Afrekening zonnepanelen nachtmerrie

Nelli1234
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Afrekening zonnepanelen nachtmerrie

#1 , 31 jan 2022 15:57

Hoi allemaal,

Sinds 2019 huren wij (mijn partner en mezelf) een huis met zonnepanelen. In ons contract staat dat we daar 100 Euro per maand voor betalen. Nu krijgen wij bij vertrek een afrekening van 1.623 Euro (bovenop het reeds betaalde voorschot van 3.000 Euro) voor een huurperiode van 30 maanden. We stookten op mazout (die we zelf indeden en betaalden) - het lijkt me nu toch wel een extreem hoog verbruik voor 2 hard werkende mensen.

Nu tot daar aan toe. Maar volgens mij klopt de afrekening ook totaal niet.

Hij rekent eerst het verbruik 15.000 kw x 0,22 Euro.
Vervolgens rekent hij ons nog energiekosten, distributiekosten en heffingen en toeslagen aan.

Kan dit wel zomaar?

Als ik wat opzoekwerk verricht zie ik dat een kaal uur elektriciteit 0,09 Euro kost.

Heef er iemand advies?

We hebben al contact opgenomen met de huurdersbond - die meld ons via de elektriciteitsbeheerder te gaan of het niet te betalen. Want Aja - er zijn geen facturen zegt onze verhuurder. Zij beweren dat het gewoon eindverbruik is * een gemiddeld verbruikskost en dan nog alle extra's.

Wij hebben een vreselijke ervaring achter de rug in dit huurhuis en willen niet nogmaals in de maling genomen worden.

Hopelijk kan iemand ons echt helpen....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 31 jan 2022 17:50

In de overeenkomst staat dat je 100€ per maand betaalt…. Hij wil nu daar bovenop de geproduceerde kWh doen betalen die de teller deed terugtellen…. Als dat niet in de huurovereenkomst staat weigeren. Als hij dit in mindering brengt op je huurwaarborg per AS met kopie per gewone brief verzet aangekenen. Als dit zonder gevolg blijft vrederechter: dit kan je vlot zelf zonder advocaat.

1200€ per jaar is galant ruwweg 5-6000 kWh per jaar die je reeds betaalde.

NB : je mag geen stroom verkopen aan derden zonder de nodige vergunningen …

Lanox

#3 , 31 jan 2022 18:11

Wat is de letterlijke passage over alle nutsvoorzieningen in uw contract?

Reclame

Nelli1234
Topic Starter

#4 , 01 feb 2022 09:26

Bedankt voor alle reacties.

Ik ga er dus toch verder mee gaan.

In mijn contract staan 2 paragrafen over energie:

1) De abonnementen op water, gas en elektriciteitsdistributie, telefoon, radio en teledistributie, cv en andere zijn ten laste van de huurder - deze omvatten alle hierop betrekking hebbende kosten zoals het huren van meters, kosten van verbruik

2)De huurder zal een maandelijkse variabele vergoeding betalen voor het genot van de zonnepanelen. Deze vergoeding bedraagt 100 Euro/maand en zal bovenop de maandelijkse huur betaald worden op de rekening van de verhuurder. Er zal per semester een afrekening gemaakt worden van de opbrengst van de zonnepanelen en de variabele vergoeding zal dan aangepast worden.

Nooit een tussentijdse afrekening ontvangen en na aandringen via mail werd er aangestuurd op een afrekening bij vertrek.

Echt enorm bedankt voor jullie hulp!

Gr
Nele

Sirkii

#5 , 01 feb 2022 12:38

Ik veronderstel dat je een individuele terugdraaiende teller hebt.

De financiële opbrengst van zonnepanelen is begrensd tot wat je verbruikt: als er minder verbruikt wordt dan wat de zonnepanelen produceren is bij een terugdraaiende teller de energiekost nul euro: geïnjecteerde stroom levert de zonnepaneeleigenaar nul euro op.

Mijn interpretatie (onder het allersterkste voorbehoud) is dat je de kWh betaalt die je verbruikt hebt. Dat is t verschil tussen de zonnekWh en de minstand op de Feraristeller.

Discussie kan zijn of “opbrengst” de financiële opbrengst dan wel de geproduceerde opbrengst. Ik neig naar t eerste. Compromis kan zijn dat je die 100€ zozo laat doch niet bijbetaald. Anders uitvechten bij de vrederechter. Verhuurder heeft immers zijn semestriële (of jaarlijkse) afrekeningen niet gemaakt ….

Lanox

#6 , 01 feb 2022 16:50

Dus u heeft zelf een contract met een elektriciteitsmaatschappij, die rekent u zelf af met die maatschappij.

Aangezien uw verhuurder geen leverancier is en dus geen winst mag maken:
Voor de zonnepanelen bij een terugdraaiende teller, kan de verhuurder u hoogstens het procumententarief doorrekenen. Bij een digitale teller, uw verbruik (=zonneproductie - net injectie) maal de injectievergoeding, wat momenteel in de buurt ligt van 0.22€/kWh.

Nelli1234
Topic Starter

#7 , 02 feb 2022 11:20

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie informatie.

Wij hebben inderdaad ons finaal verbruik gekregen -> 14.509Kwh - wat wij ook bijzonder veel vinden want we verwarmden op mazout en werken beiden voltijds.

Ik heb geen idee wat type teller we hebben - er wordt daar ook 0,0 over gecommuniceerd....

Ik ben nu de tussentijdse meterstanden aan het bekijken ook om te kijken of dit wel kan kloppen.

Ik denk dat we best naar de vrederechter gaan.
Buiten de zonnepanelen is de verhuurder ook bijna 1j nalatig geweest in het herstellen van grote werken.
Het regende zelfs binnen :) - dus ik denk dat we met het dossier dat we hebben samengesteld hopelijk gehoord gaan worden.

Spijtig dat je als huurder zo het gevoel moet hebben dat je alleen staat.

Nogmaals bedankt voor de tips!

Gr
Nele

mava105

#8 , 02 feb 2022 12:07

Ik heb geen idee wat type teller we hebben - er wordt daar ook 0,0 over gecommuniceerd....

is het een zwarte met onderaan in het schermpje een ronddraaiende schijf? Dan heb je een oude meter die kan terug draaien
Heb je een grijze, waar de cijfers slechts zichtbaar worden als je op een knop drukte, dan is het een digitale

Nelli1234
Topic Starter

#9 , 02 feb 2022 12:37

Jes het is zo een zwarte :) - bedankt voor de hulp!

Sirkii

#10 , 02 feb 2022 12:54

Kreeg jij (TS) de electriciteitsfacturen?

Nelli1234
Topic Starter

#11 , 04 feb 2022 11:17

Neen ze beweren dat er voor zo een afrekening geen facturen zijn...
De huurderswet stelt bij Artikel 36 dat dit toch verplicht is. Ik heb deze nu nogmaals proberen opvragen. Zolang we niets krijgen gaan we niet over tot betaling.

Sirkii

#12 , 04 feb 2022 17:32

Natuurlijk zijn er facturen: zelfs als je meer injecteert dan er verbruikt is (teller staat jaarlijks lager) betaal je nog de meterhuur (behalve bij xxx) en de laatste jaren het prosumententarief.

Terug naar “Huren”