Echtscheiding - pers. verrijking via de gemeenschap

Bedot
Topic Starter

Echtscheiding - pers. verrijking via de gemeenschap

#1 , 07 dec 2009 21:49

Ik ben gestart met de echtscheiding. Ik ben er achtergekomen dat mijn man misbruik van vertrouwen heeft gemaakt.
Hij heeft namelijk zich persoonlijk verrijkt met gelden uit de gemeenschap. Vorig jaar hebben we geld bij de bank ontleend voor verbouwingen aan ons huis, die hij maar niet liet aanvangen. Korte tijd daarna heeft hij onroerend goed aangekocht door een wederbelegging van gelden die hij voor het huwelijk bezat (zo zei hij). Deze akte heb ik mee ondertekend, omdat ik hem geloofde.Ik vertrouwde hem dat dit correct was, maar heb zelf nooit enig bewijs gezien dat hij gelden had voor het huwelijk. ook de notaris heeft dit nooit gecheckt.
Nu blijkt dat mijn man het ontleende geld voor de verbouwing gebruikt heeft, om onroerend goed aan te kopen waarvan hij alleen eigenaar is! Dit weet ik door het traceren van de ontleende gelden. Bovendien blijkt ook dat hij geen gelden voor het huwelijk bezat!!! M.A.w ik ben bedrogen, heb schulden aangegaan voor een goed waar meneer alleen eigenaar van is. :twisted: Wat kan ik doen, ik ben misleid geweest? Hoe moet dit nu in de scheiding? Kan ik eisen dat het onroerend goed tot de gemeenschap behoort of dat ik de lening niet moet mee betalen? :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 07 dec 2009 22:29

Met welk huwelijkscontract zijn jullie gehuwd?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bedot
Topic Starter

#3 , 07 dec 2009 22:32

Met welk huwelijkscontract zijn jullie gehuwd?

Zonder huwelijkscontract, dus met gemeenschap van goederen.

Reclame

roharro

#4 , 07 dec 2009 22:36

In dat geval kan hij met het gezamenlijk geleende geld geen huis kopen dat zijn peroonlijke eigendom is. Alles wat gekocht is met geld gespaard of geleend tijdens het huwelijk is gemeenschappelijk bezit. U hebt iets meegetekend. Wat was dat juist?

Bedot
Topic Starter

#5 , 07 dec 2009 22:45

De akte voor de aankoop van het onroerend goed waarbij er een clausule staat van wederbelegging. Hierin staat duidelijk dat het onroerend goed geen deel uit maakt van de gemeenschap, omdat het goed gekocht is met geld dat hij voor het huwelijk bezat. Maar dat is allemaal één grote leugen zo is achteraf gebleken.
Dus volgens de akte komt het geld voor de aankoop van zijn gelden voor het huwelijk (die hij niet had!!!). Hoe kan het dat een notaris dit niet natrekt??

roharro

#6 , 07 dec 2009 22:53

Indien u kan bewijzen dat hij het huis betaald heeft met geld van de gemeenschap (of met geld geleend door de gemeenschap) kunt u eisen dat hij het geld terug inbrengt in de gemeenschap.

Ik veronderstel dat de notaris zich heeft ingedekt door u de akte mee te laten ondertekenen...

Bedot
Topic Starter

#7 , 07 dec 2009 22:57

De akte voor de aankoop van het onroerend goed waarbij er een clausule staat van wederbelegging. Hierin staat duidelijk dat het onroerend goed geen deel uit maakt van de gemeenschap, omdat het goed gekocht is met geld dat hij voor het huwelijk bezat. Maar dat is allemaal één grote leugen zo is achteraf gebleken.
Dus volgens de akte komt het geld voor de aankoop van zijn gelden voor het huwelijk (die hij niet had!!!). Hoe kan het dat een notaris dit niet natrekt??

Bedot
Topic Starter

#8 , 07 dec 2009 23:02

Inderdaad, ik denk dat die notaris niet helemaal vrijuit gaat.....
Kan ik geen schadevergoeding eisen omdat ik helemaal ben misleid en mijn man hier misbruik van vertrouwen heeft gemaakt? Hij is trouwens schuldig aan vervalsing!

roharro

#9 , 07 dec 2009 23:08

In de procedure van de echtscheiding kunt u een rechtzetting eisen alvorens tot verdeling van de gemeenschappelijke bezittingen over te gaan: uw echtgenoot moet de gelden die hij aan de gemeenschap onttrokken heeft eerst terug inbrengen.

Bedot
Topic Starter

#10 , 07 dec 2009 23:13

Gaat zo een procedure dan lang duren en zo de echtscheiding vertragen? Hoe pak ik dat concreet aan?
Ik wil ten slotte zo snel mogelijk van die leugenaar af en mijn leven kunnen heropbouwen.

j.demoor

#11 , 09 dec 2009 10:46

“Art.1422.Op verzoek van een der echtgenoten die bewijst dat hij een wettig belang heeft en onverminderd de rechten van de te goeder trouw zijnde derden, kan de rechtbank van eerste aanleg elke handeling nietig verklaren, die de andere echtgenoot heeft verricht :...3° met bedrieglijke benadeling van de rechten van de eiser...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

waterproof

#12 , 03 jan 2010 18:06

hier idemdito, maar ondertussen reeds gescheiden met EOT.

Ook na de ondertekening van alle paperassen, stomweg, ontdekt dat ex reeds jaren gelden van de gemeenschappelijke rekening op een persoonlijke rekening aan het doorstorten was. Ex had vroeger ook geen eigen gelden en ik wel.

Kan de EOt, wat betreft het onderdeel van de gemeenschappelijke gelden, herbekeken worden als ik dit kan bewijzen?

Terug naar “Echtscheiding”