Beste,
Recent kocht ik een stuk bouwgrond waarop een erfdienstbaarheid van toepassing is. De makelaar heeft dit nooit transparant naar ons gecommuniceerd en heeft dit - naar mijn mening en gevoel - proberen verdoezelen. De erfdienstbaarheid gaat over een riolering van een achterliggend huis.
Het ging als volgt:
- Wij doen bod op dag X
- Dag erna bellen wij en melden we dat we zagen dat er een riolering liep, zijn antwoord was dat we ons hier geen zorgen over moesten maken en dat dit gewoon een afvoerbuis is (hij doet geen vermelding dat dit een erfdienstbaarheid is en dat er dus verplichtingen/beperkingen aan verbonden zijn). Op dit moment staat er op de website van de makelaar dat er geen erfdienstbaarheid op dit erf zit.
- Wij tekenen een aankoopbelofte waarop enkel de vermelding is van een rioolbuis komend van huis Y. Er wordt nergens uitdrukkelijk gezegd dat er een erfdienstbaarheid rust op dit stuk grond. Op de website staat op dit moment nog steeds de vermelding dat er geen erfdienstbaarheid is.
- Wij krijgen de compromis toegestuurd waarop de vermelding staat van de erfdienstbaarheid, dit is de eerste keer dat de erfdienstbaarheid letterlijk vermeld wordt. Wij gaan langs bij de notaris voor meer duidelijkheid, die zegt dat er inderdaad fouten zijn gebeurd en dat er nieuwe informatie aan het licht is gekomen, namelijk dat er een erfdienstbaarheid rust op dit stuk. Hij meldt dit via e-mail ook aan de makelaar, de notaris meldt duidelijk dat het om een erfdienstbaarheid gaat. De makelaar voelt zich betrapt en laat weten dat hij dit verder ging bekijken en hier op ging terugkomen. Wij vernemen niets van hem de dagen erna.
- De dag erna past de makelaar de advertentie aan naar "erfdienstbaarheid: neen, afvoer vuil water". Bij confrontatie mbt tot deze aanpassing en wat er origineel stond ontwijkt hij de confrontatie en wordt hij heel defensief. Wij hebben namelijk screenshots van de advertentie voor en na de aanpassing.
- Wij tekenen de compromis omdat hij reeds een bindende aankoopbelofte hadden getekend en de tijd begon te dringen aangezien de aankoopbelasting van 10 naar 12% ging. Wij wouden dus niet riskeren een boete te krijgen door de termijnen niet te respecteren en dan ook nog eens een hogere aankoopbelasting te betalen. Hierdoor hebben wij de compromis getekend.
Nu zou ik graag deze makelaar in gebreke stellen gezien hij naar mijn mening moedwillig informatie vaag (spreken over een rioolbuis zonder te vermelden dat dit een erfdienstbaarheid is) en zelfs het incorrect weergeven van informatie op de advertentie. Hij heeft dit natuurlijk gedaan met als doel de prijs zo hoog mogelijk te houden. Wij deden een bod en tekende de aankoopbelofte met de kennis die wij hadden gekregen van hem, en dat was op dat moment niets over de erfdienstbaarheid. Het feit dat hij wel de erfdienstbaarheid vermeldde in de compromis, maar niet op de website geeft blijk van slechte bedoelingen en bovendien dat het geen vergissing kon zijn.
Wat denken jullie dat onze kansen zijn om dit te winnen? Dit gaat over een bouwgrond dat richting de 400k gaat, ik zou hiervoor een schadevergoeding van €35.000 voor willen eisen gezien een erfdienstbaarheid invloed heeft op de marktwaarde. Uiteraard zal ik hiervoor dan een advocaat onder de arm nemen, maar ik wou al eens even aftoetsen of dit wel een goed idee is...