Een buurman van mijn weiland negeert reeds enkele jaren mijn vraag om:
1. Overhangende takken + 2 te dicht bijstaande bomen te verwijderen.
2. Zijn trailer niet meer voor een toegang tot mijn weiland te plaatsen.
3. Nadat hij een degelijke afsluiting van zijn perceel vervangen heeft door een plastic net (zoals je die soms ziet om bvb een put te signaleren) zijn aanvallende, agressieve hond het onmogelijk te maken mij op mijn eigendom aan te vallen.
Omdat hij nooit enige actie ondernam om mijn vragen in te willigen, heb ik hem een maand geleden een aangetekende zending gestuurd met het dringend verzoek hieraan te voldoen.
Na politietussenkomst blokkeert hij niet langer deze toegang.
Wat de hond betreft, heeft hij enkel een schrikdraadje geplaatst op +- 30cm hoogte.
Aan de overhangende takken en de te verwijderen bomen heeft hij niets gedaan.
Tot mijn verbazing kreeg ik een 2-tal weken geleden een schrijven van het vredegerecht om op een bepaalde datum aanwezig te zijn op een zitting betreffende deze problematiek.
Vragen hieromtrent:
1. Wat als ik niet wens te verschijnen; spreekt dit al dan niet in mijn nadeel?
2. Indien ik wel verschijn, moet ik een eventuele beslissing/voorstel van de vrederechter aanvaarden?
3. Indien ik merk dat een gesprek tot niets zal leiden of nog erger in mijn nadeel zal uitdraaien, kan ik dan de zitting verlaten zonder voor mij nadelige gevolgen?
Ter info:
De buurman vraagt toepassing van het ladderrecht om evt de takken weg te snoeien. Ik kan daar niet mee akkoord gaan omdat 1. hij op zijn eigen perceel voldoende ruimte heeft om het nodige te doen en 2. ik vrees dat hij bij het betreden van mijn weiland de nog jonge aangeplante struiken zal beschadigen.