 1450 euro is.

Als er contractueel niets overeengekomen is, bepaal je zelf wat dat je betaalt. Ik merk aan uw verhaal dat er wel ergens een mondelinge overeenkomst is dat de opbrengst van de zonnepanelen niet inbegrepen is in de huurprijs. Ik zou dan een voorstel formuleren om de energie te betalen aan het tarief waaraan de netbeheerder het afneemt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#32 , 30 mar 2022 22:41

Kunnen de verschillende draadjes over ditzelfde onderwerp samengevoegd worden of op z n minst een met een slotje er op. Ik doe alvast geen moeite meer.

Dat hetzelfde draadje op elvendertig fora staat tot daar aan toe ;-)

ongelukbelaagd

#33 , 31 mar 2022 09:44

Veel rode vlaggen bij je verhaal en ik denk dat je huisbaas niet te vertrouwen is.

Heeft je huisbaas ook zonnepanelen op zijn dak?
Je bent dus al bij de huurdersbond geweest? Waren er nog klachten dan?

Ga terug naar het begin van de huur. Wat daar afgesproken is, is geldig. Wat wil zeggen : je huurcontract. Daar staat je afgesproken huurgeld in en ook de afspraken rond elektriciteit. Daar staat niets bij over een 2de meter dus jij betaalt alleen de facturen die naar het EANnr van je meter in je huis wijzen.
Alle andere kosten die niet op voorhand op papier gezet zijn, zijn niet voor jouw rekening. Dat is de Belgische wet en daar dient hij zich ook aan te houden.

Er staat niets geschreven over de onkostenvergoeding van de afname van zonne-energie en daar kan hij je normaal dan niets meer voor aanrekenen. Dan zou je kunnen stellen dat hij dit al in zijn huurprijs verrekend heeft.

Je kan ook informeren dat het verbruik dat hij je toewijst, niet juist kan zijn. Een gemiddeld gezin van 3/4 mensen verbruikt 3500kwh per jaar. Je schreef dat er overdag 50KwH (=18.250KwH per jaar) verbruikt wordt en 's nachts soms 20KwH (= 7300KwH per jaar) wat wil zeggen dat er anderen elektriciteit afnemen. Je woont op een domein en misschien is de verlichting, het verwarmen van een zwembad, stallen, ... ook op jouw meter? Misschien ook je huisbaas.

Eerlijk gezegd heeft hij zichzelf in de vingers gesneden door zo'n onredelijke eis te stellen. Moest hij nog gekomen zijn met een normaal verbruik + een normale prijs (=marktprijs) en dit niet na 3 jaren, had je hem misschien nog wel tegemoet willen komen. Maar nu twijfel je toch niet meer om deze lieve man géén extra's te geven?

Je contract is niet geregistreerd wat wil zeggen dat je de huur kan opzeggen zonder opzeggingtermijn of -vergoeding. Wat in dit geval een voordeel voor je is. Ik zou niets tegen de huisbaas zeggen maar op zoek gaan naar een andere woning.

Ik ben geen jurist. Verifieer altijd eerst of mijn antwoorden volledig juist zijn voor u actie onderneemt. Ik wijs alle aansprakelijkheid op voorhand af.

Reclame

jef007

#34 , 31 mar 2022 10:53

voor de zoveelste keer : heeft u gedurende een bepaalde periode ( bvb een nacht) alle stopcontacten uit getrokken ?? en heeft u dan verbruik vastgesteld?

wakkamj
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#35 , 31 mar 2022 12:04

voor de zoveelste keer : heeft u gedurende een bepaalde periode ( bvb een nacht) alle stopcontacten uit getrokken ?? en heeft u dan verbruik vastgesteld?
Hebben enkel nog maar eens de hoofdkast uitgelegd. Meter draaide niet. Maar er komt iemand vast stellen wat allemaal naar onze verdeelkast gaat en waar het gebruik naartoe gaat (moest van de huurdersbond). Ik probeer op zoveel mogelijk vragen te antwoorden. Dus sorry dat ik de uwe nu pas beantwoord. Momenteel met het overlijden van mijn mama en nu dit. Is het soms nogal chaotisch. Ik apprecieer jullie hulp enorm.

bosprocureur

#36 , 31 mar 2022 13:32

Je kan ook stroomkring per stroomkring uitschakelen om de "verliespost" ??? te vinden. Of gewoon wachten tot de huisbaas komt reclameren dat er bij hem iets niet werkt ? Wel opletten dat uw diepvries op tijd het nodige werk kan doen.

ongelukbelaagd

#37 , 31 mar 2022 14:22

@bosprocureur and @jef007, is dit juridisch allemaal nodig? Het is allemaal niet contractueel en niet afgesproken dus ik zie niet in waarom hij op onderzoek moet gaan. En dan nog,... op welke meter? Dat is toch allemaal nutteloos?

