vraagjes.

tim_vdv
Topic Starter

vraagjes.

#1 , 02 dec 2009 21:05

Ik weet niet of dit de juiste locatie is om mijn vragen te stellen, daar ik niet echt vertrouwd ben met forums. Ik studeer 1ste jaar vastgoedmakelaar, en als toekomstig makelaar moeten we noties hebben van privaatrecht. Er zijn mij echter paar dingen niet duidelijk.

-Waarom zijn echtscheidingsvonnissen niet uitvoerbaar bij voorraad?:
Is het zo dat echtscheidingsvonnissen niet uitvoerbaar bij voorraad zijn omdat in een hoger beroep een overschrijding van een uitvoerbaar echtscheidingsvonnis zou impliceren dat je gescheiden bent, terwijl je nog niet gescheiden bent. Het is zo dat je maar officieel gescheiden bent indien het vonnis van de scheiding is ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand. of ben ik verkeerd.

-Hoe kan ik bewijzen dat ik onafgebroken feitelijk gescheiden woon?
Dit zal waarschijnlijk door een bepaald attest zijn, alleen weet ik niet welk en hoe ik daar aan zou geraken.

alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 dec 2009 09:57

gedeeltelijk antwoord

Een attest van woonst waaruit blijkt dat u op een ander adres bent ingeschreven. Dit attest kan natuurlijk ook door tegenpartij wordne opgehaald en dus gebruikt worden als element van 'ontwrichting& grove beledigingen' ... maar tegenwoordig met de schuldloze echtscheiding ...
Een rechter kan wel maatregelen opleggen die onmiddellijk van toepassing zijn vb betalen alimentatie voor kinderen- woonstverplichting- contactverbod enz
Een vonnis van echt echeiding moet binnen de 2 maanden na in kracht van gewijsde te zijn gegaan ( oa dus betekend aan tegenpartij) worden ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand. Niet gedaanb is niet gescheiden en kan men terug beginnen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 dec 2009 10:13

-Waarom zijn echtscheidingsvonnissen niet uitvoerbaar bij voorraad?:
Omdat de wet dit zegt.
Ger. W. Art. 1399. De voorlopige tenuitvoerlegging van de eindvonnissen kan niet worden toegestaan inzake echtscheiding, scheiding van tafel en bed, verzet tegen het huwelijk of nietigverklaring van het huwelijk.

De reden waarom de wet dit bepaalt is vrij eenvoudig. De voorlopige tenuitvoerlegging zou tot onoverkomelijke problemen aanleiding geven als in beroep de echtscheiding niet wordt toegestaan. Denk bijvoorbeeld aan iemand die ondertussen opnieuw in het huwelijk zou treden.

- Hoe kan ik bewijzen dat ik onafgebroken feitelijk gescheiden woon?
In de praktijk gebeurt dit in 99 % van de gevallen door attesten van woonst en met historiek van waar men gewoond heeft, die afgeleverd worden door de dienst bevolking van de gemeente.

scorpioen

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”