Ouders wisselen van huis.

muisjeroos
Topic Starter

Ouders wisselen van huis.

#1 , 02 dec 2009 19:56

Wij denken te scheiden en overwegen zelf van huis te wisselen elke week. Onze 4 kinderen kunnen dan gewoon in hun eigen omgeving blijven. Ik heb zowel al positieve als negatieve reacties hierover gehad in mijn omgeving.
Zijn er mensen die hier ervaring in hebben?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope

#2 , 02 dec 2009 23:15

Wij wisselden indertijd één avond per week van woonst, dus ik heb maar een kleine beetje ervaring.

Ik denk dat zo'n regeling moeilijk wordt van het ogenblik dat er nieuwe partners ten tonele verschijnen.

dieke

#3 , 05 dec 2009 09:49

Omdat ik dit in eerste instantie een zeer lovenswaardig idee vond, aangezien je met dit idee de kinderen duidelijk op de eerste plaats stelt, ben ik hierover zonet een discussie gestart met manlief. Niet dat wij 'plannen' hebben in die richting, allesbehalve, we zijn zeer gelukkig met elkaar :) Maar ik vond het dus zoals al gezegd een heel interessant idee en vandaaruit begonnen we bepaald scenario's te overlopen.

Onze conclusie is spijtig genoeg dat het ons een onhaalbare kaart lijkt.

-Zoals Tope reeds aanhaalt: wat als er nieuwe partners in het spel komen? Die moeten dat idee dan ook al allemaal 'emotioneel gezien' zien zitten maar bovendien: hoe pak je dat praktisch aan? Dat zijn spullen van 4 personen die permanent in hetzelfde huis moeten blijven liggen. Of zijn al die 4 personen dan van plan om telkens hun valiesje te maken? Ik veronderstel dat, als er een goede verstandhouding is tussen de ouders, dit voor de kinderen niet zo zal zijn. Zij zullen, buiten hun schoolspullen, hopelijk toch wel bv. toiletspullen enz. ter beschikking hebben in beide huizen waar ze verblijven zodat die niet altijd mee van hot naar haar moeten worden gesleurd. Ik kan me inbeelden dat je het juist leuk vindt om in je huis spullen te hebben van je kinderen, ook op de momenten dat ze niet bij jou verblijven. Maar dat lijkt me net iets anders met de persoonlijke spullen van je ex-man/vrouw, laat staan dat daar dan ook nog eens spullen van de nieuwe partner van je ex bovenop komen. Nog zoiets: de ene ex-partner is misschien al wat ordelijker dan de andere... zet je op deze manier dan ook de deur niet open voor wekelijkse conflicten over de staat waarin je ex-partner het huis voor jou heeft achtergelaten? Wie doet de was en strijk van de kinderen? enz...

-Eigenlijk, als je er dieper over nadenkt, bestaat de mogelijkheid toch ook dat zulke situatie voor de kinderen niet zo positief is als je in eerste instantie zou denken. Ja, het lijkt me voor hen positief niet elke week te moeten verhuizen. Maar: elke week een andere 'toezichter' in huis die de zaken net iets anders aanpakt... lijkt me toch ook verwarrend te kunnen zijn. In hetzelfde huis, elke week net iets andere regels... kunnen kinderen dat wel goed plaatsen?

Reclame

Tope

#4 , 05 dec 2009 11:49

In mijn geval ging het om één avond + NACHT per week.
Na een tijd had mijn ex-man een vaste vriendin mét auto.
Toen kwamen zij samen de kinderen opvangen, maar alleen mijn ex bleef overnachten.
Zelfs die korte verblijfsperiode vond ik een inbreuk op mijn privacy.

Elke week van huis wisselen houdt hoedanook in dat je nog heel erg in elkaars leven zit.
Waarom ga je dan uit elkaar, vraag ik mij dan af.

tatercounter

#5 , 05 dec 2009 13:53

Bijkomende argumenten:

- drie huizen huren? 1 "wisselhuis" en elke ex-partner een eigen woning? Wordt een dure aangelegenheid.

- domicilie? ik denk niet dat minderjarige kinderen als enige domicilie kunnen hebben op een plaats, dus zal 1 van de ouders zijn/haar domicilie ook in de wisselwoning moeten zetten, maar dan krijgt die partner ook alle belastingsvoordelen etc?

- als de ouders een nieuwe partner ontmoeten die ook kinderen heeft en ermee gaan samenwonen? dan worden die stiefkinderen ook elke week naar dat wisselhuis gesleurd? en als de nieuwe partner op zijn beurt dan weer een wisselhuisregeling heeft met zijn/haar ex?

Ik vind zo'n regeling heel mooi in theorie, en idd, de kinderen worden niet heen en weer gezeuld (imho het grootste nadeel van bi-locatie: kind heeft geen permanente thuis meer :? ) maar in praktijk vrees ik dat zoiets gedoemd is om te mislukken :?

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 05 dec 2009 18:49

-Eigenlijk, als je er dieper over nadenkt, bestaat de mogelijkheid toch ook dat zulke situatie voor de kinderen niet zo positief is als je in eerste instantie zou denken. Ja, het lijkt me voor hen positief niet elke week te moeten verhuizen. Maar: elke week een andere 'toezichter' in huis die de zaken net iets anders aanpakt... lijkt me toch ook verwarrend te kunnen zijn. In hetzelfde huis, elke week net iets andere regels... kunnen kinderen dat wel goed plaatsen?
Kinderen zijn flexibele wezens. Om een concreet voorbeeld te geven: Bij de ene ouders moet er in de woonkamer pantoffels aangedaan worden, bij de andere ouder niet. Het mag verwarrend zjn, maar echt last hebben de kinderen daar niet van of anders gezegd, de nadelen van een wisselende "toezichter" zijn hier kleiner dan de voordelen.

Wat is m.i. moeilijker? Ouders gaan uit elkaar omdat hun onderling vertrouwen in elkaar hele grote schade is toegebracht. Ouders die deze regeling kiezen hebben nog een stuk vertrouwen in elkaar over. Maar wat als deze regeling dat stuk vertrouwen ook nog eens fneukt? Als blijkt dat het vertrouwen verder wegzak hebben kinderen daar meer last van mede omdat ze mee uitmaken van de deal die gemaakt is.

RR

roderidder
Contacteer: Website

#7 , 05 dec 2009 18:53

ervaringen zijn leerzaam...

Misschien is hier iemand die een positieve impuls kan geven om op zoek te gaan om ervaringen in de vorm van vb. een studiewerk te bundelen?

ps: Deze ouders hadden ook voor die regeling gekozen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 5316#65316

RR

Terug naar “Echtscheiding”