@wakkamj, innige deelneming met het overlijden van uw moeder. Veel sterkte

Franciscus

#38 , 31 mar 2022 19:59

In het huis dat we gekocht hadden hebben we op een bepaald moment reclamatie gekregen van buur want zijn wasmachine in de garage had geen water noch elektriciteit meer. Was dan nog boos ook :roll:
Wat bleek om het makkelijk te maken hadden de broers (twee eigendommen naast elkaar) die leidingen gewoon door de muur te trekken. Mijn pand was al jaren verkocht dus de vorige eigenaar van ons huis heeft jaren die kosten betaald.
Ook was het water van de eerste verdieping terug doorverbonden naar het gelijkvloers.
Was een huis dat in de jaren '39 gebouwd was en eind jaren 50 begin jaren 60 verkocht aan nieuwe eigenaar die de drie appartementen apart verhuurde.
Tot wij het gekocht hebben en grondig gerenoveerd.
PS water was toen nog vast bedrag per appartement en extra per kraan.
Eerste wat wij hebben gedaan is een meter laten plaatsen.

bosprocureur

#39 , 31 mar 2022 20:07

:lol: Heb dat nog geweten met centrale verwarming, waar ze inderdaad ook voor een korte leiding naar de gang van de buren hadden gekozen, i.p.v. de cv van het appartement , waarvoor de verwarming moest dienen, zelf aan te sluiten op de eigen leidingen.

Geluidloze verwarming dus :)

NatD

#40 , 31 mar 2022 22:45

Aan TS, gewoon uit nieuwsgierigheid: je zegt dat het water uit een boorput komt... Je zou bijvoorbeeld heel gemakkelijk kunnen nagaan of de waterpomp aangesloten is op jouw meter, als dat zo is, dan mag je er van uitgaan dat er nog meer op jouw meter zit. Als je de elektriciteit aflegt, kan je dan water nemen? Indien niet, dan zit die pomp aangesloten op jouw meter.

wakkamj
Topic Starter

#41 , 01 apr 2022 13:56

Kleine update:

Zijn gisteren naar advocaat geweest en hij vond dit alles ook zeer verdacht.
Ook merkte hij op dat de factuur van de elektriciteit van ons adres op de zaak staat van de verhuurder.
(Op zijn domein is een loods waar hij voeders voor dieren verkocht, maar nu heeft hij in Beernem een winkel geplaatst). Aangezien we op het domein van hem wonen kan dit dus wel kloppen. De facturen waren over 3 jaar gespreid gemiddeld 1450€ + hij krijgt de BTW terug.

Ik betaal als het een normale verhuurder is met plezier die 1450€, ook al krijgt hij de btw terug en betalen wij dus die aan hem (hij maakt dus de BTW winst), maar dat zal mij worst wezen want dat bedrag was je sowieso kwijt als hij het niet op zijn BTW gooit. Maar de advocaat vond het dan nogal raar dat hij dan aan een bedrag van 3300€ kwam. Er zijn ook nergens facturen en dergelijke die spreken over 3300€.

Vandaag de gemeente gebeld of het wel verhuurd mag worden en daar wisten ze mij te vertellen dat 106A nooit bij 108 behoort (ons huisbaas zijn nummer) en dus niet op het perceel staat van hem. Ze was dan ook verwonderd dat wij op zijn domein wonen. Ze wist ons ook te vertellen dat je een werkhok niet zomaar mag verbouwen tot woning zonder vergunning. Ze vond ook nergens de aanvraag hiervoor terug.

