Op 15/01/2016 ben ik een negenjarig huurcontract aangegaan en ik heb sindsdien mooi op het einde van elke maand mijn huur betaald. Ik leef van een bescheiden uitkering.
Begin vorig jaar stelde de eigenaar mij voor de keuze: een onderlinge overeenkomst tekenen waarin staat dat ik op 1 juli dit jaar het goed zal hebben verlaten of een indexatie van de huurprijs. Gezien dat niet was gebeurd sinds het begin van de huurperiode ging er elke maand zo een 85€ huur bijkomen. Naar mijn gevoel is dit chantage want zodoende moest de eigenaar mij geen opzeg geven en een opzegvergoeding van zes maand betalen. De studio wordt verkocht.
1. Mocht ik tegen 1 juli niets gevonden hebben dan kan de verhuurder er mij blijkbaar niet zomaar uitzetten maar moet hij naar de vrederechter stappen voor een uitzetting en zou ik nog enkele maanden extra kunnen krijgen.
2. Ik heb de verhuurder gedurende al die jaren steeds flink opgebeld voor water in de kelder, andere huurders die een stort maakten van de gang, onderverhuur door andere huurders,... Toen hij hier aan het werken was aan de andere studio's en ook buiten die periode belde hij me ten pas en ten onpas op, soms elke dag gedurende weken. Voor hem was ik blijkbaar de goedkope idiote conciërge.
3. De verhuurder heeft mij vandaag al een eerste keer opgebeld om te kijken waar ik sta met het vinden van een nieuwe woonst en zou vanaf eind maart samen met mij(in zijn hoofd althans) naar een nieuwe woning zoeken voor mij want voor hem is deze toestand niet houdbaar zijnde: deze zomer niet rustig op verlof kunnen vertrekken zonder dat ik uit de studio ben en die klaar is om te verkopen. Volgens mij heeft een verhuurder helemaal geen poot om op te staan om zich te moeien met mijn leven.
4. Aan vocht in mijn keuken is er maar na jaren deels iets gedaan nadat ik een mail had verstuurd naar de verhuurder met URL's naar stukjes tekst uit de huurwet en de huurdersbond had vermeld.
5. Zou een advocaat met bovenstaande genoeg hebben om samen met mij naar de vrederechter te trekken om die onderlinge overeenkomst nietig te verklaren waardoor de verhuurder niet anders kan dan mij een opzeg te geven? Rekening houdende met alles wat hierboven staat beschreven want ik lijk precies een extra stukje eigendom van de verhuurder die zich al jaren niet houdt aan de rol van verhuurder namelijk één keer per jaar de huurder lastigvallen en die zoor de rest gerust laten zolang die op tijd zijn huur betaalt. En iedereen weet dat zo een onderlinge overeenkomst de verhuurder niets kost in tegenstelling tot een verbreken van de huurovereenkomst van zijn kant met het oog op een verkoop. Ik heb mijn eigen niets te verwijten als huurder dus ik dacht dat een vrederechter wel eerder mij gelijk zou geven.