Dus er zijn enorm veel rode vlaggen aan het verschijnen. Sinds ze weten dat we met het uitzoeken van alles is ons verbruik gedaald naar 8kwh per dag. Dus valt hier nog iets over te bewijzen dat er iets niet klopt? Kan een elektricien uitzoeken naar waar alles gaat als zij al iets veranderd hebben ?? (Misschien in hun loodsen of dergelijke)

wakkamj
Topic Starter

#42 , 01 apr 2022 14:00

Aan TS, gewoon uit nieuwsgierigheid: je zegt dat het water uit een boorput komt... Je zou bijvoorbeeld heel gemakkelijk kunnen nagaan of de waterpomp aangesloten is op jouw meter, als dat zo is, dan mag je er van uitgaan dat er nog meer op jouw meter zit. Als je de elektriciteit aflegt, kan je dan water nemen? Indien niet, dan zit die pomp aangesloten op jouw meter.
Zal ik vanavond even checken bedankt voor de tip!

ongelukbelaagd

#43 , 01 apr 2022 16:43

Kleine update:

Zijn gisteren naar advocaat geweest en hij vond dit alles ook zeer verdacht.
Ook merkte hij op dat de factuur van de elektriciteit van ons adres op de zaak staat van de verhuurder.
(Op zijn domein is een loods waar hij voeders voor dieren verkocht, maar nu heeft hij in Beernem een winkel geplaatst). Aangezien we op het domein van hem wonen kan dit dus wel kloppen. De facturen waren over 3 jaar gespreid gemiddeld 1450€ + hij krijgt de BTW terug.

Ik betaal als het een normale verhuurder is met plezier die 1450€, ook al krijgt hij de btw terug en betalen wij dus die aan hem (hij maakt dus de BTW winst), maar dat zal mij worst wezen want dat bedrag was je sowieso kwijt als hij het niet op zijn BTW gooit. Maar de advocaat vond het dan nogal raar dat hij dan aan een bedrag van 3300€ kwam. Er zijn ook nergens facturen en dergelijke die spreken over 3300€.

Vandaag de gemeente gebeld of het wel verhuurd mag worden en daar wisten ze mij te vertellen dat 106A nooit bij 108 behoort (ons huisbaas zijn nummer) en dus niet op het perceel staat van hem. Ze was dan ook verwonderd dat wij op zijn domein wonen. Ze wist ons ook te vertellen dat je een werkhok niet zomaar mag verbouwen tot woning zonder vergunning. Ze vond ook nergens de aanvraag hiervoor terug.

Dus er zijn enorm veel rode vlaggen aan het verschijnen. Sinds ze weten dat we met het uitzoeken van alles is ons verbruik gedaald naar 8kwh per dag. Dus valt hier nog iets over te bewijzen dat er iets niet klopt? Kan een elektricien uitzoeken naar waar alles gaat als zij al iets veranderd hebben ?? (Misschien in hun loodsen of dergelijke)
Ik denk dat je beter afscheid neemt van die woning en op zoek gaat naar een andere legale woning.
Ik zou ook die éxtra rekeningen niet betalen gezien dat op een meter is waarvan je het nut niet kent én je geen beginstand hebt.
Als hij geld wilt, moet hij maar gaan procederen. Wat hij waarschijnlijk niet gaat doen. Een werklplaats illegaal verbouwd tot woning, die dan verhuren maar niet registreren --> inkomsten van verhuur waarschijnlijk ook niet aangegeven bij de belastingen.
En als ik jou was, zou ik bij de belastingen eens een ballontje oplaten wanneer je verhuisd bent.

Wat denken de anderen?

wakkamj
Topic Starter

#44 , 02 apr 2022 02:32

Heb hier een vraag over de factuur van zijn elektriciteit. Ik nam net deze bij van 2021.

Ik zie hier dagtarief met een verschil van -2663 (hij injecteert niet terug dus verschil op factuur staat 0)
en nachttarief een verschil van 3024.

Dus mijn huisbaas heeft enkel de 3024 betaald zien we op de factuur.

Maar wat met het verschil? Want als ik deze bv optel kom ik aan 5600 voor dat jaar. Kan het zijn dat onze meter dat verschil ook bijrekent bedenk ik me dan? Want dan komen we inderdaad aan die 15600+ in drie jaar tijd. Wat ik nog altijd belachelijk vind voor twee personen waar amper licht brand aangezien deze te fel zijn. Mag dit wettelijk? Want hij betaalt hier niks voor aan Luminus dus hij maakt puur winst dan? Of zie ik het verkeerd?

Mag je wettelijk trouwens BTW op elektriciteit via de zaak terugkrijgt aanrekenen? Ik dacht van wel maar ik zit met zoveel vragen voorlopig.

We willen echt zo goed mogelijk voorbereid zijn zodat dit snel afgehandeld kan worden.

mava105

#45 , 02 apr 2022 09:31

Wat ik nog altijd belachelijk vind voor twee personen waar amper licht brand aangezien deze te fel zijn.
Dan steek je daar toch gewoon zwakkere lichtbronnen / lampen in.

Terug naar “Huren”